Robbe terratop fmss

• Topicstarter Topicstarter Sven Troncquo
  • Startdatum Startdatum
S

Sven Troncquo

Guest
Beste,

Ik kan van iemand van een collega van mij een robbe terratop fmms pcms zender overhouden, problem is dat deze 4 kanaals is, i wel uitbreidbaar tot 8, weet er iemand of deze nu nog steeds uit te breiden valt naar 8 kanalen?

hoeveel zou ik voor zoiets mogen geven
terratop zender 4 kanaals+ 8 kanaals ontvanger + servo rs200 + servo rs100s

Deze zender is wel 35Mhz dacht hier ergens gelezen te hebben dat dit voorbehouden was voor vliegtuigen enkel, ik zou deze gebruiken voor mijnn voerboot als ik op karper ga vissen, kan ik dit zomaar veranderen van frequentie door daar en ander kristal in te steken? zowel zender als ontvanger?

Mvg,

Sven

Volgens mij kan je op de print stekkertjes bij steken met schuiven, draaiknoppen of schakelaars. Hiermee kan je de zender dus uitbreiden.
De 35MHz is voorbehouden aan vliegende modellen. Je mag je voerboot er dus niet mee besturen.
Helaas kan je niet zomaar naar de 40MHz overschakelen door er andere kristallen in te doen. Als je dat wilt moet je de zender EN de ontvanger om (laten) bouwen. Dat is niet zo heel erg simpel en kan alleen iemand doen die verstand van zaken en de juiste apparatuur heeft.

Ik heb ook een oude terra en hierin zit een zendermoduul. Deze kun je wisselen voor een in een andere band. Je zou dus een 27, (30*) of 40 MHz moduul moeten zien te krijgen. Tevens moet je dan een bijpassende ontvanger zien te krijgen.

Extra functies inbouwen is absoluut niet moeilijk. Even hier zoeken op het electro forum. Ik heb in het verleden eens een 2tal uitbreidings units voor de terra beschreven.

(*) De terra was ook te krijgen als 30MHz set (heb ik :lol: ) Deze band wordt door erg weinig mensen gebruikt en de kans dat je anderen stoort (of dat je door anderen gestoord wordt) is dus erg klein.

Wim

hallo

ik heb twee terra tops een promars

beide werkte met dezelfde uitbreidings modulles mits enige aanpassingen in de stekkers

de terra top heeft drie polige stekkers de promars 5 polige
voor de rest werken de zenders met de zelfde zender modulle
je kan een nieuwe ontvanger gebruiken met deze zenders mits ze dezelfde eigen schappen hebben als de oudere
FMSS geloof ik (ik kan het nu niet ff opzoeken)
het leuke aan die zenders is dat je het model ook kan besturen met een stekker die je in de laadplug steekt en dan heb je geen kristallen of zender modulle nodig
gewoon serieele uitgang leuk voor op een tentoon stelling waar je droog alles wil testen of demonstreren

groeten raf

ik heb nog ergens wat modulles liggen eens zien of ik er een schama van kan tekenen

groeten raf

raf zei:
ik heb nog ergens wat modulles liggen eens zien of ik er een schama van kan tekenen

groeten raf

ja dat zou prachtig zijn, Ik wil alles eerst goed weten vooraller ik overga tot nieuwkoop of 2de hands terra. Iemand een idee hoeveel ik daarvoor zou voor mogen geven?

Er moet juist nog 1 stick hersteld worden, linkse horizntale stick keert niet terug naar midden positie, ( veertje ontbreekt ) maar daar ging hij eerst eens naar kijken.

Dus in principe kan ik de zender gebruiken als 40 MHz met ander kristal ?
maar voor de ontvanger heb ik dan een nieuwe ontvanger nodig?

Ik heb ondertussen wimg zijn berichten allemaal opgezocht en heb dit dan terug gevonden http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3278
Maar wat zijn u juist de weerstandswaarden, hehe, zie daar een ganse discusie staan, lol.

even posten warvoor ik mijn kanalen nodig heb

kanaal 1 : aansturen linker aandrijfmotor ( linkse verticale stick )
kanaal 2: aansturen rechter aandrijfmotor ( rechtse verticale stick )
kanaal 3: open 1ste voerklep ( moet kunen regelbaar geopend worden ) ( linkse horizontale stick )
kanaal 4: open 2de voerklep ( moet kunnen regelbaar geopend worden ) ( rechtse horizontale stick )
kanaal 5: wisselen tussen accu's ( elektronisch door relais ( normal closed contact ) wordt ook automatisch overgeschakeld als ene accu leeg is, aan/uit )
kanaal 6: aanzetten verlichting ( elektronisch aan/uit ) (switch)
kanaal 7: droppen van vislijn ( dmv servo aan/uit ) (switch)

ik zou deze elektronische schakeling gebruiken voor on off te switchen.
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/rc-sw3.html

Is deze goed of heeft er iemand iets beter ( onderdelen van deze schakeling kan ik op het werk vinden :lol: )

Ernst Grundmann zei:
Helaas kan je niet zomaar naar de 40MHz overschakelen door er andere kristallen in te doen. Als je dat wilt moet je de zender EN de ontvanger om (laten) bouwen.
Sven Troncquo zei:
Dus in principe kan ik de zender gebruiken als 40 MHz met ander kristal ?
Het ombouwen van een 35 MHz Terra Top FMSS + FMSS-R8 ontvanger naar 30 of 40 MHz kost € 31,80 exclusief BTW en exclusief portokosten. Daarnaast heb je ook nog een set Robbe-Futaba FM-kristallen nodig. Bij elkaar wordt dit toch wel een aardig kostenplaatje voor een zenderset, die al meer dan 15 jaar oud is.
In België geldt overigens de regel, dat de 35MHz is gereserveerd voor modelvliegen binnen een straal van 3 km van vliegpleinen.

Corrien zei:
In België geldt overigens de regel, dat de 35MHz is gereserveerd voor modelvliegen binnen een straal van 3 km van vliegpleinen.

Mag ik hieruit opmaken dat buiten een straal van 3km je deze zender wel voor iets anders mag gebruiken? Waar ik vis is er nergens een vliegplein aanwezig hoor.

Back