Robbe Top equalizer 8492

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik ook aan de Lipo's en heb daartoe een aantal balancers/equalizers van robbe aangeschaft zodat ik m'n Graupner (UDP30)en robbe (Ultimate li) laders kan blijven gebruiken.

Nu blinkt de gebruiksaanwijzing, zoals gebruikelijk, weer uit door het ontbreken van "Idiotensichere" aanwijzingen, dus ik heb met het zweet in de handen voor het eerst de Lipo's geladen.

Daarbij valt het op, dat het een kwestie van geluk lijkt, of de lader de equalizer+ Lipo überhaupt herkent, vaak is de kans 50% dat de lader niet reageert, als nieuwkomer in de lipoladerij is dat niet erg geruststellend kan ik je zeggen.

Ik heb ten lange leste wel alle lipo's geladen gekregen, maar bij de ene lipo branden de leds voor de individuele cellen op de balancer rood en wordt de 4000mAh bijna volledig opgeladen, terwijl bij een ander Lipo, dezelfde leds groen oplichten en er maar een fractie van de capaciteit wordt ingeladen.

De gebruiksaanwijzing neuzelt wat over het bedienen van de 'mode/reset'knop, maar wat deze knop nu werkelijk doet, onttrekt zich aan mijn waarneming...
Ik vermoed, dat je er mee tussen Lipo en LiFe kunt wisselen, maar hoe dat nu precies werkt...?

Ik vind dit 'ik doe maar wat, zonder precies te weten wát', frustrerend, en niet ongevaarlijk met lipo's...

Wie weet hoe deze balancer/equalizer goed bediend moet worden?

Groeten, Jan.

De balancer gebruik ik ook, maar dan in uitvoering van Modell Expert. Het toeval speelt in het bedienen van de balancer geen enkele rol. Hij moet echter wel goed zijn ingesteld!

Een handleiding die misschien meer informatie geeft kan je downloaden:

http://www.der-schweighofer.at/public/files/71265_mex_equalizer_6S_300.pdf

Kort op de mode/resetknop drukken start het laadproces, lang drukken is omschakeling Li-Po / Li -Fe. Aan de twee LED's links naast de Mode/resetknop kan je zien in welke mode de balancer staat, Li-Po of Li-Fe.

Als de balancer in Li-Fe staat, en je sluit een Li-Po accu aan wordt deze minimaal geladen. Zodra de cellen een spanning van 3,7 Volt hebben bereikt stopt de balancer het laadproces.

De LEDS die het balanceren van individuele cellen aangeven (6 stuks) zijn om-en-om rood of groen van kleur. Deze heb ik nog nooit van kleur zien veranderen.

Laatst bewerkt:
Bedankt NPS,

De gebruiksaanwijzing in de link is identiek met die van robbe...

Ik heb beide gebruiksaanwijzingen (UDP30 en balancer) nog een doorgelezen en de boel opnieuw aangesloten;
Zodra de balancer+ lipo aan de lader wordt aangesloten, en ik het laadproces wil starten met de 'enter/start'knop op de lader, gebeurt er helemaal niks, net alsof de lader niks detecteert aan de ingang...
Het maakt niks uit, of ik de reset knop op de balancer wél of niet indruk.

Gék wordt ik ervan!

Wat doe ik dan niet goed?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Nooit gezien dat deze LED's van kleur veranderen. De LED's 1-3 en 5 zijn rood, de LED's 2, 4 en 6 zijn groen.

Dat één akkupakket niet goed werd geladen kan ook betekenen dat er één of meerdere cellen niet in orde zijn en de balancer het laadproces onderbreekt. Dat is te zien aan het knipperritme van de status-LED. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing.

Laatst bewerkt:
Hoi pompebled,

Die balancer gebruik ik nu zowat een half jaartje en bij mij werkt 'm perfekt.
In het begin had ik ook problemen ermee maar dat lag volledig aan mij omdat ik het nog niet goed door had hoe het ding werkte.

Je moet er op letten dat je eerst de balancerstekker van de accu in de balancer steekt en daarna (binnen een aantal sekonden) moet je ook de laadkabel (plus en min) aansluiten.
Dan gaat het ledje (life of lipo) konstant aan. Je druk dan op de mode/reset knop tot het status ledje uit en aan gaat.
Dan is je balancer gereed en kan je op je lader de startknop indrukken...

Ha Jan prima, dan lukt het dus..:

Zoals ik al zei, ik heb er in het begin ook op gevloekt maar eens je door hebt hoe het werkt, is het een prima ding.

Ik veronderstel dat je er LiPo's mee wil laden en dat het status-ledje ook op LiPo staat. Mocht dat niet zo zijn dan kun je op de volgende manier schakelen tussen LiFe en LiPo:

-Sluit zoals normaal de balanceerstekker aan en daarna de laadkabel. Druk dan binnen 10 sekonden de mode/reset minstens 2 sekonden in en dan springt de statusled om naar de andere accusoort.

maar eens je door hebt hoe het werkt

En dat is nu precies mijn kritiek op de gebruiksaanwijzing; hoe het werkt, staat er dus bijzonder onduidelijk in, zeker als je nog nooit met Lipo's e.d. hebt gewerkt en niet zeker bent of je het goed doet.

Gelukkig is er altijd nog een forum!

Groeten, Jan.

En dat is nu precies mijn kritiek op de gebruiksaanwijzing; hoe het werkt, staat er dus bijzonder onduidelijk in, zeker als je nog nooit met Lipo's e.d. hebt gewerkt en niet zeker bent of je het goed doet.
Gelukkig is er altijd nog een forum!

Groeten, Jan.

En daar wil ik mij eigenlijk geheel bij aansluiten.
Ik heb hem ook gisteren gekocht, en ook ik was aan het vloeken op dat ding.
Ik natuurlijk wel gelijk denken dat het aan mijzelf lag, omdat ik niet perfect engels kan lezen, en ook ik ben een beginner met lipo`s.
Wanneer de gebruiksaanwijzing in het Nederlands was geweest, en het is een beetje onduidelijk, dan lees je het nog een paar keer, dan kom je er altijd wel uit.
Maar het is nou een keer zo, je krijgt een gebruiksaanwijzing er bij in vele talen, behalve
Nederlands GRRRRRRRRRRRRRRR

En dat zouden de heren nou eens moet verplichten, waanneer er een product op de Nederlandse makt verschijnt dat er dan ook een Nederlandse en duidelijk gebruiksaanwijzing bij moet.

Gelukkig had ik ook iemand bij de hand die al wat langer met lippo`s bezig is, dus vanaf nu snap ik hem nu ook.

Gr. stanley

Ik snap'm volledig Stanley...

Ook als je goed Duits en Engels kan lezen blijft de gebruiksaanwijzing een vaag ding, dus trek het je niet aan...

Groeten, Jan.

Ik gebruik er 2 en heb er in het begin net zo mee zitten stoeien. Ik vermoed voor de zekerheid staat de balancer af fabriek op LiFe dus wanneer je het switchen van celtype (binnen 10 sec aansluiten en kopje > 2 sec indrukken) niet door hebt gaat het met LiPo's al niet goed. Ook ziet de lader meestal de balancer niet en moet je na aansluiten even kort op het mode knopje drukken. Doe je dat weer iets te lang dan gaat ie weer naar LiFe...

Ik heb er nu alle vertrouwen in dat het goed werkt maar begrijp nog steeds niet goed wat ie allemaal aan het doen is. Het verschilt bij mij een beetje per accu maar vooral in het begin van het laadproces knipperen bij meestal alle cellen de ledjes. Meestal blijft het bij dezelfde cel dezelfde kleur maar soms wisselt het ook van rood naar groen en omgekeerd.

De handleiding vertelt wel dat bij de cel met laagste spanning geen led brandt en dat de duur van het branden een maat is voor het verschil met de laagste celspanning maar ik haal er niet uit wanneer het ledje nou rood of groen knippert. Weet iemand nog iets meer?

Met het kort indrukken van de mode/reset toets start het laadproces. Na lang indrukken wisselt de balancer tussen Li-Po en Li-Fe mode. Om het laadproces na een modewisseling te starten moet je altijd 10 seconden wachten of de Li-** accu losnemen en weer aansluiten.

Te lang wachten met het indrukken van de mode/resettoest na het aansluiten van de accu is ook niet goed. Dan start het laadproces niet.

Kleurwisseling van de 6 balancer-led's heb ik nooit gezien. Wel zijn ze om-en-om rood en groen.

Wat de balancer doet is me niet altijd even duidelijk. Als er drie cellen zijn aangesloten branden er soms drie Led's Dat zou niet moeten kunnen.

Het apparaat doet zijn werk wel naar behoren.

Back