Robbe U 31, Roxxy BL vaarregelaar tunen

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 1 jun 2009.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik heb me kort geleden een Roxxy BL Controler Programmer V2 aangeschaft. Hele mond vol voor een apparaatje dat de regelaar in kan stellen op veel meer parameters dan de setup van de regelaar zelf.

    Mij was ter ore gekomen dat je daarmee de achteruit-vertraging kleiner kon maken, en dat leek me wel wat. Na wat uitproberen heb ik er de volgende resultaten uit kunnen halen:

    - Geen achteruit vertraging meer. Meteen van vooruit naar achteruit en andersom, alleen een halve seconde ertussen om de motor te stoppen en weer op te starten.
    - Van 1200 naar bijna 1300 toeren snelheidswinst. De Programmer laat de maximaal behaalde toeren zien die kennelijk in de regelaar opgeslagen worden.
    - Rustiger starten van de motor zonder veel piepen en schokken.

    Voor wie dit ook eens wil proberen, de instellingen die ik toegepast heb:

    - Modeltype: Boat (uiteraard...)
    - Accu type: NiCd (=NiHm)
    - Cut off voltage: 7,5 volt. Zou voor accubehoud hoger moeten liggen, maar dan stopt de motor en kun je gaan vissen naar je model.
    - Cut off type: soft (maakt niet zoveel uit)
    - Motor direction: Reverse
    - Advance timing: 20 graden (later op 15) (hier komt de toerenwinst vandaan, staat standaard op 8 wat een inrunner waarde is)
    - Acceleration: Highest
    - Start power: High (later op Normal) (het betere aanlopen)
    - Reverse function: on
    - Motor pole number: 14 (is alleen van belang om de juiste toerentallen weer te kunnen geven)
    - Gear ratio: 1:1
    - Max RPM: geeft de controler zelf, bij mij nu 1295
    - Average RPM: geeft de controler zelf, gemiddelde van de totale vaart

    De veranderde timing zal waarschijnlijk voor een hoger stroomverbruik gaan zorgen. Dit was 2 amp bij vollast in de oude setup, de nieuwe heb ik nog niet gemeten, Maar ik heb 6,6 amp aan boord, zal wel los lopen dus ...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2009
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    heeee, dit is de U31, niet de dolfijn. ;-)

    blijkbaar heb je het hier over de vaartregelaar (voor de brushless motor van de U31), niet de lageregler...
    is dit ding dan weer een regelaar van die regelaar ? of een vervanger ?
    of alleen nodig tijdens het instellen ?
     
  3. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Hallo Lex,

    Ik ben ook benieuwd wat je met dit apparaatje bedoeld. Is het een extra control-plaatje die jouw brushless regelaar tuned, of is het een nieuwe regelaar.
    ik ben benieuwd.

    groeten,
    Jan
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    O, o, verwarring alom .... ;)

    Ik heb de topictitel al aangepast, het gaat dus om de vaarregelaar, niet de duikregelaar.

    De Roxxy 918 BL regelaar heeft van zichzelf al een aantal variabelen die je met de standaard methode van de regelaar zelf in kunt stellen. Om de regelaar dus normaal in te stellen heb je de Programmer niet nodig, maar wel om de extra opties in te kunnen stellen. Zie het lijstje hier boven. En dat geeft voor de U13 motor toch duidelijk winst, vooral het uit kunnen schakelen van de achteruit vertraging. Dat alleen al is me die 18 euro aanschaf wel waard!

    Inmiddels heb ik met een vers geladen accu van 13,5 volt getest, en dan wordt de motor toch ietsje onrustig in z'n toeren met die 20 graden timing. De timing heb ik nu teruggezet naar 15 graden, en de Start power naar Normaal, dan loopt hij weer mooi soepel met een constant toerental. nog steeds hoger als de standaard setup zonder gebruik van de Programmer.
     
  5. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Lex,

    Bedoel jij toch de Bl- Control 918 nr 8633.

    Gr.Rob
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi rob,

    Bijna goed ...

    De regelaar:
    [​IMG]
    bestelnummer 8628.

    De Programmer:
    [​IMG]
    bestelnummer 8642.
     
  7. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Lex, daar ben ik niet blij mee, heb jij die apart erbij genomen? anders moet ik aan mammie
    op mijn verjaardag een nieuwe vragen:bday: bijna goed is helemaal fout:sleeping:

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2009
  8. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Herstel de fout, in het gelid 918 heb ik , de controller moet 8642 zijn , ik heb 8633 sluit
    gelid :sleepy:

    Rob
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    8633 is de 'oude', die ik heb 8642 is de opvolger. Die van jou doet hetzelfde als ik het zo bekijk, alleen een ander kastje/knopjes lijkt het.
     
  10. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex,

    Ik heb in middels de Progammer aangeschaft en wat jij schrijft, het is een heel verschil zeg
    , bedankt.

    Ik moet hem nog afwerken, ik werk niet met Turbo, en de tanks iets naar voren geschoven
    ed, en ik moet hem nog afspuiten en nog wat. maar het vaart prachtig !!!!

    Dat vinden deganzen , zwanen en eenden ook ze dobberen gewoon om de onderzeeer heen
    als het rustig gaat :sleeping:

    Gr. Rob
     
  11. pol

    pol

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    13
    Bedoelen jullie dat je met deze regelaar van vooruit naar achteruit kan zonder na het remmen opnieuw eerst naar de neutrale stand te moeten gaan?
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja klopt, je kunt de remverrtaging uitschakelen. De regelaar regelt dan binnen anderhalve seconde van volgas vooruit naar nul en dan naar volgas achteruit. Hij regelt dit netjes zodat de motor en aandrijving geen schokken krijgen.
     
  13. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo ik heb een Robbe Roxxy regelaar met een blue marin outrunner 500kv op 7,6v lipo.
    De motor is direct aangesloten op de schroefas.
    Ook het ik een roxxy programmer.
    Het probleem is dat bij gas geven er een hoge toon ontstaat en die verdwijnt als ik iets meer gas geef.
    Dit gebeurd zowel voor al achteruit.
    Iemand een idee?
    Motortiming staat op 25
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat word veroorzaakt door de schakelfrequentie van de regelaar. Helaas niets aan te doen. Als je de regelaar op een hogere frequentie in kunt stellen zou je dat nog kunnen proberen, dan kan het minder worden.
     
  15. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nijmegen
    kan ik dit oplossen met een andere motor?
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De ene motor piept harder dan de andere, maar het komt hoofdzakelijk uit de regelaar. Ik denk niet dat een andere motor echt veel verschil gaat maken. Dit is voor schaalmodellen het nadeel van Brushless motoren; dat piepen, en het schokkerig gaan lopen op heel trage toerentallen. Ook dat laatste ligt weer veel aan de regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank voor uw reactie.
    Ik heb idd een zelfde motor in een ander schip staan.
    Met een andere regelaar daar is het niet idd.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Jeroen, ik het dat ook met het model van de FL-8. Als ik héél voorzichtig gas geef, gaan de motoren 'bokken' en hoor je een gepiep als een muis in doodsnood. Ga ik één tandje verder met de knuppel is het gepiep over. Iets terugregelen en ik kan de toeren van de motor tellen. Zonder gepiep.
     
  19. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb precies hetzelfde met de Kempenaar.
    In de Fiona staat dezelfde motor met een andere regelaar en die doet het niet.
     
  20. Joene

    Joene

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nijmegen
    Heeft u nog andere regelaar opties.
     

Deel Deze Pagina