Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Graag even jullie aandacht voor het volgende:

    Ergens in de loop van dit jaar sloop ik de originele toren van mijn U-47 om deze te vervangen door een in aanbouw zijnde Dream Arts toren. Nu zit ik te twijfelen om ook het dek te vervangen. Momenteel kom ik op 2 opties:

    1: Dream Arts. Maar die vind ik persoonlijk erg duur voor 3 strookjes resin....

    2: Modelbrass.com heeft een geweldige brass set voor de Robbe U-47 ( en revell 1:72 VIIC en Robbe U-2540) in zowel VIIB en VIIC uitvoering incl extra items zoals netcutter, rudder support en roosters voor op de ballasttanks etc. Maar ik las op verschillende forums van Engelstalige collega's dat dit bedrijf niet echt reageert op mails.. :( Helaas stond er ook geen prijsopgave op de site. (www. modelbrass.com)

    Iemand nog meer (goede) adressen voor dit soort upgrade sets? :confused:
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn
    ik heb het dream art dek en dek is meer dan drie stroken resin

    het is een abs gefreesd dek met twee stroken resing
    plus de drukdichte deksels en de koppen van de bolders

    het messing dek geeft problemmen heb ik van dreamart zelf weten vertellen
    het zet niet hetzelfde uit als het abs van de robbe boot
    en gaat dus bol staan als de zon er op komt te staan
    ze hebben het zelf ondervonden op een tentoonstelling

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Eindelijk eens iemand die het goed wil doen...:thumbsup: Ik persoonlijk vind de toren ook goed passen op de Robbe U-47...
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Raf,

    Die verschillende uitzettingscoefficienten daar had ik nog niet bij stil gestaan. Goede tip. Mocht ik naar Mol gaan komende maand kan jij jouw DA dek dan meenemen zodat ik het eens in het echt kan zien?

    @ Douglas: Toren, misschien het dek en niet te vergeten de lasnaden moeten er nog op komen. Langzaam maar zeker moeten er toch wat meer details op komen :rolleyes: De betreffende toren met verlengde wintergarten modificatie:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    ik hoop dat er meer dan een dek alleen mee komt LOL
    ik ga nog wel volop aan de romp werken hoor want er moeten nogal wat plamuur en schuur werkjes aan gebeuren
    maar het dek is echt wel mooi en de details zitten net zoals op het echte dek er ook allemaal ingefreesd
    op de sub sail was er ook iemand die daar toen reeds met het abs dek ook problemen had
    weet de naam niet meer
    maar dat begon toen ook aardig wat op te bollen
    ik heb onder het robbe dek toen in de langsrichting evergreen strips gelijmt en toen bleef het wel vlak

    mooie toren maar ik dacht dat hiet je nummer keuze beperkt mee wordt
    daar deze boten als mittlemeer boten betiteld werden en dus in de middelandse zee voeren
    in die schachten zaten enof nog twee machine geweren of munitie daar ben ikniet zeker van

    groetjes raf
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Merlijn,

    Dat met het uitzetten van het bovendek ben ik ook tegen gekomen bij mijn dek.
    Ik heb dat opgelost door een naad van 0,5 mm aan beide zijden van het dek te maken, mijn dek is wel in drie delen en ligt er los bovenop maar het probleem blijft hetzelfde.
    Wordt het dek verlijmd met de romp of leg je hem er los op met hier en daar bevestigingspunten?
    Joris (mustang64)had hiervoor een mooi systeem bedacht met buisjes en een borgpen die je simpel kan verwijderen.
     
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    was het DA dek ook niet langer dan het originele ?
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Manfred,

    Mijn idee is om het voorste en achterste deel demontabel te houden zoals het nu ook is. Het middenstuk zit momenteel definitief verlijmt maar of dat bij een nieuw dek ook het geval gaat worden? Dat weet ik nog niet...

    @ Raf:

    Inderdaad de 'turm O' mittelmeer modificatie. Jij wilt niet weten hoeveel uur ik aan het studeren ben geweest door die keuze haha :p En daar kwam het volgende uit: Gedurende de oorlog zijn er 62 VIIC boten naar de Med gevaren en allen zijn daar gebleven. De lijst met U-nummers en data van aankomst etc etc heb ik inmiddels ook compleet.

    Het leuke is nu dat er maar een X aantal boten deze modificatie heeft gekregen. Al deze modificaties werden voor zover ik kan achterhalen alleen in La Spezia uitgevoerd. En ander groot probleem is de hoeveelheid beschikbare foto's van deze boten. En nog erger: een foto te vinden met daarop het complete vaak specifieke camouflage patroon wat ze in de Med hadden. Elke boot was weer anders... Ik heb na vele uren zoeken en met wat hulp van Manfred 14 foto's van ik geloof 6 verschillende boten. En van een boot een redelijk compleet schema, namelijk die van U-565. Zie onderstaande foto. De strakke camouflage sprak me wel aan. En is beter te doen dan het bekende vlekken patroon.

    [​IMG]

    In elk van de 2 (verzinkbare) opslagkokers op de wintergarten zaten 2 Brede 13.2 mm machinegeweren als ondersteuning van de 20mm ivm met de zeer grote dreiging vanuit de lucht, vele malen hoger dan op de atlantische oceaan.

    [​IMG]

    Maar alles bij elkaar zeker geen alledaagse verschijning ;)
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    ik heb eens die kleuren gepost

    wie-moest-die-camo-kleuren

    wel niet met die med toren maar de kleuren zouden met de boten wel moeten kloppen

    wel eens weer iets anders
    ik moet maar eens aan marc zijn zeven gaan beginnen met de verlengde romp met mijn schachten
    maar waar haal ik de tijd vandaan

    ik ben nog iets tegen gekomen
    torpedo buis 1en 3 daar konden ze brandstof in opslaan om zo een groter bereik te hebben
    namelijk 121.50 ton wat wel veel diesel was
    ook de regel cellen en duikcellen werden vol brandstof gepomd (105.30t en 113.47t) zodat alleen de hoofduikcel nog over bleef om te duiken
    de rest werdt getrimt met bemanning en dozen proviant binnen in de boot
    zo kon de boot veel langer op de oceaan blijven zonder te moeten tanken

    wel oftopic maar mischien de moeite om weten

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam


    Heel interressant RAF, leuk juist die details :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat van die extra dieselopslag is ook nieuw voor mij ;) Altijd leuk om dit soort feitjes te lezen!

    Weer wat extra kennis opgedaan :D
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    En om nog maar even een interessant feitje er bij te zetten die getuigd van de kwaliteit van de Duitse U-boot werf, in dit geval de Nordesee werke in Emden..

    Kwam ik net tegen tijdens het lezen over de Mediterane U-331: Tijdens de aanval en het tot zinken brengen van het 2e Engelse slagschip in de oorlog, de HMS Barham:

    Een paar fragmenten:

    He fired all four torpedoes, and immediately the U-331 popped to the surface, having just released four tons of weight from the boat. The third battleship in line, the HMS Valiant was just 150 yards away, spotted the boat and immediately signaled the Barham and altered course to ram.

    Aboard the U-331, von Tiesenhausen ordered for a crash dive. The boat’s helmsman hurriedly flooded the ballast tanks and flanked the engines at full speed ahead.

    The crash dive on the U-331 was going out of control. The depth gauge inexplicably slowed and stopped at 250 feet. But the crew sensed that the boat was still continuing its descend – but the depth gauge said they were level at 250 feet. It was a dangerous situation as the safe diving depth of the Type VIIC was 330 feet (100 meters). Tiesenhausen ordered for a second reading from the forward room compartment. The results appalled the entire crew – the U-331 was at an unprecedented depth of 820 feet. The maximum crush depth of the Type VII was 650 feet. According to the manufacturer’s specifications, they should have been crushed by now. The crew frantically set the forward dive planes up, blow ballast tanks, and the boat eventually began its ascend until it reached safe depths. They were astonished, not only to have survived the lethal depths below, but the hull which should have been crushed, did not as much as spring a leak.


    Duitse degelijkheid :rolleyes:
     
  15. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    De bemanning zal zelf ook wel met samengeknepen billen hebben gezeten;)
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een paar tegen strijdig heden
    de torpedo buizen hebben een compensatie tank die het gewicht van de verschoten torpedo compenseren
    1 en 3 kunnen tegelijk vuren en 2 en 4 ook met een tussen tijd van 30 seconden
    die zijn nodig om de trim balast tank terug leeg te pompen in de hoofd balast tank

    de reden van zo vuren is dat 1 en 2 dezelfde trim tank gebruiken en 3 en 4 ook een trimtank hebben
    dus bij het lanceren van torpedo 1 wordt direct na het sluiten van de buiten deur de trim tank over gepomt in de hoofd balast tank
    er gaat niet een paar ton verloren door het lanceren van torpedo's
    als de torpedo in de lanceer buis zit wordt deze gevloed (onder water gezet)
    bij het uitstoten van de torpedo door de stop (een type 7 had nog een stop die achter de torpedo werdt gezet)werdt direct de ontluchting open gezet en de stop werdt door het buiten water terug gedrukt tot tegen de deur
    waarna het water in de trim tank wordt weg gepompt naar de hoofd balast

    eens zien als ik terug thuis ben of ik de tekeningen er over vind

    ik blijf het een raar verhaal vinden er zou natuurlijk iets mis kunnen zijn met de pompen/afsluiters wat ook weer het zeer diep duiken van de boot heeft teweeg gebracht

    groetjes raf
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Het lijkt indd enigsinds op sterk verhaal. Wat er van waar is.. who knowes ;) Maar leuk leesvoer is het wel!
     
  18. Tijgert

    Tijgert

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amstelveen
    Het mag dan wel een oud topic zijn, voor mij is het billeinteressant... enkel jammer dat zoveel links en plaatjes niet meer werken :(
     

Deel Deze Pagina