Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dit hoort zeker op een 7c
    deze draden zitten op haast alle duitse periscopen
    inet makkelijk maar ze horen er wel te zitten
    ergens iets met waterstroming ronde periscoop zodat ze minder gaat trillen als ze is uitgeschoven
    je moet weten dat die zaak 7 meter vrij in het water staat als die boot er met een rot vaart door heen zit te klieven

    er stond een enorme druk opdeze buis als ze op periscoop diepte aan het varen waren
    het was ook geen holle buis ze was ergens mee gevult maar weet het nu effe niet meer
    er zijn nog een paar van deze periscopen over en eentje zit ergens onderste boven in een pekelbasin waar ze diepgevroren of onderkoelt materiaal testen
    dan kunnen ze met deze periscoop toch lekker gaan kijken wat er zich onderwater afspeelt
    want een duiker daar in deze pekel sturen is zuivere zelf moord zo koud is dat water

    groetjes raf
     
  2. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Goede avond Heren

    Zat laatst even te kijken naar het anker van de U47
    Maar bij de robbe boten zit ie niet echt goed
    Boven een arm van het voorste duikroer.
    Ben nu bezig duiktank aan het aanpassen voor de 3 rvs pennen die erin moeten komen tbv Triple S Systeem
    Ga morgen lijm halen voor het Techrek heb al alu hoekprofiel gehaald voor versteviging.(zijn hier tips voor)
    grt Fred
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    ja een tipje
    zet een stang aan de bovenkant helamaal tot aan je duiktank
    want de plaats van de motoren blijft een gedeelte wat zeer breekbaar is en de door robbe voorgestelde versteviging is meer dan onvoldoende

    groetjes raf
     
  4. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Goede morgen Raf

    Dank je .
    Ik had zelf iets met Aluminium hoekprofiel gedacht .
    Want ik wilde hier ook het gedeelte bij de duiktank gaan verstevigen .
    grt Fred
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Daar heb ik het techrek bij de U2540 en U31 ook mee verstevigd, werkt uitstekend. Lijmen met Stabilit en een M3 boutje erdoor voor de zekerheid op de uiterste punten waar de meeste trekkracht komt. (ik heb nog de Robbe sluiting met centrale schroef)
     
  6. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Lex

    Ik heb de kleinste maat Hoekprofiel gekocht die is 1 mm dik .
    Ohja moeten er om de voelers die in de tank komen alle drie een stukje teflon over een groot stuk of alleen een klein stukje .
    Grt Fred
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Fred,

    Bij de vol voeler zoveel dat er ongeveer 5mm bloot blijft. Bij de andere twee luistert dat niet zo nauw, een cm of 4 is goed. Het gaat er even om dat de siliconenslang de voelers isoleert van de bovenzijde van de tank waar ze door steken. Anders kun je vals contact krijgen via de natte binnenwand van de tank.
     
  8. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Lex

    Ik zat de handleiding van het triple s systeem nog even na te lezen
    Het is wel een heel mooi Systeem .
    Ik ga nog wel een ander pompje kopen ,het type wat erbij hoort.
    Grt Fred
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    En er was nog een eigenschap van de kabels: Het zou het zog van de scope verminderen. Ik weet dat het op een VIIC zat maar op een VIIB? :confused:
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Even een update met betrekking tot de bouw van het nieuwe techrek voor de U-47.

    Ik heb een testopstelling gemaakt van het nieuwe stuk techrek. Als eerste alle bedrading van de tank vernieuwd en in overzichtelijke kleuren, allen voorzien van AMP ipv het gesoldeerde zoals deels bij de oude bedrading het geval was... Dit is stukken netter :) Pas als het rek helemaal naar mijn zin is en alles klopt, word de definitieve versie met de CNC op mijn werk gefreesd. De schotten zijn momenteel van Hpl, over een ander materiaal voor de definitieve versie word nog nagedacht!

    Alles zit momenteel in het rek behalve de voeding naar de motoren, de verlengkabels van de servo's, de (magnetische) aan/uit schakelaar, ltr, en de aandrijfaccu's van waarschijnlijk 2x 6V 3300 Mah parallel geschakeld. Pas wanneer de accu's er in zitten ga ik kijken waar ik de meeste plaats overhoud voor de zekeringen.

    In de uiteindelijke versie zal er een extra schot aan de voorkant van de tank komen zodat deze 100% deel uit gaat maken van de constructie zodat het rek nog stijver word dan het nu al is.
    De volgende stappen zijn de bevestiging aan het bestaande techrek en bevestiging aan de voorkant voor de sluiting met het wtc. De zware gewichten zoals tank en aandrijfaccu's komen overeen met de plek waar de 2 6V accu's staan volgens het ontwerp van Robbe. En na een aantal uurtjes is dit het voorlopige resultaat :rolleyes:

    Graag jullie mening/ commentaar en ideeen :D

    Overzicht:

    [​IMG]

    Aansturing tank:

    [​IMG]

    Locatie aandrijfaccu's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ziet er goed uit!!!
    Mooi overzichtelijk zo.
    Zijn die schotten van trespa plaat o.i.d?
    Het enige wat ik zie en waar ik me afvraag is of de tank niet te ver uit het midden zit, dit i.v.b. met het zwaartepunt van de boot.
    Maar dat kan gezichtsbedrog zijn van mijn kant.

    Bij mij zit hij meer in het midden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Joris,

    Dank je wel! De schotten zijn van 4mm hpl gemaakt. Jouw tank zit indd iets verder naar voren dat heb je goed gezien. Zou indd een probleem kunnen zijn met het zwaartepunt van de boot. En als dat ook het geval is kan ik de voorkant wijzigen zodat de aandrijf accu's verder naar voren komen en het voorste stuk met de ontvanger e.d. verplaatsen naar de achterkant van het rek achter de tank. Dat zou wel eens versie 2 kunnen worden! Trouwens dat rek van jou ziet er wel heftig en bombproof uit :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  13. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    :)

    Mijn tech rek is een versie die ik via eBay heb gekocht.
    Je komt hem ook tegen bij de diverse U-boot-onderdelen-verkopers uit Duitsland.
    Het alu met draadeinden waar weer alu buizen over geschoven zijn.
    De duiktank is custom made en heeft 2 zuigers waardoor het zp ong in het midden blijft.
    Heb het allemaal nog nooit getest om dat ik daar nog niet helemaal aan toe ben.

    Hpl zecht me niets, is het kunstof?
     
  14. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    p.s. als je buizen om de draadeinde doet wordt het rek al een stuk steviger zonder te veel extra gewicht.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo

    die tank zit veeeeel te veel naar achter
    die duikt eerst met zijn hek onder water om twee redenen
    je trekt vanachter eerst water binnen dus daar wordt de boot eerst zwaarder
    en het tweede de tank moet centraal onder de toren zitten
    hoe ik dat weet ???
    als die duitse ingineurs die daar getekend hebben dan kan je der zeker van zijn dat ze daar moet zitten
    en al de type 7 robbe boten hebben hun tank daar zitten dus ??????

    ziet er voor de rest wel strak uit
    hoe veel lieter gaat er in die tank ????
    groetjes raf
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Joris:

    HPL (vaak formica genoemd) is samengesteld uit een aantal lagen.Een harde transparante melamine bovenlaag - 1 - met daaronder een in kleur en dessin bedrukte papieren of metalen décorlaag - 2 -. Vervolgens worden enkele lagen met fenolhars geïmpregneerd kraftpapier aangebracht - 3 -. Dit pakket wordt onder hoge druk en bij een zeer hoge temperatuur samengeperst tot een harde en zeer krasvaste bekledingsplaat met een dikte van 0,7 tot 20 mm.

    Wij gebruiken dit hout voor het interieur van de VanDutch 40, een van de boten die bij van casco tot vaarklaar bouwen.

    Die buizen zijn een goed idee. Is er ook direct een nette afwerking van de draadeinden! Mooi systeem van die 2 zuigers, hopelijk werk het ook in een keer feilloos :)
     
  17. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ik heb die pijpjes bij de Gamma gekocht maar er zijn vast meer zaken die soort gelijk spul hebben.
    Bedankt voor de uitleg van hpl :)

    Ik ga werken nu!
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Raf,

    Bedankt voor je opbouwende kritiek. Heb even gemeten, en als ik de Tae besturing achter de tank plaats dan komt de tank precies onder de toren uit, zelfs een klein stuk er voor. De tank die er nu in zit is 500 ml. Eigenlijk te klein dus. Het plan is nu om na een tip van Jan Huizenga een huls en spindel van de 750 ml tank van Engel te bestellen en de rest van de 500 ml tank om te bouwen. En als deze binnen is maken we zo weer een nieuwe opzet in het rek. Door de draadeinden totaal geen probleem ;)
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Joris,

    De Gamma zit hier10 min vandaan.. ideaal dus! Werkse! Ik heb nu lekker een weekje vrij :-D
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Sorry heren, even :offtopic:

    Merlijn,

    Jij bouwt dus dit om aan de kost te komen? :

    [​IMG]

    Getsie, wat zal dat vervelend werk zijn zeg .... WOW !! ;)

    [edtit]
    Ik heb het filmpje op de site ook net even bekeken, wat loopt dat ding fantastisch mooi door het water heen! Leuk idee voor een 1:15 versie ..... (Mag er op de Loosdrechtse plassen wel zo hard gevaren worden? ;))
    [/edit]

    :eek:ntopic:
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009

Deel Deze Pagina