Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Lex,

    Ik verzorg samen met nog 6 collega's de technische inbouw van alle hardware en afbouw van de vanDutch en doe de maiden en zo nu en dan wat service werk op locatie.

    Ik weet het... vervelend werk... :D Vooral als je in het weekend op mag komen draven.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    ---
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Afgelopen donderdagavond een mail naar Engel gestuurd en kreeg 's ochtends vroeg om 8 uur op eerste kerstdag een reactie terug! Wat een service! Vervolgens een cilinder en spindel van de 750 ml tank besteld, tezamen met de ltr 2 en een stickerset voor de dieptemarkeringen op de romp. En wat zag ik op de factuur... 10% kerstkorting, altijd leuk :D

    Nu is het dus wachten tot het pakketje binnen is, alle onderdelen van de 500 ml tank omzetten naar de 750 ml en het nieuwe techrek aanpassen aan de nieuwe tank! Ondertussen even verder met een ander projectje van de (nu nog) U-47 :rolleyes:
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    En weer even een update:

    De ombouw gaat niet zo snel als ik zou willen maar er zijn toch aardig wat vorderingen!

    Zo heb ik de zaag in het originele techrek gezet en het overgebleven stuk aangepast zodat de spindel van de 750 ml tank afgeschermd en onbelemmerd door het rek kan bewegen: Die buis geeft meteen ook mega veel stijfheid aan het rek.

    Tevens de servo van het achterste duikroer naast die van het roer gezet en op de oude plek van die servo komt nu de rokraft te zitten. Voordeel is ook dat de bedrading van de regelaar naar de motoren lekker kort is. :) En uiteraard een nieuwe opening gemaakt voor de aanzuigleiding naar de tank, die gaat netjes weggewerkt onder de 2 servo's door. Dat alles ligt ook al klaar voor montage.

    [​IMG]

    Morgen nog even de laatste kleine wijzigingen met de vingerfrees aanbrengen, alles afwerken, schuren en dan het het overgebleven stuk techrek in een likje zwarte verf. Ziet er wel zo netjes en afgewerkt uit!

    Ik had met mijn 500 ml tank al een proefopstelling gemaakt van het nieuwe techrek:

    [​IMG]

    En met de tips hier van het forum heb ik het rek opnieuw aangepast aan de 750 ml tank. Vervolgens de nieuwe schotten op papier uitgewerkt en mijn chef eens lief aangekeken want als je dit schatje op je werkt hebt staan...

    [​IMG]

    Dan zijn er mogelijheden! Dus mijn chef de tekeningen in de computer van de cnc gezet en een klein uurtje later lagen daar mijn nieuwe perspex schotten voor het techrek! Superstrak!! :D

    [​IMG]

    Dus komende week ga ik beginnen met het monteren van het techrek.

    Verder is natuurlijk het sleepoog aangebracht na een oplettende tip van raf ;)

    [​IMG]

    Zijn de tension wires bij de voorste duikroeren aangebracht:

    [​IMG]

    En hangt de Kriegsmarine vlag van modelflags.com aan de vlaggemast!

    [​IMG]

    En als dit alles allemaal klaar is... staat er nog een dreams arts toren te wachten om afgebouwd te worden :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Vandaag weer even een paar uur druk aan de gang geweest! :)

    Als eerste het resterende deel van het originele techrek afwerkt en mat zwart gespoten. Als deze mooi uitgedroogd is kunnen de motoren, servo's, LTR, vaartregelaar, stuurstangen met doorvoeren, en het vaste deel van de leiding naar de duiktank gemonteerd worden.

    Ook heb ik het nieuwe techrek eens in elkaar gezet. En zoals je van een cnc frees kon verwachten: het past werkelijk prachtig!! :D Tevens alu buisjes op maat gemaakt en over de draadeinden geschoven. Ziet er niet alleen netjes uit maar geeft wederom extra stevigheid aan het rek. Nu moeten de zijkanten van de schotten nog even opgepoetst worden en bij de definitieve montage kan het beschermplastic er af.

    Dit is het voorlopige resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit gaat lekker :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Hoe ga je dit met de voorkant doen (bevestiging van de Centrale schroef die alles bij elkaar trekt .
    Of ga je over naar een bajonetsluiting.
    Groet Fred
     
  7. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Ziet er weer super uit heren, ga zo door :thumbsup:
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Fred,

    Ik blijf de originele sluiting van Robbe gebruiken. Een bajonetsluiting is out of the question aangezien de boot vorig jaar compleet opnieuw in de verf is gezet en ik echt geen zin heb om alles weer strak te plamuren en opnieuw te moeten spuiten ;)

    Aan jouw laatste bericht te zien is jouw boot ook wel klaar voor subsail?
     
  9. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Ja ja ik kan helaas geen foto plaatsen anders had dit wel gedaan.
    Het Techrek is weer pico bello (helemaal nieuw )
    Ben nu bezig met het aansluiten van de motoren enz .
    Bedrading van de Pomp en duiktank incl watermelder zijn klaar
    triple S Systeem aangesloten .volgende week de accu's hiervoor ophalen en aansluiten.
    Als het goed is ga 15 Mei in Biddinghuizen een proefduik maken.
    Groet Fred
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Merlijn,

    Getver een CNC freesmachine, past net niet in de hobbykamer, ziet er wel heel gelikt uit, dat gaat wat worden bij de volgende meeting, ben je trouwens van plan meteen die Mittelmeerturm erop te maken of gebeurt dat in een later stadium.
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Manfred,

    Ik weet niet hoe groot jouw hobbykamer is? :p

    Eerst moet de U-47 maar eens goed varen en denk dat hij dit jaar ook gewoon als U-47 blijft en dat komend najaar/ winter de mittelmeer toren er op komt incl lasnaden e.d. Want als de U-47 eenmaal vaarklaar is krijgt eerst de trimaran een nieuw kleurtje en nieuwe verstaging :D En daarna bouw ik in alle rust de nieuwe toren af.

    Voorlopig nog genoeg te doen!
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Merlijn,

    Er zal denk ik net een CNC machine in passen, alleen is de hobbykamer dan volledig gevuld, heb ik dan toch een tweede hobbykamer nodig.
    De lasnaden ed is wel een hoop werk maar het komt de boot wel ten goede, heb ook nog wat lopen spitten voor de mittelmeerturm, niet veel meer gevonden, dus het wordt dan wel een aardig unieke uitvoering die je wilt maken.
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha dan kan in die 2e kamer ook meteen een flinke compressor staan ;)

    Ik blijf wat betreft de mittelmeer bij de U-565 Mede door die 2 extra foto's die jij nog had gevonden. Als het zover is maar eens ergens een mooi A3 formaat zijaanzicht opsnorren en daar het camo schema eens op uitwerken met de foto's die ik nu heb :) Want die liggen net zoals jij zei nu niet bepaald voor het oprapen... :(
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Fred,

    Ik post hier maar even om niet te veel af te dwalen op het topic van Manfred. Je mag mijn topic rustig voor je vragen gebruiken hoor, het is tenslotte ook een U-47 ;)

    Bij elkaar opgeteld komen er in mijn boot 2 vlaksteek zekeringen. Volgens een pdf van de Mabuchi 550 motor trekt deze op 7.2V met max efficiency 10.8 amp en bij een stall max 83A. Dus zet ik er 10A in voor de motoren. Mijn rokraft regelaar heeft zelf al een thermische veiligheid, maar ik denk dat ik die toch ook even extra zeker... en de besturing van de duiktank heeft zelf al 2x 10A buiszekeringen op de printplaat zitten.

    Wat Jan zegt over de diktes klopt, maar ik heb liever 4mm2 achter de motoren hangen, liever iets dikker en dat geeft ook minder weerstand als ik me niet vergis :)
     
  15. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    De igarashi motoren trekken 1.2 Amp bij 12 volt volgens de beschrijving
    Leegloopstroom 0.25 amp en 8.9 watt elk.
    Ze draaien max 5700 toeren dus ook deze worden 10 amp gezekerd de regelaars komen van Norbert .
    De rokraft kan niet zo hoog in voltage als de regelaars van Norbert.
    Hou je op de hoogte.
    mvg Fred
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    allemaal goed en wil die dikte van die draden maar je moet zo ook kunnen weg steken
    bij mij moeten ze hoe je het ook bekijkt langs de duiktank heen en de enige plaats waar dit mogelijk is dat is langs de boven kant
    daar de duiktank zo diep mogelijk naar onder in de romp moet komen liggen wegens de stabiliteit
    vroeger kon je platte koper draad kopen
    dat was even goed gevlochten koper draad maar gewoon plat gevlochten
    daar een krimpkousje over heen en je had een dikker draad die alles wel kon verwerken
    deze kabels werden gebruikt om een auto te ontstoren door de motor en motorkap met zulke kabels aan der rest van het chassis te verbinden
    mischien bij een auto handel dat je deze nog zou kunnen bestellen


    groetjes raf
     
  17. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    Ondanks dat mijn duiktank al bijna op het onderste geleide profiel rust,kan ik onderlangs aan biede kanten van de tank nog wel draden trekken.
    De draden voor de pomp lopen aan de zijkant van de tank en heb deze aan het L profiel gelijmd met het lijmpistool.
    Servo draden lopen allemaal onderlangs en komen voorbij de duiktank weer omhoog .
    Ach je ziet het wel in Biddinghuizen als je komt.
    mvg Fred
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    ALS IK KOM ??????? be je gek hahaha welke freak die zich met duikboten bezig houd zou nu niet naar biddinghuizen komen

    natuurlijk kom ik als het God belieft

    groetjes raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo in een verkeerd topic gepost
    lol
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2010
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Het volproppen kan beginnen! :turn-l:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina