Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    Sorry sorry sorry sorry hoe kan ik nou zo dom zijn .
    ik ben inderdaad een beetje gek met zulke uitspraken .
    Zal het anders zeggen .
    HEY RAF IK ZIE JE IN BIDDINGHUIZEN.
    grt Fred
     
  2. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Dat ziet er strak uit .
    En dat proppen valt niet mee ,moet nu al iets veranderen ,maar komp goed .
    grt Fred
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Fred,

    Het begint nu eindelijk ergens op te lijken :) Ook ik ben er inmiddels al geruime tijd achter dat lang niet alles in een keer 100% is. Kom er nu ook weer achter dat ik her en der even wat kleine puntjes moet aanpassen haha. Maar ik heb gelukkig wel behoorlijk ruimte boven de tank voor de bedrading en de slang naar de tank ;)

    Dat worden zover ik nu kan inschatten al minimaal 3 U-47's in Biddinghuizen :rolleyes:
     
  4. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Ik denk zeker 3 U47's
    Eeerst varen en daarna een andere kleur .
    Onderwaterschip donker ,dek vanaf boven gezien zelfde kleur.
    Hoe heb jij de draden vast gemaakt vanaf de voorste duikroeren ??
    Grt Fred
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik ben ondertussen op een probleempje met de passing van het techrek voorin het wtc gestuit... even schotje aanpassen! Vanavond nog wel even de nieuwe stuurstangen voor het achterste duikroer klaar gemaakt en het vaste deel van de waterleiding naar de tank door het achterste wtc schot gemonteerd. Ter hoogte van de motoren gaat de leiding over in een slang en komt deze van onder het techrek te voorschijn en gaat dan via de bovenkant van de tank naar voren.

    Voor de draden heb ik een kleine opening gemaakt in het oog waar de uiteinden van de assen in zitten. De oogjes heb zijn afgewerkt met een krimpkousje. Ik heb voor beide kanten een draad gebruikt die dwars door de romp loopt die momenteel dmv van een draad (wordt later een veertje) op spanning gehouden wordt. Op de plaats waar de draad door de huid gaat zit ook een klein krimpkousje tegen het inslijten van de draad in de romp. Simpel maar effectief dacht ik zo.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Ben even bezig met de electro componenten .
    Had alles op een plaat gemaakt ,maar paste toch niet in de WTC dus ben ik deze aan het aanpassen .
    ik vindt die draad wel gaaf zo aan de voorkant .
    Ohja maar eerst nog even de steun maken die bij de achter roeren zit.
    Deze is op het midden afgebroken precies daar waar het afstandsbalkje zit .
    Die het ondersteunt.
    Grt Fred
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Aangenaam! De servo's, LR2, regelaar zitten weer in de boot. Morgen worden de motoren met zekeringen en de duiktank weer terug geplaatst. De hak onder de roeren heeft van mij ook al een versteviging gehad. Blijft een kwetsbaar plekje van de boot...
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2010
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Vandaag weer druk bezig geweest, de 1:1 jachten letterlijk links van me laten liggen ( :p ) de U-47 op mijn werkbank gezet en na een aantal uur is dit het voolopige resultaat.

    O.a. het volgende gedaan:

    - Alle motoren een extra ontstoorsetje gegeven.
    - Motoren gezekerd, nieuwe voedingdraden op maat gemaakt en ingebouwd.
    - Regelaar aangesloten.
    - Duiktank + slang ingebouwd.

    De volgende stap is het laatste stukje techrek uitwerken en maken waar de accu's, ontvanger en TEA komen en die vervolgens aansluiten.

    Tot nu toe past het allemaal precies in het wtc. En dat eigenlijk in een keer :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de onderkant tussen de motoren en de slang zit de zekering, voor een eventule wissel makkelijk los te halen is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor mn eerste scratch build techrekje ben ik niet ontevreden :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Merlijn,

    Ziet er mooi strak uit zo, mijn complimenten! Alleen een vraag. Tussen de aandrijfmotoren en de tank lijkt er een 'gat' in het techrek te zitten. Wat zorgt daar voor de stevigheid?



    Maareeh ... moet jij niet naar de Hiswa?
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Lex,

    Dank je wel, ben ook zeker niet ontevreden!

    Bedoel je soms deze ruimte?

    [​IMG]

    Het originele stuk techrek is door die buis (waar de tankspindel in loopt) echt superstijf geworden. Het enige waar ik nog over twijfel is of ik een extra draadeind zet tussen het achterste wtc schot en het schot voor de motoren van het nieuwe stuk techrek, om de krachten van het doorhangen wat op te vangen...

    Er staat een signaal rode VanDutch op de Hiswa ;) Ze hebben de witte boot waar jij ook nog op bent geweest met een bepaald folie tijdelijk een rode romp gegeven... heb het nog niet gezien maar schijnt wel gaaf te zijn. Projecteigenaar vroeg of ik nog kwam kijken maar ga alleen als ik vrijkaartjes kan krijgen want eerlijk is eerlijk: ze vragen veel entree voor een weinig boeiende bootshow.... en dan heb je het parkeertarief nog :hammer:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Merlijn,

    Ik blijf het elke keer weer verbazingwekkend vinden hoe jullie alles in zo'n buis kunnen proppen, ik heb meer ruimte in mijn boot, en nog kom ik te kort.
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Manfred,

    Proppen is inderdaad wel een goede benaming. Het past ook allemaal net. Het was wel even passen en meten voordat het naar mijn zin was ;)
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    mooi werk gelevert
    en het verstevigen van het tech rek zou ik meteen doen
    later is het knoeiwerk
    stevigte tegen doorbuigen kan je missen als de pest
    het tech rek van de U2554 is nog langer en buigt nog meer door
    en daar heb ik achter in stevige aluprofielen in gebouwd
    want wat robbe daar voorstelt was gewoon rommel en knoeiwerk

    groetjes raf
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Dank je wel Raf. Er zitten dan ook wel de nodige uren in voor dit resultaat er was. En achteraf gezien viel het allemaal best wel mee!
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Merlijn,

    Ik ben het met Raf eens, zet er meteen een versteviging in. Anders kan het een doorbuigpunt gaan worden, ook omdat je in de praktijk geneigd bent om het techrek straks met één hand op te gaan tillen. Bovendien heb je nu zo goed als alleen materiaal aan de onderkant zitten. Zet je daar trekkracht op kan het iets scheef doorbuigen waardoor de o-ring van de afdichting niet overal goed aanligt.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zie dat je aan de onderkant ook meteriaal van de langsligger hebt weg gehaalt om het moertje te kunnen vast zetten
    hier heb je dus een breek punt gemaakt waar het tech rek minder stevig is

    als je geen bajonet wil gebruiken dan heb ik nog een systeem gezien wat ook goed werkt
    het is een soort van inwendige bajonet sluiting
    je verliest er wel een beetje inwendig plaats mee

    [​IMG]
    dit zijn koppelingen voor brandslangen maar dan kleintjes
    deze haken in elkaar en door een beetje te draaien zitten ze vast
    deze koppelen heel sterk maar doordat ze niet waterdicht moeten afsluiten kan je de rubber er uit halen en dan sluiten ze heel makkelijk

    mischien een idee maar het werkt wel want ik heb het reeds gezien maar ik weet niet meer bij wie
    een deel komt op het techrek te zitten (in het midden)en het andere deel tegen de deksel van de WTC
    en zo sluitje dus je boot zonder die ellendige toestand die robbe er bij gelevert heeft

    groetjes raf
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Lex & Raf,

    Het rek is nog niet af ;) Alle vaartechnische items zitten ingebouwd en ga nu dus ook bekijken wat de meest effectieve en minst ruimte innemende versteviging gaat worden. Ben daar met opzet nog niet mee begonnen aangezien ik niet precies wist hoeveel ruimte ik daadwerkelijk over zou houden hiervoor.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Nog even een vraagje: In de beschrijving van mijn TAE besturing staat dat er voor de voeding 6V 10 amp nodig is. Nu vraag ik mij af of die 10 amp het maximale aantal amp's is of dat het de daadwerkelijk hoeveelheid is tijdens gebruik van de duiktank? Heb ook (nog) geen idee hoe zwaar de motor belast word wanneer deze de tank bijv. leegperst? Wil morgen de accu's gaan aanschaffen, en als ik dat van de tae weet dan kan ik globaal even uitrekenen wat de vaartijd zal zijn... bij benadering.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De Engel tank in mijn U31 trekt 1,5 ampere bij leegdrukken op 12 volt. Jij zult op 6 volt (ander motortje) ergens bij 2,5 uitkomen schat ik. Maar niet van wakkerliggen, dat gebruikt je alleen bij vullen en legen. Tegen het verbruik van je aandrijfmotoren valt dat gewoon weg, of je moet alleen maar op en neer willen gaan met je boot .. ;)
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha en zo nu en dan voor en achteruit met af en toe een bochtje :)

    die 2.5 amp is dan inderdaad te verwaarlozen. Dan worden het morgen waarschijnlijk 2x 6V 3300 Mah accu's. Of ze moeten in de betreffende winkel nu cellen met hogere capaciteit hebben natuurlijk!

    Bedankt Lex!
     

Deel Deze Pagina