Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Via internet kan je ze aankomen van 4600 Mah... Heb je meer dan genoeg aan...
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    als je voor de accu's gaat en je gaat naar een ACCU winkel
    dan bestaat de kans dat je aan nieuwe generatie cellen geraakt
    ik heb er nog over gepost maar vind het niet meer terug

    het zijn nikkel sulfide cellen van varta
    het voordeel is enorm
    je kan ze laden met je normale Nmh lader
    ze hebben even veel volt als een Nmh 1,2
    maar als ze geladen zijn verliezen ze haast geen stroom als je ze laat liggen
    6 maanden is geen probleem en je kan er dan zelfs nog op varen
    het verlies was na 1 maand 0.34 miliamp

    ik heb de accu's niet vast zitten in mijn boot zo kan ik als ze leeg zijn wisselen

    als je naar een modelbouw shop gaat zijn de accu's meestal duurder en deze nieuwe cellen hebben ze allemaal niet in stock

    groetjes raf
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Raf,

    Ik ga naar een modelbouwzaak waar ze ter plekke accupacks voor je in elkaar kunnen en willen zetten. Dus je zou zelfs je eigen cellen kunnen meenemen. Mijn accu's blijven ook verwisselbaar. Ik zal voor de zekerheid eens even zien of hier in de omgeving een accu speciaalzaak zit...
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Correctie: ik ga even naar een accu speciaalzaak waar ze voor mij ook een pack kunnen maken met in ieder geval 3800 mah maar waarschijnlijk hadden ze nog wel cellen met hogere capaciteit. Prijs rond de 35 euro per pack met 3800 mah :) Daarna nog ff op de koffie in de modelbouw toko!

    Bedankt voor de alerte tip Raf!
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    en wat is de winst aan eurie's tegen over de modelbouw zaak ???
    en heb je gevraagd naar die speciale cellen
    ze kosten iets meer maar ze zijn oordegelijk

    groetjes raf
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    De winst is waarschijnlijk een paar euro per pack en voor dat geld in ieder geval al 500 mah meer per cel. En ze maken het ter plekke voor je.

    De modelzaak kwam niet verder dan 3300 mah en de accu speciaalzaak heeft minimaal 3800 mah voor hetzelfde bedrag en is 15 km minder ver rijden mocht ik alsnog besluiten niet naar de modelzaak te gaan.

    Ik vraag ter plekke wel even of ze nikkel sulfide cellen hebben. Varta hebben ze in ieder geval in hun vaste assortiment...
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Grr.. hij had niet genoeg 3800 mah cellen.. De nikkel sulfide hadden ze niet :( Heb nu 2x 6v 3600 mah packs. Daar kan voorlopig wel lekker mee gevaren worden. Zien we in de toekomst wel weer als er een extra setje mag komen.

    Maar gezien het formaat kan ik mijn plan om 2 packs in een keer in de boot te plaatsen denk ik wel vergeten en reduceren tot een. Ach dan maar een keertje extra wisselen...
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hoe komt dat je geen twee packs in je boot krijgt ???
    ik krijg er twee keer 3600 van 8 cellen paketten in ????
    deze staan op hun kant voor de duiktank
    eentje voor de pomp en electronica en eentje voor de motoren

    als je paketten gaat bij maken dan hier een tip
    je had beter als hij genoeg cellen had gehad om 1 paket van 3800 te maken dit laten maken

    dan had je rekening kunnen houden met het gewicht

    ik heb al mijn paketten voor de U47 gewogen en ze even zwaar gemaakt
    nu kan ik wisselen wat ik wil en ook hoef ik niet te zien of ze links of rechts moeten

    een paar gram kan de balans van je boot ontregelen en dat is heel vervelend

    groetjes raf
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Raf,

    Dat zijn denk ik 2 punten:

    1: Als ik het goed heb zit er in jouw U47 een 600ml tank en in die van mijn een 750 ml tank.

    2: De breedte van de TAE besturing. Die afmeting dwingt mij dat ding zo ongeveer in het midden van het rek te plaatsen waardoor ik behoorlijk beperkt word met de overgebleven ruimte voor de accu's. Daarbij komt dat in diezelfde ruimte de ontvanger accu en ontvanger ook een plekje hebben.

    En mocht de nieuwe accu een ander gewicht hebben... ik denk dat bijvoorbeeld een nieuwe cel die volgend jaar uitkomt lichter zal zijn dan z'n voorganger... ontwikkelingen op dat gebied gaan zo snel? En anders een kwestie van bijtrimmen. Eventueel probleempje voor later ;)
     
  10. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    ik heb ook maar twee pakketten van 4350 maa in de boot liggen voor de motoren
    En de twee kleinere van 6Volt 2300ma voor het duiksysteem en de pomp.
    Verder geen ruimte meer voor een paar grotere accu pakketten
    grt Fred
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    waarom een ontvanger accu ??????
    µA 8705 van 3 ampere langs de zijkant met een L profiel in alu als koelvin deze neemt geen extra ruimte in
    ik heb er 3 in zitten en gebruik de bec van de regelaar niet

    punt 2

    als er nieuwe cellen uit komen gaan die meer capaciteit hebben en zeker niet lichter wegen
    sulfide weegt meer dan Nmh cellen

    groetjes raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Fred,
    ik gebruik ook geen aparte ontvanger accu.
    Er zit een klein printje tussen de accu en ontvangen die 5 volt geeft.
    En de 2 kanaal schakelaar van Norbert schakelt zelf naar leeg pompen als de accu te leeg wordt.
    En dan is de boot dus boven.

    Hein
     
  13. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Hein

    Ik heb voor mijn duiksysteem triple S een apart accu pakketje 12Volt 2300ma.
    En ik wil de regelaars met bec van Norbert bruggen gaan gebruiken .
    Hoe laten jullie eigenlijk de antenne van de ontvanger lopen ??
    mvg Fred
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Raf:

    Die ontvanger accu neemt bijna geen plek in. En waarom die er in zit? Macht der gewoonte denk ik. Heb schijnbaar een voorkeur van onafhankelijk van elkaar werkende systemen :p Misschien laat ik em ook wel gewoon weg. Maar dat zie ik tzt wel. Alles op zn tijd. Ik maak me niet zo snel druk over dat soort dingen ;)

    Ohw en over het eventuele gewichts probleem van nieuwe accu's... Ik kan de loodblokken in de kiel van mijn boot nog verplaatsen cq verwijderen e.d. Dat maakt het uittrimmen van de boot straks een stuk makkelijker bij de eerste testen.

    @ Fred: Ik laat mijn antenne in een buitenmantel van een stuurkabel langs het gehele techrek lopen.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    gewoon naar voor over de duiktank en dan aan de andere kant terug naar achter
    dus links en rechts iets aan de boven kant van het techrek
    onder op de bodem is niet aan te raden want dan zit je antenne ongeveer 20 cm dieper dan je boot

    dus zo hoog mogelijk op het techrek en links en rechts ongeveer even lang

    groetjes raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    ik ben ook van dat idee dus darom aparte accu's voor motoren en elektro

    dat de electro met de pomp samen zit is omdat de pomp eigenlijk niet zoveel verbruikt op een vaarbeurt
    je gaat niet constant op en neer want dan had je meer aan een dobber LOL

    normaal kom ik toe met 1 accu lading voor de electro om 2 packs voor de motoren leeg te varen maar ik speel safe en wissel ze alle twee omdat het geen moeite is om deze te wisselen

    groetjes raf
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Vanavond het techrek extra verstevigd met het oog op doorbuigen en zijwaartse bewegingen op het punt waar het vernieuwde techrek aan het originele vast zit.

    Het nieuwe rek ligt momenteel weer uit elkaar voor een paar kleine modificaties dus nog even afwachten of deze versteviging voldoende is maar tot zover veelbelovend.

    Tevens afgelopen week het boek "Mijn weg naar Scapa Flow" weten te bemachtigen. Het betreft een originele Nederlanse uitgave uit eind '42 begin '43. Met andere woorden: de autobiografie van Gunther Prien :D U-boot history rulez!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Fanatiekeling :D
     
  19. cadweazle

    cadweazle Guest

    hallo,

    een paar jaar geleden is een klant van me begonnen met de u-47 duikboot van robbe.
    vorig jaar is die klant overleden, en heb ik die duikboot geerft.
    de boot die ik heb nu is half afgebouwt en er zijn veel dingen die ik zelf nog wel in kan vullen, maar ook een hoop dingen waar ik een tekening voor nodig heb. en u raad het al dat is het probleem, die zat er niet bij.

    ik heb op internet gezocht naar tekeningen, maar niks gevonden.
    dus als iemand me aan een tekening kan helpen zou ik dat erg op prijs stellen.

    vriendelijke groet: cadweazle
     
  20. Antenne plaatsen in de boot.

    Als je de antenne heen en weer over de duiktank legt blijft er een halfe lengte over voor ontvangst.
    Beter is volle lengte,als het mogelijk is.
    Anders lees het artikel Ontvangerantennes van Corrien.
     

Deel Deze Pagina