Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dan heb je de organisatie niet zelf gedaan

    ik dus wel
    de vrouw zit met de nichtjes in lommel op de kamping
    en ik zit hier in mijn eentje boten aan de lopende meter te bouwen

    niets oprommelen
    niet opletten wat je waar waneer neer zet
    gewoon bouwen
    vrijdag is poets dag dan wordt alles mooi netjes gepoetst

    ik tevreden, de vrouw tevreden ,dus alleman tevreden
    en weer een paar boten klaar (ruwbouw dan he)
    het binnen werk is fijn prulle werk dat kan gewoon binnen zonder rommel te maken

    groeten raf
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Hmmmm, ik geloof dat wij Nederlanders onze visie op de Belgen even moeten herzien. Leuk scenario daar, Raf !! :thumbsup:
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zo zie je maar dat onze Zuiderburen het leven wat minder zakelijk plannen dan wij 'ollanders'.... Ons leven draait vaak om het werk heen, volgens mij draaien de Belgen (Raf in ieder geval..) het werk om het echte leven heen... :banana:

    Jos.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo



    dat heet dan gelukkig zijn hahahahahaha

    oeps vergeten te melden

    de nichtjes komen uit eindhoven


    groeten raf
     
  5. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    754
    Locatie:
    W.Vl.
    hallo mannen;
    ik heb zondag in hofstade Raf ontmoet met zijn beide duikboten,en heb van hem op simpel verzoek een meer dan grondige uitleg gekregen over de technieken in zijn boten,heb zeer veel bijgeleerd!
    Verder kreeg ik van Raf nog totaal spontaan een zeer mooie vaardemonstratie met de U 47,wel mannen hij vaart werkelijk zeer prachtig,en duikt als een echte,zeer knap werk Raf,bedankt voor Uw zeer grondige uitleg,weldra begin ik aan de bouw van men eigen boot en zal zeker Uw technieken gebruiken. :lol:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo



    hier een paar foto's die vandaag genomen zijn gewordenb van de u47 en de U2524

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    groetjes raf
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    He Raf,

    dat ziet er wel heel veel beter uit dan de planerende speedboot die ik in Lelystad heb gezien....

    Jos
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo lex


    ja

    kijk het bouwen van een duikboot is een aspect van de hobby

    dan het uit trimmen en bedrijszeker maken dat is een tweede

    en het derde is dat oefening baart kunst een spreekwoordt is met veel wijsheid er in


    elke boot vaart anders en duikt anders
    in lelystad kon ik de duiktank nog niet gebruiken
    nu dus reeds meer dan een maandje wel
    in het verlof heb ik de boot dan kunnen trimmen daar ik op de kamping een groot meer terbeschikken had en niet ver van het water zat

    dus bij regelen en terug naar het water en dat wel tig keer op een dag
    maar zoals hij nu vaart is het een pleziertje
    je ziet de voorste duikroeren uitgeklapt maar dat was zuiver om het eens te proberen
    en in varen maakt het geen verschil in of uit

    ik ga ze alleen uitklapbaar maken het oogt mooier
    maar onder water heb je der niets aan

    bij de u47 zijn ze wel belangrijk en kanje haast niet zonder
    deze boot blijft flipperen ik ga daar nu terig aan werken om dat te kunnen oplossen wabt het is juist of hij vaart in volle zee door meters hoge golven
    ook wel leuk maar niet zo een mooi zicht


    groetjes raf
    vandaag zitten we in boom op de schorre
    ik zal wel weer foto's mee hebben vanavond
     
  9. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hey Raf
    Zie dat er ook wat prooien opstaan. Oogt leuker,
    dan lijkt het dat ge aan 't jagen zijt.

    Zoals ze in de groep zeggen. We zullen eens een prooi bijleggen. :lol:

    Greetings
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo


    na maanden weer eens aan de u2540 gewerkt

    tijdens de grijze schepen dag was de binnen ring van de bajonetsluiting los gekomen
    vraag me niet hoe het is kunnen gebeuren want een andwoordt weet ik er tot nu nog niet op

    deze zit nu weer mooi op zijn plaats vast gelijmt
    gelukkig had ik een klein gleufje gevijlt in de ring en in de deksel zodat ik ze weer mooi op hun plaats heb kunnen lijmen
    niet dat het een probleem zou geven daar de wtc los in de romp van de u2540 zit en er uitkan gehaalt worden
    maar beter toch maar netjes terug op de juiste plaats
    nu tijdens het testen is er een probleem met de pomp
    als ik vol pomp loopt alles op wieltjes maar als ik leeg wil pompen dan begint de ellende
    storingen dat het niet meer normaal is

    ik dacht aan een defecte condensator maar zo op het zicht kan ik geen barstje herkennen
    wat niet wil zeggen dat hij wel degelijk defect kan zijn

    de deksel die robbe heeft bijgelevert daar ben ik toch niet zo erg tevreden van
    het blijft een zwakke plaats in de konstructie en ik ben er zeker van dat ze op latere tijd nog problemen gaat geven
    maar dat zien we dan wel weer als het zover is

    morgen weer testen met de romp gemonteerd
    de wtc was in iedere geval water en lucht dicht .

    twee boten weer klaar voor de grote vaart
    en operatie bereid

    de volgende die onder handen wordt genomen is de kriek
    de nieuwe motren zijn binnen en zo snel ik plaats in het droog dok heb kan de kriek gelicht worden uit zijn donkere kist en kunnen de reparatie en ombouw werkzaamheden beginnen

    tot zover de perikkelenen van de u2540
    als hij weer goed duikt dan kan er weer een video filmpje gemaakt worden zoals er van de u47 gemaakt is geworden


    groeten raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Ziet er mooi uit de foto's! Gelukkig dat ze beiden weer vaarklaar zijn, heb je weer tijd voor volgende projecten.

    Een losse banjonetring heb ik laatst bij de Walrus ook gehad. Denkelijk door het temperatuurverschil van het in en uit het water halen was er een haarscheurtje in de epoxylijm waarmee de ring verlijmd zit gekomen. En als er dan eenmaal ietsje pietsje water door kan komen gaat het vanzelf verder. Het was redelijk makkelijk te repareren: het stukje lekkende naad met een puntig freesje iets uitfrezen, dan een paar druppels CA lijm in de naad, en weer afdekken met 30 min epoxy. Afgelopen Zondag heeft ze in Soesterberg weer enige tijd onder water gevaren, en alles blijft weer droog. Voor mij dus ook weer tijd voor andere dingen.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    bij mij was gelukkig HEEL de ring los gekomen
    ik kon dus de lijm verwijderen en wonder boven wonder deze sprong in stukjes er vanaf
    er was dus geen hechting op dat gele robbe spul

    ook aan de alu was er geen lijm te bespeuren

    nu de alu ruw opgeshuurt en vast gezet met epoxy en CA lijm
    epoxy aan de buiten kant CA aan de binnen kant de naad laten vollopen

    de XXIII licht nu op de helling
    ik hoop deze in een paar weken klaar te hebben
    foto's volgen in het eigen XXIII topic

    groeten raf
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    als je die alu ring schuurt en dan vastlijmt met polyester giet hars gaat hij niet meer los.
    Ik heb de ring in de een boot 17 jaar zitten en de ander 11 jaar.

    Hein
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo Hein

    de alu ring is nu heel grof geschuurt geworden
    en de combinatie van CA lijm met epoxy hars zal zeker voldoen vor hetgeen waar ik hem nu voor gebruikt heb

    ik denk dat het probleem bij de bexane heeft gelegen
    deze is al een paar jaar oud en daarom denk ik dat de kleefkracht ervan verminderd is

    ook de kwaliteit van lijm gaat met de jaren achteruit al blijven de dozen goed dicht

    groeten raf
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zondag met de u2540 aan het varen geweest
    de nieuwe sturing werkt perfect maar ben er nog niet tevreden over
    ik denk ze niet voor de subsail klaar te krijgen
    het probleem is dat de boot wel mooi op periscoop diepte blijft zweven maar als ik dieper wil duiken dan probeert de schakeling toch nog eventjes bij te sturen voor ze afslaat en net dat is teveel om helemaal te kunnen duiken

    na de vaarbeurt de boot geinspecteerd en whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    een barst in de backboort motorspant
    ik neem die spant vast krak breekt half de spant er vanaf
    ik kijk de stuurboort kant na en daar zie ik ook barsten in de spant
    ze zitten rond de schroeven en waar de motor door het spant heen gaat
    en ze gaan helemaal door het abs heen
    als het water zitten de motoren dus gewoon los in de romp

    gisteren reeds begonnen met de spant in alu te maken
    maar het probleem is dat ik de oude spant niet kan weg halen daar ik deze heel goed had vast gelijmt en verstevigd .
    ik ga nu de alu spant tegen het restant van de oude spant oplijmen
    de plaats heb ik gelukkig nog wel omdat nu de motoren 1.5 mm naar achter schuiven door de dikte van de alu spant.
    een betere oplossing zit er niet in voor de subsail
    daarna gaat heel het techrek er uit en bouw ik op draad stang een nieuw
    want ik ben die robbe ellende meer dan beu aan het worden
    zoals ik reeds schreef die achterste druk deksel vertrouw ik ook voor geen meter en deze wordt dan maar meteen ook vernieuwd

    in heel het consept van de u2540 is dit het belangrijkste deel van de boot en daar zit zo een dun dekseltje
    de plaats waar de motoren zitten zou de stevigste plaats van het tech rek moeten zijn en wat blijkt
    dit is juiste de zwakste plaats
    het spant dat vanachter IN de deksel is gelijmt zou beter tot over de motoren uit een stuk hebben bestaan

    de u 47 had ik ook mee
    in de test tank dook hij perfect na de verbouwing maar in de vijver wilde hij niet duiken
    er was gewicht teweinig in het hek
    hij zat steeds met zijn kont boven water LOL
    beetje gewicht bij zetten zal wonderen doen

    dus test tank en vijver geeft toch nog een verschil in duiken


    groeten raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    je was toch zo blij met je Robbe 2540?
    Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd was he.
    Met de 7C was ook al meer dan ellende genoeg.
    Ik weet nog dat je zelf schreef dat je blij was dat je nog dingen kon veranderen.
    Voor zo een duur model moet het gewoon in orde zijn.
    En met de nieuwe 212 zal het precies het zelfde gaan.
    Dat is trouwens ook al de tendens in Duitsland dat de 212 weer minimale kwaliteit is.

    een barst in de backboort motorspant
    ik neem die spant vast krak breekt half de spant er vanaf
    ik kijk de stuurboort kant na en daar zie ik ook barsten in de spant
    ze zitten rond de schroeven en waar de motor door het spant heen gaat
    en ze gaan helemaal door het abs heen
    als het water zitten de motoren dus gewoon los in de romp


    Dit is dus een probleem wat al lang bekend is.
    De motorsteunen zijn van ABS.
    Daar zit de motor pal tegen aan.
    De motor wordt warm, en de bevestigings schroeven ook.
    En daar komt het, het verschillend uitzetten door warmte van materialen.
    De bevestigings schroeven drukken het ABS gewoon kapot.
    Ik snap ook niet dat je het niet meteen steviger gemaakt hebt.

    want ik ben die robbe ellende meer dan beu aan het worden

    ps onderstaande probleem komt gewoon door de watersamenstelling en is heel normaal.
    Binnen en buiten water is "anders" van samenstelling.

    dus test tank en vijver geeft toch nog een verschil in duiken

    En ook algemeen bekend.
    Het is geen probleem van meer of minder drijfvermogen van de boot.

    Succes met je restauratie.

    Hein
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    ik had verwacht dat de dikte van de abs plaat de nodige stevigheid zu geven
    niet dus
    maar nu zit er een aluminium spant in
    deze blijft zitten tot na de subsail en dan gaat heel die rommel er uit
    ik ga een nieuwe achter spant gieten met 4 draad stangen er in en meteen de asdoorvoeren en stuurstang geleiders
    er komen drie alu spanten op de draadstangen waar alles komt op te zitten

    je zou toch denken dat engineering van robbe er wat meer aandacht aan schenkt maar minder is waar
    er wordt weer gedacht aan winst en niet aan qualiteit
    als ze gewoon 4 messing busjes hadden bij gelevert om daar de motoren mee vast te zetten was er geen probleem
    gaatjes wat groter en daar de messing busjes doorheen en daar je schroeven door dan mocht het warm worden maar dan zou het spant niet belast worden maar wel de messing busjes

    en zo zijn er nog wel zaken die dringend veranderd moeten worden

    ik denk dat eigenbouw nog steeds de beste manier is om een model te maken
    er is meer werk aan maar de qualiteit van de onderdelen is meestal stukken beter
    nu is alles haast klaar in de doos maar een jaar daarna begint de ellende

    denk dat ik gewoon terug mijn eigen ontwerpjes ga maken
    die na 10 jaar nog wel werken zonder problemen

    test tank probleem is opgelost
    ik heb het verschil gemeten wat drijf vermogen aangaat tussen de vijver en de test tank
    nu nog een formulle maken en dan zou het moeten kloppen

    groetjes raf
     
  18. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Raf,

    Wat lees ik nu ? dat is het eerste wat ik hoor.
    Het kan aan mijn model liggen en van mijn
    kameraad maar dat zijn onbekende manco's
    bij mij.
    Bij de motoren heb ik revetjes tussen zitten,
    dat doe ik trouwens bij elk model,en zo
    doe ik trouwens overal alluminium versterking aan
    brengen waarnodig is het is tenslotte kunstof ( abs).
    Maar ik ben het met je eens er zit troep tussen,voor
    dat geld. sterkte ermee !!!!!!

    GR. Rob
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Bij mij ook geen problemen met het motorspant. Misschien worden jou motoren te heet? Bij mij niet meer dan handwarm. Door UV inwerking wordt het ABS ook broos, maar ik denk niet dat je het techrek de hele dag in de zon legt, toch? :roll: :wink:
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo rob


    de techrek plooit als een veer in de buurt van de motoren
    dit is de zwakste plaats in de konsturctie en daar zit juist het meeste gewicht
    als de spant die achter IN de deksel begint nu uit 1 stuk was doorgetrokken tot aan het batterij vak dan zou dit een stuk minder zijn geweest
    en het had alleen de stevigte tengoede gekomen
    ook het buigen tijdens het in en uitschuiven in de wtc zou makkelijker geweest zijn

    als ik de bajonet sluiting sluit dan torst heel het tech rek en voorla op die plaats

    op de subsail kan je het zelf bekijken

    de alu spant zit er in al is het maar een nood oplossing
    de subsail zit er aan te komen en dus ik ga geen erge veranderingen meer doorvoeren tegen dan

    maar daarna is het echt wel slopen en alles er uit en op mijn goesting alles er terug in
    want zo een ellende daar wil ik dus niet mee blijven varen
    hallo lex
    de motoren worden niet echt warm dus daar kan het niet aan liegen
    en nee de techrek staat niet heel de dag in de zon

    groeten raf
    ps voor de goede orde
    aan het systeem zelf liegt het niet want de boot vaart wel erg lekker
     

Deel Deze Pagina