Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    daarom stuur ik ook met een servo tester maar ik wissel met het relais tussen twee potmeters inplaast van het ontvanger signaal om te schakelen naar de servo tester
    ik gebruik maar 1 draad daarvoor
    jij gebruikt er 2
    1 voor het signaal en eentje voor de relais

    zoals ik nog zei
    signalen zijn gevoeliger voor storing massa sturing niet
    en je plooi servo moet maar twee standen aan nemen
    volledig in geklapt of volledig uit en met een servo printje gaat dat heel goed als je er een potmeter bij zet en een relais

    maar ik laat je wel in lelystad zien hoe ik het gedaan heb

    groetjes raf
     
  2. Guest

    Guest Guest

  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Allemaal,

    Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor de inbouw van de positielichten in de toren van de U 2540, en daar zit ik met een vraag. :?: Volgens Robbe zitten in de toren het gebruikelijke bakboord en stuurboord licht, en één achter in de toren. Ik weet niet beter dan dat er dan ook een wit licht aan de voorzijde zou moeten zitten, maar hier heeft Robbe het niet over (er zijn trouwens ook maar 3 lichtglaasjes bijgevoegd).

    Weet iemand hoe dit bij een U 2540 zit, en als er nog een licht voor moet, waar zou dat moeten komen? :lol:

    Groeten, Lex.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo Lex


    daar is in een topic reeds over geschreven

    in het boek anatomy of the ship is daar ook een artikel over
    het top licht wordt door de periscoop naar buiten gebracht

    die techniek die is toegepast geworden om de bedrading naar buiten door de druk romp te verminderen dus ik denk niet dat ze dat gaan veranderd hebben op de XXI type boten


    groeten raf

    ps ik denk niet dat ze veel met verlichting op hebben gevaren want toen was da nogal gevaarlijk licht op een bootje want da trok vliegtuigen aan
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    dank voor je snelle antwoord! :p

    Dan laat ik het maar even bij drie lichtjes. Mischien dat ik later, bij de ombouw naar beweegbare periscopen, hier nog een lampje in ga bouwen.

    Groeten, Lex.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ik heb dat bij de 7c gedaan en dat ging goed
    maar de periscopen van de u2540 zijn heeeeel dusn en ik denk dat je daar geen lampje in krijgt of je gaat de periscoop ontsieren door een dikke bubbel waar normaal de lens zit

    groetjes raf
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Valt denk ik wel mee. Ik heb 3mm lampjes, en dat is net zo dik als de kop van de periscoop. Dan vervang ik het alu-draaideel van Robbe door een dun messing buisje, met bij het lampje en onderaan een taps verloopstukje naar de 4mm buis (gedraaid, of een deel van het oorspronkelijke aluminium), is het weer mooi één geheel. De ene pool dan aan het messing buisje, de tweede met een draadje erdoor. :wink: Moet je er weinig van kunnen zien.

    Groeten, Lex.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    oppassen met die allu van robbe
    das niet zo best spul het brokkeld als je er begint in te boren of draaien
    ik heb voor de u47 een nieuwe periscoop moeten maken ze brokkelde helemaal uitelkaar

    groetjes
    ps dat messing buisje zal wel lukken denk ik
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    ik ben weer wat verder opgeschoten met de bouw, en nu zaait er een Robbe twijfelduiveltje verwarring. In de foto's van de handleiding wordt een kegelvormig afdekkapje met de punt naar achteren tegen het achterdeel aan gelijmd. Op de tekening echter staat dit andersom! Make up your mind mr. Robbe!
    [​IMG]
    Het gaat dus om deel 15.20 :?
    Om de verwarring nog groter te maken staat er op origineelfoto's en een tekening die ik van de Willen Bauer van Internet heb afgehaald op die plek een cylindervormig geval, geen kegel. :?:
    [​IMG]

    Wie heeft er een idee hoe 1; dat afdekplaatje geplaatst dient te worden, 2; of dit dus de verkeerde vorm heeft, en 3; waar dit bij de echte voor dient.

    Groeten, Lex.
     
  10. Stefaan

    Stefaan

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Wijnegem
    Hallo,

    Ik heb er enkele boeken van de type XXI u-boot over nagezien en ook in die boeken staat de gas-uitlaat in verschillende richtingen getekend.
    In het boek U2540 staat hij met de kegel naar voor gericht. Het is dus de gas-uitlaat.
    Als ik meer tijd heb doorzoek ik mijn boeken eens grondig om een foto te vinden van de uitlaat.

    Zelf bezit ik ook een type XXI maar op een kleinere schaal dan die van Robbe.

    Hopelijk U wat geholpen te hebben.

    Stefaan
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    lex je kan de bauer niet vergelijken met andere type van de XXI

    daar hebben ze toen heeeel veel aan veranderd


    groeten raf

    ik denk dat de kegel naar voor moet wijzen anders is het geen uitlaat maar een inlaat en dat kon wel eens dienen om koel water voor de motoren naar binnen te krijgen
    dus eentje naar voor en eentje naar achter aan de andere kant

    groeten raf
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Ik zou de XXI zo maken als jij denkt dat het zelf het beste is.
    ik heb zelf 2 tekeningen van de XXI en op beide staat het anders.
    Er was trouwens ontzettend veel verschil tussen de schepen onderling.
    Bij de 7C was dit nog erger, want tijdens de bouw werden dingen aangepast.
    En de Bauer in Bremen is zoveel mogelijk terug gebracht naar zijn oorspronkelijke bouw tijdens de stapelloop.
    In de korte tijd dat hij in het water lag zijn er ook al wijzigingen doorgevoerd.
    In het museum zijn al verschillen te zien op foto's en tekeningen ten opzichte van het schip buiten.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dank voor de antwoorden!

    Ik ga denk ik de bouwfoto volgen, dan zit de in of uitlaat (wat het dan ook zijn mag :lol: ) wat de lasnaden betreft het gunstigst. Of zijn die ook bij elke XXI verschillend ?? :wink:

    Groeten, Lex.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Ik ben net terug uit Neurenberg, en daar stond bij Robbe nu een U 2540 uit de bouwdoos gebouwd met de conussen naar voren, in de vaarrichting. Ik had bij de mijne ze er net naar achteren op gezet, dus ik zit me nu te bedenken om ze nog om te draaien. Eens voorzichtig proberen of ze nog met weinig schade los te wrikken zijn. :wink:

    Groeten, Lex.
     
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Lex,

    om de verwarring nog groter te maken: deze foto stond eerder in het forum maar was verdwenen (mijn fout). Model is gebouwd door iemand die ik toch wel 'expert' mag noemen.... :teacher:
    Het zou me trouwens niet verbazen als het model dat jij gezien hebt door dezelfde persoon is gebouwd (als het tenminste een model was dat 'eigendom' was van Robbe zelf)

    Zo...de verwarring is nu compleet!!! :banana:

    [​IMG]


    Jos
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    de Willem die bij robbe lag was duidelijk een bouwdoos geweest. Op jou afbeeldingen zijn een paar dingen net even anders. (in ieder geval geen naad achterschip, geen luik voor, gaten in de tips van de vinnen) De in- of uit- laten zitten wel hetzelfde, dus ik ga maar voorzichtig peuteren.... :oops:

    Groeten, Lex.
     
  17. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo duikbootfanaten

    Het is een beetje WINDSTIL rondom de bouwdozen van de U2540 van ROBBE,wat is er aan de hand?

    Gr.Joop
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    joop mijn boot is af en dat ik niets meer schrijf of meld
    hoe zou dat nu toch komen denk je

    :roll:

    groetjes raf
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    :arrow: WINDSTIL :?:

    valt toch wel mee, laatste bericht van mij 12 Februari ??

    Ook mijn U nadert voltooiing, hij is nu spuitklaar. Na een eerste laag nog de lasnaden plakken, afspuiten, weer monteren, en dan eindelijk te water :lol:

    Hier wat foto's in de huidige staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En hier de eerste proefvaart ...... :wink: :lol: :wink:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nee, niet in een zwembad ......

    Groeten, Lex.
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    mogen we van jouw boot ook een foto zien nu hij af is?
    :)
    Je boot ziet mooi uit Lex
    :)
    Hein
     

Deel Deze Pagina