Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Ik moet toch echt even kwijt dat ik het een gigantisch indrukwekkend vaartuig is... Werkelijk schitterend!

    Robert
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En dan is het nu tijd voor een korte break:

    "Lees de volgende Modelbouw Aktueel, en u komt alles te weten!"

    :wink:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    sorry maar ik zie niet in wat een meer waarde dat zou kunnen bieden hier op het forum
    ik heb reeds foto's van mijn boot geplaatst toen ik aan het bouwen was


    groeten raf
     
  4. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hallo raf
    hier heb je ook van de beste stuurlui staan aan wal en commentaar leveren op een ander is zo makkelijk ,maar ze vergeten hun eigen fouten we maken allemaal dingen naar onze eigen kennis en vermogen wie of wat is er dan goed.
    een kind dat een varend klompje maakt presteerd meer dan iemand met de duurste spullen of opleiding, want zonder die opleiding kon hij het ook niet ik denk altijd maar zo het is mijn feestje en hoe een ander er over denkt dat moet hij maar weten,dus gewoon doorgaan en aan de oppervlakte blijven alleen de boot gaat dieper.
    groeten fred
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Ik sluit me volledig bij Fred aan, hij had het niet beter kunnen verwoorden!

    En persoonlijk denk ik dat er met mij meer mensen zijn die erg geinteresseerd zijn in foto's van jouw U 2540 nu die klaar is! En nog meer naar hoe hij vaart!

    Groerten, Lex.
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Fred heeft het heel goed gezegd, en ik wil er het volgende aan toevoegen:

    En als iemand dan 'opbouwende kritiek' heeft, dan lijkt mij dat best kunnen....zolang we niet verzanden in een nogal persoonlijk wordend welles-niets lijntje dat geen enkele waarde heeft en alleen maar een negatieve sfeer over dit hoekje van het modelbouwforum doet neerdalen.
    Er is niets bedroevender dan iemand aanvallen op zijn/haar prestaties, alleen omdat je zelf 'denkt' dat je het 'beter kan' of 'op basis van -al dan niet echte- ervaring meer verstand van zake hebt'. In dit geval mag je wat mij betreft het 'denken' aan een paard overlaten: er zijn IWAB's (Ik Weet Alles Beter)'s genoeg in de politiek, en dat is nou net iets waar we in dit forum nou zo weinig mogelijk mee te maken willen hebben.
    Het resultaat van dit soort discussies is haat-en-nijd en het risico dat we hobby-vrienden van het forum verjagen, daarmee hun bijdrage aan onze liefhebberij gaan missen en dat is diep triest!!!!

    Grumble...

    Jos
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier wat foto's van tijdens de bouwperiode van de drager

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier zie je de helling die marc heeft gebouwd om de duiktank in te bouwen

    deze helling wordt voor al de nu bestaande robbe boten gebruikt om de duiktank mee te richten(behalve de seawolf)

    daar de duiktank mee deel uitmaakt van de constructie moet ze mooi recht worden in gebouwd en met deze helling kan dat perfect

    op de andere foto's zie je de beide servo's voor het achterste duikroer en het richtings roer

    de motoren zitten op de plaats die door de robbe ingeneurs zijn bedacht en ook de originele koppelingen heb ik gebruikt
    of ze afgaan breken of wat dies meer zullen we wel zien als we er mee gaan varen
    de tijd zal het leren hoe goed ze zijn

    de pomp is een 12 volt type met tand wielen
    de boot trekt zijn water langs de achterkant onder de assen naar binnen
    de tank wordt door een ventie afgesloten als de pomp niet draait om geen water in de boot te krijgen

    vervolg mischien morgen


    groeten raf
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dank dat je er weer bent... :lol:
    Dit zijn de dingen waarvoor dit forum is opgericht!
     
  9. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Raf,

    Ik zie dat Marc weer 's maximaal bezig is geweest. Het lijkt simpel, maar je moet er maar opkomen. Heeft je duiktank ook een hoek t.o.v. de horizon? Mijn tank in de U96 is zo vlak dat er altijd wat 'restwater' in blijft hangen want ik er alleen met een steile stijg-hoek uit krijg geblazen (helaas!). Nu werk jij met een pomp en ik met (gecomprimeerde lucht) dus 'bijna net totaal anders' dus...


    Jos
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jos

    de cylinder van de 7c die zit normaal toch niet recht in de boot maar onder een hoek ????
    ik pomp water van onder(achterkant) binnen en lucht aan dezelfde kant er aan de boven kant uit

    het is een messing buisje wat in en uit de tank komt en er zit een sensor aan gesoldeerd

    als het water aan de uitstoom opening naar buiten komt maakt dat kontakt met een messing buisje IN de silicone leiding wat naar het ontluchtings ventiel gaat

    je weet wel die kleine zwarte die ik je gemailt heb

    als het water contact maakt dan schakelt de pomp af en door het stroom loos worden van de pomp valt er een extra relais af wat de servo van het ventiel laat bewegen
    het ventiel sluit af en er kan niets in de boot lopen
    bij het leeg pompen gebeurt alles anders om met een klein verschil

    de pomp begint te pompen voor de servo het ventiel vrij geeft
    traagheid van relais en servo
    zo creeërd de pomp een onder druk in de duiktank wat resulteerd dat water dat in de slang zit nooit naar binnen kan en recht in de tank wordt gezogen

    rest water heb ik niet daar de instroom heel kort in het schot zit gelijmd en minder dan 1 mm op de bodem van de tankl rust

    maar daar komen nog foto's van later

    groeten raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hier de onderdelen ven de wisselspanning water melder


    transistor bc 547
    diode 1N1448
    led rood of groen
    weerstand 330 ohm
    weerstand 3.3 kohm
    ic LM 1830
    transistor 2N 1613
    condensator 47 nF
    condensator 1.000 pf
    weerstand 1.2 Kohm
    weerstand 100 ohm

    de reden dat ik deze schakeling heb gebouwd is dat als je gelijkstroom gebruikt voor je water melder je ooit eens in de problemen gaat komen dat je sensor niet gaat werken
    door electrolise gaan de contacten oxideren en dan geven ze geen contakt meer

    met deze schakeling op 2.000Hz gebeurt dat dus niet


    groeten raf
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Heb ik toch net een watermelder in elkaar gesoldeerd....gelijkstroom natuurlijk....

    Jos
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    U boot liefhebbers

    Nu wij het over watermelders heb d.m.v. elektonica is mijn kennis niet zo ver om zo een te maken,daar door heb ik gewoon mechanische vlotters met een reedcontakt gemonteerd,kleven hier bij,volgens de ingewijden,nog nadelen aan.Het werkt wel en gaat automatisch bij inkomend water de tanks blazen.

    Gr.Joop
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    jallo joop

    ze werken iets minder nauwkeurig en zijn in verhouding wat groter

    aan een elektronische regelaat kun je meerdere sensoren hangen en toch je printje niet groter laten worden dan het nu is

    ik hoef niet te weten in welk deel er water in mijn boot komt
    als het er in komt moet het er zo snelmogelijk uit en de boot naar de oppervlakte
    meer hoef ik niet te weten
    als ik de boel open maak zie ik wel waar het binnen is gekomen

    met een vlotter kun je in je tank ook niet helemaal vullen tot boven
    er zal altijd een paar mm lucht in je tank zitten of je moet ze een speciale vorm geven
    mijn tank is gemaakt van dikwandige pvc buis en zoals je ziet heb ik haast geen plaats over tussen tank en WTC

    hier gaat 1.9 liter in deze tank voor de 2540

    groeten raf
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Goed dat je er weer bent, TOP !!!

    Wat de watermelder aangaat, ik was ook van plan deze in gelijkstroom te bouwen, maar da's zo te lezen niet zo'n goed idee... :oops:
    Het lijstje onderdelen is er al, maar heb je er ook een schema van? Dank.

    Welke type pomp gebruik jij? Die moet toch een flinke capaciteit hebben als je een 1,9 litertank in een beetje redelijke tijd vol/leeg wilt krijgen. Ik dacht laatst een leuk pompje te hebben gevonden bij Conrad, maar 600 ml per minuut is toch erg weinig dan :cry:

    Groeten, Lex.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo



    ik heb een schema en zal dat zo snelmogelijk plaatsen

    wat die pomp betreft is het een pomp van kavan
    12volt

    groeten raf
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De naam Kavan ken ik niet, kun je die pomp ook hier in het 'hoge noorden' krijgen? En heb je een idee van de capaciteit, hoe lang duurt het volpompen?

    Groeten, Lex.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hier het schema

    [​IMG]

    sorry maar de onderdelen lijst klopt niet ik ga die nu aanpassen

    dir zijn de onderdelen die je nodig hebt voor de sensor

    ic lm1830

    2N1613 transistor
    kondensator 47 nf
    kondensator 1.000 pf
    weestand 1.2kohm
    weerstand 100 ohm

    dat is alles om een wissel spanings sensor te maken

    groeten raf

    ik zal eens meten hoe lang de pomp er over doet

    groeten raf

    die 1 links moet 10 zijn
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    lex ik pomp de tank vol op iets minder dan 1 minuut
    een ook weer vol op haast dezelfde tijd

    is dat snel genoeg
    voor mij wel
    als ik duik zoals je op het filmpje kunt zien alla dasboot
    dan druk ik de boot onderwater en pomp tegelijk de tank vol
    ik denk dat het in het echt ook zo gedaan is geworden
    volle gas vooruit duikvinnen op volledig duiken en dan de tanks open zetten om ze vol te laten lopen

    ik kan ook mooi stil liggen en dan de tank vol pompen dan zakt de boot zachtjes met de neus ietsje hoger naar onder
    dit alles met de 7 c daat de u2540 nog niet gedoken heeft (tis nogal friskes nu aan een vijver)

    groeten raf
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Lex,
    kijk eens op deze site, daar staan veel slangepompen op.
    van 212 ml tot 3,5 liter per minuut (de kleine pompen)
    http://www.watson-marlow.nl
    Deze firma is in Rotterdam, en in Stad Groningen is er Wijk en Boerma pompen op de Leningradweg die ook allelei pompen verkoopt.
    Ik ben er nog niet geweest maar wil in de nieuw te bouwen Walrus met slangepompen gaan beginnen.
    Heeft iemand al meer ervaring met deze pompen?

    Hein
     

Deel Deze Pagina