robbe zeilwinch sw 10

Beste mensen
Onlangs kreeg ik een zeilwinch merke Robbe.
Type sw 10
Er zitten 2 aansluitingen aan .
1 met rood en zwart
1 met rood, zwart, en wit.
De laatste is waarschijnlijk bedoeld om op de ontvanger te worden aangesloten.
De 1e is misschien bedoeld voor een vaste spanning.
Wie weet wat er aangesloten moet worden op de diverse draadjes?
Het is een al wat ouder zeilwinch maar volgens de gever heeft die het altijd gedaan.
Wie kan mij info geven?

De rode en zwarte aansluiting zijn waarschijnlijk wat dikkere kabels. Dit zal dan de voedingsaansluiting zijn. Bij zeillieren wordt naast de ontvangeraccu een aparte accu gebruikt om de zeillier van stroom te voorzien. Die is meestal 6 Volt. De rode aansluiting komt op de plus van de accu en de zwarte op de min-aansluiting.

De rode, witte en zwarte aansluitdraden zijn waarschijnlijk dunne draden die in elkaar zijn gedraaid of zijn uitgevoerd als lintkabel. Deze draden gaan naar de ontvanger. De witte draad is voor de impuls, de rode gaat naar de plus en de zwarte naar de min-aansluiting op de desbetreffende kanaalconnector op de ontvanger.

Ik neem aan dat er geen connector aan dit kabeltje meer zit. Als je de zeillier aan een Robbe-Futaba ontvanger wil aansluiten kan je het beste in de modelbouwhandel een servokabeltje kopen. Dit servokabeltje heeft drie draden, ook wit, rood en zwart. Deze draden kleur-op-kleur op de drie draden van de zeillier solderen en met krimpsok isoleren. Alles moet dan werken.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Rood/zwart moet worden aangesloten op een 6 Volt accu.

Rood/zwart/wit is het servosnoer, dat inderdaad op de ontvanger aangesloten moet worden.

Wel even oppassen. De winch zal waarschijnlijk nog een nulstand hebben van 1.3 ms (Robbe-oud). De huidige zenders hebben een nulstand van 1,5 ms. Door dit verschil bestaat de kans, dat de winch in één richting door blijft lopen omdat er dan een te grote kanaaltijd wordt opgegeven. Dit kun je eventueel laten bijstellen.

Overigens wel zuinig zijn op deze winch als 't ie het nog doet. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer! Wel errug groot, maar ook bere-sterk.

Heb sinds gister ook een zeilboot gekocht met deze winch erin.. Maar als ik nou 6 volt op de winch aan sluit.. zal ik dan ook nog een ontvanger accu moeten aansluiten op de ontvanger? of is deze winch voorzien van een bec functie?

Ik heb trouwens een 7.2 volt accu pack.. Deze zal waarschijnlijk niet gaan werken?

Laatst bewerkt door een moderator:
In de tijd, dat deze winch werd geproduceerd moest het woord "bec" nog worden uitgevonden. Er is dus een ontvangeraccu nodig tenzij de ontvanger over een bec-functie beschikt.

En moet ik nou speciaal voor die 6 volt een accu gaan aanschaffen? Of kan ik dat 7.2 accupak gebruiken..? Al is dat natuurlijk een volt te veel..

Zeilwinch sw 10

Overigens wel zuinig zijn op deze winch als 't ie het nog doet. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer! Wel errug groot, maar ook bere-sterk.

Corrien,
Wat is hier ongeveer de trekkracht van ?

Mvg, greko

Geen idee wat de trekkracht is. In ieder geval errug veel en ruimschoots genoeg voor elke modelzeilboot.

Een 7,2 Volt accu is natuurlijk om te toveren tot een 6 Volt type door één cel te verwijderen. De winch geeft op een 7,2 Volt accu gegarandeerd een rookwolkje!

Back