Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P Voogt, 1 mei 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Voordat ik het verslag maak van de bouw van de Mississippi Paddle-Steamer Robt. E. Lee, eerst mijzelf maar even voorstellen.
    Ik ben nu 63 jaar, net gestopt met werken en weer volop aan de slag met de modelbouw. Daar ben ik al een kleine 40 jaar mee bezig, maar een vele jaren niet danwel op een laag pitje.
    Halfweg de jaren 70 benaderde een kennis mij met de vraag of ik interesse had in een model van de Zwarte Zee. Hij was daar aan begonnen, maar het was hem teveel.
    Ik ben er aan begonnen en heb hem afgebouwd. De romp ging nog wel, maar de opbouw was een drama. Deze heb ik geheel weggegooid en aan de hand van de tekeningen en foto's heb ik deze geheel opnieuw (scratch) gebouwd.
    In een zelf gemaakte plexiglazen vitrine staat hij nu al vele jaren in de kamer.
    Straks een vervolg.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Na tussendoor een model van een statenjacht voor iemand te hebben opgeknapt, kreeg ik de smaak te pakken.
    In 1978 heb ik voor F595,00 de bouwdoos en beslagset van ‘le Mirage’ van Corel gekocht. Een Frans linieschip, een 3-master.
    Tussen 1980 en 1984, met 540 bouwuren, heb ik dit model gemaakt.
    De tuigage heb ik aangepast aan de hand van de boeken van Orazio Curti. Zelf heb ik de zeilen gemaakt waarbij ik vele uren achter de naaimachine van mijn vrouw heb gezeten.
    Deze heeft een vitrine van glas.


    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
    Jan Walpot, MikeMohawk en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    In mijn achterhoofd had ik al een poos het plan om een Mississippi PaddleSteamer te maken. Maar al zoekende vond ik niets naar mijn zin.
    In 1987 vond ik een adres in Duitsland waar ik een tekeningenset van Alan Bates kon kopen. Van de Robt. E. Lee. Dat betekende dat ik dit model scratch moest gaan bouwen.
    Van 1987 t/m 1991 heb ik daar aan gewerkt. Door verschillende oorzaken heeft het vele jaren stil gelegen en ben ik er in 2019 weer aan begonnen.
    Straks wat foto's uit de oude doos, maar dit was het uitgangspunt.



    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dit was de stand van zaken zoals hij vele jaren stof heeft staan vangen.
    In een volgend bericht begin ik bij het begin.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Ziet er in ieder geval zeer verzorgd uit. Welkom op het forum.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Van de bouwperiode van 1987 t/m 1991 had ik foto's gemaakt van de verschillende stadia. Gelukkig vond ik de negatieven nog. Ingescand geeft dat toch een iets betere kwaliteit dan een foto van een foto.
    De Romp:
    Aan de hand van het lijnenplan en ingegeven door de vorm van de romp, heb ik besloten om de romp te maken m.b.v. de stapelmethode.
    De sheet heb ik op de hartlijn losgeknipt en daarna in 2 fases m.b.v. carbon overgebracht op het hout, triplex van 5mm.
    Daarna begonnen met zagen:
    Alle zijkanten zwart gemaakt, want dat geeft 'sturing' tijdens het schaven en schuren en gestapeld:
    De achterzijde met zicht op de vorm die er in moet komen:
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    De Romp en het Main Deck:
    Van de losse romp heb ik geen foto meer kunnen vinden.
    Wel al in de verf met daarop de vloer van het Main Deck.
    Dit breed uitstekende dek wordt ondersteund door dwarsribben. Ik heb er voor gekozen om deze niet over de hele breedte te laten doorlopen en uit te sparen in de romp. Het wordt een statisch model. En wat je soms niet ziet ..........
    Het met planken belegde dek heb ik gemaakt door alle voegen in het hout te krassen en met potlood te accentueren. Daarna in de vernis.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Steam Engine:
    Op sheet 3 is de bovenzijde van de Steam Engine getekend.
    Op een losse sheet zijn de voor en bovenzijde getekend:
    Op die sheet ook de details van de aandrijving:
    Omdat ik er al achter kwam dat al deze onderdelen later niet meer te zien zouden zijn, deze aandrijving van de SideWheels achterwegen gelaten.
    Het resultaat:
    Het is voor een groot gedeelte gemaakt van hout. De overgang van het stoomblok naar de beide afvoeren naar de beide hoofdschoorstenen heb ik gemaakt uit balsahout. Veel schuren!
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Main Deck + 'Tween Deck + Main Stairs:
    Halverwegen de opbouw aan de voorzijde, zit ook nog een tussendek, het 'Tween Deck. Dat zit tussen de diverse staanders, rond om het SteamEngine en loopt tot aan weerszijde van de hoordtrap:
    De hoofdtrap loop vanuit de brede voorzijde, halverwege naar links en rechts. Aan de hand van de boven- en voorzijdetekeningen dit dus omgezet naar een 3D.

    Geen foto's meer kunnen vinden van de verder opbouw richting achterzijde.
    Met een geheel opgebouwd Main Deck:
    Met de achterzijde, ook met een Main en een 'Tween Deck.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
    wimo100 vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Paddle Wheels:
    Voordat ik de opbouw van het Main Deck dicht kon gaan leggen met het volgende dek, het Boiler Deck met de Main Cabin, moesten eerst de Paddle Wheels gemaakt worden.
    De tekeningen zelf gaven maar een klein deel van deze raderen weer, maar van de hand van dezelfde Alan L. Bates is er "The Western Rivers Steamboat Cyclopedium". Daarin een uitvoerige behandelingen van heel veel details.
    1 Wheels in 5 stadia:
    Van rechts boven naar links onder:
    1: getekend en op het 1mm triplex geplakt
    2: alle uitsparingen voorgeboord
    3: alle gaten uitgezaagd
    4: het papier eraf
    5: In de mat rode verf.

    Een Wheel compleet:
    Elk wheel heeft:
    -5 bladen met elk 24 armen
    -24 'paddles' die verbonden zijn over de 5 blad armen
    -24x5x2 (witte) beugeltjes voor de bevestiging van de paddles aan de armen
    -24x5 plaatjes op de paddles waarin de beugeltjes eindigen
    -5 verstevigingsplaten op elk blad rond het asgat met 24x2 nagels
    -5 binnen- en buiten spanringen met 24x2 nagels
    En dat x 2.

    Zo zit het Wheel in het Wheelhouse:
    Hier is ook de hoofdbenaming zichtbaar.
    Een sheet geeft de details weer:
    Ik heb gekozen voor de "New LetteringStyle After 1870.
    Op foto's van het origineel zag ik echter dat daarop de oranje schaduw niet naar links onder maar naar rechts onder was gericht.
    Gelukkig vond ik 'Goud' en 'Oranje' kleef vellen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
    wimo100 vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    In de tussentijd was ik op zoek naar originele foto's. Bij een bezoek aan het Scheepvaartmuseum in Rotterdam ben ik de bibliotheek in gedoken. Met behulp van een hulpvaardige medewerker uiteindelijk een boek gevonden met een foto van de versie die ik voor ogen had. Met dank voor het mogen maken van een kopie op het kopieerapparaat. Daarop is ook de tekst-schaduw naar rechts-onder.
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mooi werk dit volg ik verder!
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Als 1e: Dank voor de reactie en likes.
    Ik heb nog een paar bijdrages voordat jullie bij de huidige stand van zaken zijn.

    Boiler Deck:
    De oplettende kijker zal bij foto 027 gezien hebben dat het Boiler Deck al is aangebracht op de opbouw van het Main- en 'Tween Deck.
    Van het uittekenen en maken van dat dek heb ik geen foto's meer.
    Dan maar een paar waar een deel wel te zien is alsmede een beter beeld van de Main Stair vanaf het Main Deck naar het Boiler Deck.
    Dan zie je gelijk de 'ingelegde' dekplanken op beide dekken.
     
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Boiler Deck opbouw:
    Sheet 5 geeft een totaalbeeld van de opbouw met de Main- en Side Cabins.
    Hier is het ook goed tekening lezen hoe de opbouw precies in elkaar zit.
    Hierbij helpen ook de tekeningen van de voor- en achterzijde.

    Als 1e ben ik begonnen met het maken van een frame waar tegen alle wanden komen en waarop later het Hurricain Deck op komt.
    Daarbij rekening houden met de ronding, zowel in de lengte- als in de dwars richting.

    De Main Cabin heeft een binnen- en een buitenwand. De binnenwand loopt door tot boven het Hurricain Deck. Boven op die wanden komt later de Skylight Roof.
    Op de buitenwanden rust de buitenzijde van het Hurricain Deck. Wat dan weer gelijk het Hurricain Roof is voor het buitenste deel van de Main Cabin.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Voor de opbouw van de wand incl. ramen en deuren, gaf de eerder aangehaald Cyclopedeum ook nuttige tips:

    Achter de uitsparingen voor de deuren en ramen heb ik weer het 120gr papier gebruikt om de deuren en raamkozijnen, incl vensteruitsparingen te maken. Daarachter heb ik met transparante printersheets de ramen weer gemaakt. De raamstijlen daarop met witte inkt aangebracht.
    De uitgesneden stukken voor de deuren heb ik weer gebruikt voor de deurblinden.
    Gewoon allemaal doormidden snijden en voorzien van de dwarslatjes.
    Vervolgens voorzien van deurknoppen en scharnieren.
    Aan de binnenwanden heb ik rachels aangebracht waarop later de binnen randen van het Hurricane Deck worden vastgelijmd. Door de ronding van dit dek wil dat natuurlijk recht trekken.
    Ook langs de Side Cabins de rachels voor de ondersteuning van het latere Hurricane Deck.
    PS:
    Bij sommige onderdelen zie je nu, vele jaren later, kleurverschil ontstaan. Met flitslicht wordt dat nog eens extra verstrekt! Deel voor deel neem ik die nu mee tijdens het verven/spuiten.
    De verf die ik in de 1e fase gebruikte was van Flexa in een spuitbuis. Die bestaat niet meer.
    Nu gebruik ik RAL 9016 (Verkeerswit) Satin. Zowel in de airbrush, potje met kwast en spuitbus.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Hurricane Deck:
    Sheet 6 geeft de vorm en de opbouw van het Hurricain Deck weer.
    Van verschillende stukken 120gr papier heb ik het model gemaakt van dit dek. Overal langs de rondingen pas geknipt alsmede in de lengte richting passend langs de Main- en Side Cabins en de Wheelhouses.

    In het dekmodel ook de uitsparingen aangebracht voor de Smokestacks, Bracings en Chains. Dat is de verstaging in de lengterichting.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    Jaques, TIMBERWOLF en wimo100 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina