Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P Voogt, 1 mei 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel! Is ook wel toepasselijk: heb gisteravond eerst maar een trappist open gemaakt :bier:
    Gr. Peter
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtige reling , veel bewondering voor dit geduldige werkje,
    ik weet dat je gaat zeggen" daar kom je nu mee af " maar er bestaat ook een gatentang(revolvertang) om gaatjes in een lederen riem te knippen, deze heeft een stuk of 8 verschillende diameters.
    uit ervaring weet ik dat dit beter werkt dan met een pijpje en hamer.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Marc,
    ....... daar kom je nu mee ......... :rofl:
    Als 1e dank voor het compliment en het meedenken. Ik stel dat zeer op prijs. Het forum is er door en voor de deelnemers. Je bouwt natuurlijk voor jezelf, maar je plaatst het op een forum om een ander daar kennis van te laten nemen. “Ter lering en de vermaak”.
    Zo’n tang gebruikte ik ook al bij de bouw van Le Mirage. Bij het proefstuk van de railing ben ik daar ook mee begonnen. Alleen het kleinste gaatje dat mijn tang maakte, was is dit geval niet klein genoeg. Namelijk 2 mm. Ik heb niet gekeken of er tangen zijn die kleinere gaatjes maken.
    Ondertussen het ik ‘de slag te pakken’ en kan ‘productie’ gaan draaien. Met het cameraatje scheef en een rondje steeds op dezelfde plaats op het beeldscherm, kan ik de holpijp nu gelijk recht neerzetten en slaan :stout:. Zonder dat de camera in de weg zit. Ik weet nu hoever ik hem bij een lijn moet zetten om gelijk raak te zijn.
    Voordeel is ook dat het stuk railing nu vlak op mijn werkplek blijft liggen en na het slaan van een gat alleen hoef door te schuiven. Met de tang zat ik er mee in mijn hand en moest het steeds doorhalen. Bij het proefdraaien zijn er ook al stukjes afgescheurd omdat een stuk of een uiteinde net ergens achter bleef hangen. Bij het komende stuk railing zitten geloof ik 80 spijltjes op een rij ...... met alleen de bovenzijde net iets vast. Ik zie de bui al hangen ......
    En een poos turen door mijn voorzetbrilletje, daar werd ik ook niet blij van :confused:.
    Er komt nog meer priegelwerk aan, dus daar gaat het cameraatje zeker ook voordeel bij opleveren. En ook bij mijn andere hobby: postzegels. Want uit die hoek komt het cameraatje.
    Gr. Peter
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Zo begon ik mijn post #36.
    Bij het plaatsen van de uitgestanste/uitgesneden en geverfde railing op het HurricaneDeck ging de praktijk nu opeens niet samen met wat ik uitgedacht had :(.
    Ik dacht de railing onder de reeds geplaatst bovenrailing te lijmen en het eventuele lengteverschil van al de spijltjes op maat te brengen, om ze vervolgens vast te lijmen op/tegen de witte rand van het HurricaneDeck. Na een hoop gepruts en een resultaat dat mij steeds meer ging tegen staan, was ik er zo ontevreden mee, dat ik er gelijk alles weer afgehaald heb en opnieuw ben gaan nadenken. Met ook nog een bovenrailing met lijmrestjes ......

    Opnieuw begonnen:
    -eerst de 'oude' bovenrailing los geknippen van de staanders;
    -de staanders allemaal weer op 8mm hoogte gebracht;
    -de nog te bewerken railing uitgesneden, over de hele lengte op 8mm hoogte;
    -vervolgens in het midden op nieuwe bovenrailing strip van 1mm gelijmd:
    [​IMG]
    Plat liggend kan je dan niet meer de rondjes er uitslaan met de holpijp, want dan scheurt het allemaal weer los. Maar liggend tegen de rand van een plaatje perspex gaat dat dan weer wel:
    [​IMG]
    Een paar uurtjes verder en voor- en achterzijde weer gespoten, de 2e poging tot het plaatsen op het model.
    Dat ging buitengewoon voorspoedig. Steeds een stukje ter lengte van 3 staanders voorzien van CA, de railing tegen de staanders plakken en laten zakken tot de spijltjes het deck net raken. Zodra de CA droog was, de spijltjes voorzien van een tipje CA en met behulp van de pincetten uitlijnen en vastzetten. Ook die spijltjes eenmaal droog, gaf het gelijk een recht en ook nog stevig resultaat.
    [​IMG]
    Nu kan ik echt door naar stuurboord:koud:
    Gr. Peter
     
    Jaques, MikeMohawk, wimo100 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    De stuurboord achterzijde is ook gedaan. Al met al toch aardig wat werk.
    Voor de verandering een opname vanuit een ander perspectief. Het achterschip krijgt zo aardig wat body:
    [​IMG]
    En eentje van rechts-achter:
    [​IMG]
    Het lijnenspel van de zeeg en de dekrondte zorgen elke keer weer voor een verrassing op de foto.
    Steeds lijkt er wel weer wat scheef te staan. Wat in sommige gevallen ook zo is. Met 'de kennis van nu', had ik 30 jaar geleden de op het 'TweenDeck in de wand uitgesneden verschansing iets netter/rechter moeten maken.
    Maar met het totaal plaatje ben ik nog steeds tevreden.
    Nu heb ik het voordeel dat het model op zijn sokkels op de grote vitrine-onderplaat staat en ik de winkelhaak veel beter kan gebruiken om alles uit te lijnen.
    De ervaring van de achterzijde kan nu mee naar de voorzijde waar langere stukken railing te maken zijn.
    Gr. Peter
     
    Jaques, TIMBERWOLF, wimo100 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Om jullie mee te nemen in de tussenstappen bij de verschillende manieren van het ontwerpproces, een foto van hoe ik de railing aan de voorzijde denk te gaan maken.
    In dit geval dus geen serie foto's die ik in Photoshop aan elkaar plak en dan verder bewerk (zie post #36).
    Omdat ik de mallen nog had liggen van de MainCabin, die ook de loop van de zeeg volgt, gebruik ik die nu om een mal te maken van de railing voor op het BoilerDeck. En ik had nog een mallen voor de dekrondte van het Boiler- en het HurricaneDeck. De combinatie van die twee levert de 1e versie van de railingmal.
    [​IMG]
    Jullie zien daarop de 1e uitsnijding. De bovenzijde heb ik met een vloeiend verloop gesneden. De onderzijde snij ik nog bij zodat de onderzijde het dek volgt en de kleine oneffenheden op gaat vangen. Tussen de railing en het dek zit een ruimte van 1,5 mm. Net als bij de verhoogde railing op het achterdek. Voor het oog moet het straks een strakke vloeiende railing worden.
    -De stukken railing bij de beide SideCabins zijn niet zo groot. De mallen hiervoor knip en snij ik 'los uit de pols'. Daar maak ik ook nog wel een fotootje van.
    -Op dezelfde manier maak ik de mallen voor de railing op het HurricaneDeck. Ik moet nog kijken of ik ze er hier wel netjes tussen krijg, want de railing staat er hier strakker op dan op de achterzijde. Gaat dat bij de mal al niet naar mijn zin, dan knip ik hier de bovenrailing ook los van de staanders en pas ik mijn 'achterzijde-techniek' toe.
    De mallen scan ik in op 400dpi en in Photoshop voeg ik dan mijn ontwerp van de railing weer toe, ontworpen op 400dpi (zie post #38). Die vervorm ik dan weer zodanig dat de zeeg en ronding conform de mal er weer in komt en dat de spijlen allemaal straks weer loodrecht op de waterlijn staan, maar niet overal t.o.v. het dek.
    Dan gewoon weer printen, rondjes uitslaan, snijden/knippen, spuiten en plakken.
    Dus weer voor een groot deel terug bij het ouderwets knip- en plakwerk :)
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF en Tazz 19 vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt schip
    :worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Het is alweer een tijdje geleden, maar ondertussen niet stil gezeten.
    Druk bezig met de railing aan de voorzijde van het Boiler dek.
    Wat verschillende stappen:
    -de papieren mal van de railing voor het Boiler dek pas gemaakt met het verloop van het dek;
    -de mal gebruikt voor een mal voor de Drapers/Ornamenten die onder het Hurricane dek hangen;
    -een mal gemaakt voor de railing op het Hurricane dek.
    -gescand en geopend in Photoshop;
    -mijn ontwerp van de railing daarop geprojecteerd;
    -uitgeprint
    -rondjes uitslaan en de rest uitsnijden.

    Een stuk railing voor de voorzijde, 2x naast de Side cabins, 2x recht stuk en de voorzijde met 2 rondingen, is in totaal 115cm lang.
    Dat is aardig wat rondjes uitslaan en spijlen uitsnijden. De onderlinge afstand van de spijlen is 3mm.

    Dan krijg je na verloop van tijd dit resultaat voor de railing, vanaf de beide Wheelhouse, langs de beide Side cabins tot rond de voorzijde van het Boiler dek:
    [​IMG]

    Nu ben ik bezig met met de ornamenten die boven de railing komen, hangend onder het Hurricane dek.
    De verschillende stadia van het uitsnijden.
    De door Bates getekende halve rondjes zijn iets groter dan 1mm. De holpijp-uitslag valt daar iets binnen. Met het verder uitsnijden vang ik dat weer op.
    [​IMG]

    Ik ben nog wel ff bezig voordat deze hangen :koud:
    Gr. Peter
     
    Jaques, Jan Blonk, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Tim.
    Gr. Peter
     
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    En de anderen met hun ‘likes’ natuurlijk ook bedankt.
    Een reactie op de posts stel ik op prijs!

    Wat voor de ene interessant is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.
    Dat geldt voor zowel het type schip (geen masten en zeilen) als voor de gebruikte materialen en werkmethodes.
    En misschien zijn de posts te uitgebreid?
    Ik probeer het interessant te houden door uit te leggen wat en waarom ik dingen doe.
    Met de voor en nadelen van scratch bouwen.
    Gr. Peter
     
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Phoe …. Ik kan weer een hoofdstuk afsluiten. Begin mei had ik alle staanders geplaatst voor de railing op het Boiler- en Hurricanedek.
    Vanochtend het laatste stuk aangebracht op het Hurricanedek bij de Side cabins.
    2 foto van de 2 verschillende dek-stadia:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Al met al zijn daar een kleine 100 uur in gaan zitten.

    Op naar het volgende hoofdstuk: de Texas. De cabines boven op de Main Cabin.
    Zoals ik al vermeld had, heb ik besloten om hier verder te bouwen zoals de Robert E. Lee II was. Eigenlijk was ik dat al verplicht, want de “I” heeft niet de door de dekken stekende langs-verstaging met de “Braces and Chains”. Die staan dus ook niet op de tekeningen van Bates. Maar wel op de foto uit post #14 die ik in het Scheepvaartmuseum in Rotterdam gevonden had. Met dat bijschrift “Rob’t E. Lee II in Gala Attire”.

    Afgelopen weekeinde ben ik alvast wat aan het uitzoeken geweest hoe die Texas met Skylight en precies uit zag met zijn railing en ornamenten.
    Kwam ik nog een vrij scherpe foto tegen van de "II" in de digitale Madison Libraries van de University of Wisconsin. Met aardig zichtbare details. Maar ….. zonder de langs-verstaging :confused: !!
    Dus verschillende versies van de "II"?

    Afijn, ik heb nu 4 foto’s gevonden met die langs-verstaging, dus daar blijft het bij.
    Alleen jammer dat de ornamenten onder het Hurricanedek bij de "II" net even anders zijn dan bij de "I". Daar kwam ik nu net iets te laat achter. Maar dat ga ik niet meer veranderen.
    Ik bouw de Robert E. Lee voor mijzelf, zodat ik straks een mooie Peddle-Steamer in de kamer heb staan. En jammer dat hij niet helemaal historisch verantwoord is. Ik ga er toch niet mee naar wedstrijden. En de 1e die mij er op wijst dat er iets niet klopt, die krijgt van mij een Bossche Bol.
    PS:
    Bij het bladeren door de foto’s die ik nu heb van de "II", kwam ik erachter dat ik in post #14 niet de foto van de kopie uit Rotterdam heb geplaatst. Die uit #14 is een iets bewerkte foto, die ik dus ergens op het net heb gevonden. En van die foto heb ik ergens anders nog weer een verdere bewerkte gevonden. De fotografen van die tijd deden dus ook al aan fotobewerking.
    Dit is mijn kopie uit Rotterdam. Met gelijk maar een foto van mijn model, in een aardig gelijkwaardig standpunt. Als hij af is ga ik de uitdaging aan om dat precies gelijk te krijgen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet, Peter
     
    Jaques en Bert V vinden dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Planning vereist:
    Bij het uitzoeken hoe de Texas vorm zou moeten krijgen, kwam ik erachter dat er bij dit stadium van de bouw een aantal dingen bij elkaar komen:
    1: Ornamenten en railings:
    -de Texas staat op een zwevende vloer, die met afstandhouders op het dak van de Skylight van de Main Cabin is geplaatst;
    -onder het dak van de Skylight van de Main Cabin en Texas komen ornamenten te hangen;
    -op de vloer en het dak van de Texas komen railings.
    Deze heb ik eerst maar eens uitgetekend om later op de in te scannen mallen te projecteren:
    [​IMG]

    2: Uprights:
    De hierboven genoemde ornamenten en railings worden aangebracht aan staanders (Uprights) die dus:
    -vanaf het Hurricane Deck;
    -door het Skylight Roof;
    -door het Texas Deck;
    -door het Texas Roof;
    -doorlopen tot op het Texas Roof ter ondersteuning van de railing.
    Daar moeten dus gaten voor geboord worden die allemaal in lijn komen te liggen om later de staanders allemaal netje recht t.o.v. de waterlijn te plaatsen.

    3: Dak en vloer:
    De Smokestacks komen door het Hurricane Deck naar buiten en lopen vlak langs de Skylight van de Main Cabin. In het dak van de Skylight zijn daarvoor aan weerszijde uitsparingen gemaakt.
    De vloer en het dak van de Texas hebben daarvoor op die plaats ook uitsparingen.
    Om de onder punt 2 genoemde gaten te boren, moeten de vloer en dak van de Texas, met hun uitsparingen voor de Smokestack, daarop uitgelijnd worden.

    4: Smokestacks:
    De Smokestacks hebben op de plek waar ze “in de buitenlucht” komen, een schuine ring om het druipend water af te voeren. Deze ring loopt door tot tussen het dak van de Skylight en de vloer van de Texas.
    [​IMG]
    Als de Smokestacks door al de dak uitsparingen heen geplaatst worden op het Steam engine, dan zijn ze zodanig gefixeerd dat ik de 3 Spreader Bars tussen de beide schoorstenen niet meer kan plaatsen.
    Het plaatsen van de Smokestacks is weer van belang voor het uitlijnen van de vloer en dak van de Texas.

    Uiteindelijk voor deze volgorde gekozen:
    1: uittekenen en uitsnijden van de vloer en het dak voor de Texas en voorzien van de dakbedekking, waterproof schuurpapier 800 met 2 lagen vernis.
    2: Maken en aanbrengen van de schuine ringen op de Smokestacks.
    3: Maken van de 3 Speaderbars.
    4: Spuiten van de Smokestacks en Spreaderbars.
    5: Tijdelijk gestapeld plaatsen van de vloer en dak van de Texas op het dak van de Skylight.
    6: Tijdelijk plaatsen van de Smokestacks incl. de Spreaderbars, zodat de Texas vloer en dak in de lengte richting gefixeerd zijn.
    7: Fixeren van de Texas vloer en dak in de breedte richting.
    8: Smokestacks weer verwijderen.
    9: Gaatjes boren voor de staanders/Uprights.
    10: Texas vloer en dak weer loshalen.
    11: Smokestacks met de 3 Spreaderbars definitief plaatsen. De waterring komt tot net boven het dak van de Skylight.
    12: Afstandhouders onder de vloer van de Texas aanbrengen.
    En dan kan ik de vloer van de Texas definitief plaatsen, die dan net boven de waterring van de Smokestacks komt te liggen. En dan kan ik de wanden van de Texas en Skylight gaan maken.

    Al met al een heel verhaal. En een hoop denkwerk. Telkens kwam ik weer iets tegen dat niet meer te plaatsen, te maken om niet uit te lijnen was.
    Strak het resultaat van het begin van deze werkzaamheden.
    Groetjes Peter
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Op de volgende foto’s zijn de volgende stappen te zien:

    -De Texas vloer gemaakt en rondom langs de witte lijst, om de 12 mm voorzien van gaatjes voor de 0,5mm staanders/uprights. Deze dient als mal voor het “door en door” boren van de gaatjes in het Texas dak en het Main Cabin Skylight dak.
    -De Smokestacks voorzien van de schuine waterlijst. De schoorstenen gelijk maar in de grondverf gezet.
    -Op het dak van de Skylight eerst het Texas dak gelegd en daar bovenop weer de Texas vloer.
    -De Smokestacks geplaatst zodat de Texas vloer en dak via de uitsparingen goed uitgelijnd zijn.
    -Op het Hurricane Deck hebben de schoorstenen hittebeschermers. Deze lopen door tot aan de wand van het Skylight en in de hoogte tot net onder het dak daarvan.
    [​IMG]

    De tijdelijke stapeling van de Texas vloer en dak met de hittebeschermer en waterlijst:
    [​IMG]

    Om de beide schoorstenen goed verticaal en haaks op de waterlijn uit te lijnen, een malletje gemaakt om ze te fixeren. Nu deze goed staan, mede door de uitsparingen in het Skylight dak, komen de Texas vloer en dak ook goed te liggen en kan ik ze fixeren om later de gaatjes te gaan boren voor de uprights:
    [​IMG]

    Gr. Peter
     
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Spreader Bars:
    Ik had al eerdere pogingen ondernomen om de 3 Spreader Bars te maken. Die afstandshouders zitten tussen de beide Smokestacks. Om ze onderling in positie te houden, samen met de later aan te brengen tuien.
    Elke bar bestaat uit 6 staafjes of draden die aan de uiteinden zijn samengevoegd. Daar tussenin zitten 6 ringen met 3 verschillende diameters.
    Ik had al van alles geprobeerd, van opbouw vanaf 1 staafje en dan de andere toevoegen, tot beginnen met 2 staafjes en dan de ringen toevoegen enz. Maar telkens lukte het maar niet om alles mooi strak te krijgen. Metalen staafjes waren te stug of niet mooi in kromming te krijgen.
    Omdat ik straks eerst de beide schoorstenen moet plaatsen voordat ik met kan met de bouw van de Texas, moeten deze gespoten zijn. En bij het plaatsen moeten ook gelijk die afstandshouders ertussen zitten. Dus ontkwam ik er niet aan om weer een poging te wagen.

    Uiteindelijk werd dit de werkwijze:
    De 6 staafjes van 0,5mm Evergreen aan weerszijde rondom een stukje messing staaf van 0,5 mm lijmen. Eerst eentje aan beide zijde. Dan krijg je aan de uiteinden vanzelf “ 3 op een rij van 0,5mm” en daarop kunnen aan beide kanten weer 2 aan 2 de resteren staafjes gelijmd worden.
    Vervolgens de 6 staafjes 2 aan 2 uit elkaar gezet m.b.v. 3 balkjes.
    [​IMG]

    Voor de ringen was ik al bezig geweest met zelfgemaakte rondjes, maar dat leek nergens op. Zoekend op internet kwam ik bij messing ringetjes van 2, 3, 4 en 5mm.
    Als eerste voldeden die van 5mm voor de middelste 2. De uiteindelijk techniek: het ringetje tijdelijk vastlijmen op een naald, tussen de 6 staafjes plaatsen en dat vast tippen met CA.
    Daarna het ringetje met een pincet vastpakken en de naald losdraaien.
    [​IMG]

    Op dezelfde manier de volgende 2 ringetjes van 4 mm:
    [​IMG]

    Daarna aan weerszijde 2 ringetjes van 2mm en dan zijn ze compleet:
    [​IMG]

    Weer iets opgelost waar ik al een hele tijd tegenaan zat te hikken!

    Gr. Peter
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor de reactie Tim.
    En natuurlijk al de anderen met de likes!
    Geeft mij inspiratie om te blijven posten!
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2020
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    En de laatste bijdrage voor vandaag zodat jullie weer bij zijn met de huidige stand van zaken.

    De spuitbus ter hand genomen met dit als resultaat:
    De Spreader Bars zoals je ze recht van voren ziet:
    [​IMG]

    Vanaf de zijkant zijn de ringen zichtbaar:
    [​IMG]

    En tussen de Smokestacks en geplaatst voor definitief fixeren van de Texas vloer en dak.
    [​IMG]

    Dan kan ik nu beginnen met het boren van de gaten voor de staanders/uprights, nadat ik de schoorstenen weer verwijderd heb.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2020
    TIMBERWOLF, k-k, HeliKoper en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Altijd weer blij als in de praktijk de uitgedachte theorie (zie post #53) blijkt te werken!
    De 12 stappen doorlopen met dit als resultaat.


    Van punt 12, de afstandshoudertjes:
    Vijlen, accentueren, afknippen, plakken:
    [​IMG]

    Met alle 56 geplaatst:
    [​IMG]

    Bij het definitief plaatsen van de Smookstacks met de schuine ringen tussen het dak en vloer met de spacers:
    [​IMG]

    Met weer een totaalplaatje van de stand van zaken:
    [​IMG]

    Ik ben nog steeds blij met de 3 Spreader Bars tussen de beide schoonstenen :) . Zeker omdat het mij diverse pogingen heeft gekost.

    Kunnen we nu weer verder de hoogte in.
    Mallen maken voor de Texaswanden in 3 delen: buitenwand, raamkozijnen en vensterglas.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2020
    Bert V, TIMBERWOLF, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina