Robin NBT 415 ombouw naar waterkoeling.

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 24 jan 2018.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo heren van het forum. Zoals beloofd zal ik hier gaan bij houden hoe ik de Robin 2 cilinder ga aanpassen zodat er waterkoeling op kan. Ook zal ik beschrijven hoe ik de motor zelf ga aanpassen zodat er meer vermogen uit komt dan 2 PK.
    IMG_1465.JPG

    Was al begonnen dus het complete blokje staat er niet op.

    Zoals op de foto’s te zien is word de spoeling vanuit het Carter belemmerd door dikke hoekige gietsels. Deze met de frees en vijl vloeiender gemaakt, is nu nog ruw dus polijsten moet ik nog doen.

    IMG_1454.JPG

    IMG_1455.JPG

    IMG_1460.JPG

    IMG_1461.JPG

    Voor nu laat ik de spoel kanalen in de cilinders voor wat het is. Deze zijn al breed en en mooi glad.
    Binnenkort zet ik er weer meer foto’s op.

    Gr eddy
     
    MicropropSport en GJVO vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ga ik volgen.
    Een kennis van me die in de racerij en tuning zat zei altijd tegen me, de inlaten niet polijsten, dan mengt de lucht en brandstof beter.
    Ik weet niet hoe jullie het gaan doen.
    Het is wel een mooi motortje die Robin, hoe zit het met het gewicht, is ie loodzwaar of valt dat mee?

    GJ
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo GJ
    Ik vind het gewicht heel erg meevallen. Hij is denk ik(nog niet gewogen)maar een paar honderd gram zwaarder dan de 1 cilinder.

    Moet nog wel een grondplaat maken voor de koppeling en de ontsteking. Dus komt nog wel wat gewicht bij. Motor past net in de romp qua lengte en breedte.

    Gr eddy
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik ga de inlaat poorten ook niet polijsten, alleen de gefreesde vlakken iets gladder maken.

    Ik had nog 2 grotere carb’s liggen maar deze passen niet op de isolatoren. Dus ben nu aan het zoeken naar dit type alleen dan van een maatje groter.

    Gr eddy
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik zet het draadje even op een laag pitje ivm een onverwachts aangeboden hogere functie bij een andere baas.

    Het is indirect een concurrent van ons dus dit brengt even wat geregel met zich mee.

    Motor maakt het goed, nieuwe krukas lagers en keerkringen zijn binnen. Andere carb’s zijn onderweg, deze zijn 13mm tegen over de oude 10mm carb’s.

    Isolatoren moeten nog opgeboord worden naar 13 mm

    Zodra ik weer tijd heb laat ik van mij horen.

    Gr eddy
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Gezocht 2 cilinder benzine motor. (Robin MBT 415)
    Hallo heren

    Nou nieuwe baan op zak en weer verder met het blokje.

    Ben erachter dat de ontsteking niet op de originele plaats kan komen omdat deze onder uit het vliegwiel huis steekt. Dus de grondplaat voor de koppeling moet opnieuw bedacht worden.

    Ik zet de ontsteking nu aan de bovenzijde van het vliegwiel, dus 180graden verdraaid. Bougie kabels omdraaien en het zou weer moeten werken.

    1 cilinder is uit de romp en delen die ik weer kan hergebruiken komen op de 2 cilinder. Andere isolatoren voor de carb’s zijn onderweg. Deze moesten korter zijn anders past het niet in de romp ivm de breedte.

    Foto volgt snel zaterdag de cilinders afdraaien.

    Gr eddy
     
  7. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dag Eddy,
    mooi project waar je aan werkt.

    Denk je dat het echt nodig zal zijn, om de cilinders af te draaien en van waterkoeling te voorzien? Is meer dat die dingen volgens mij niet echt veel koellucht nodig hebben om te koelen. Tijdens het maaien staat men voornamelijk stil en raken ze ook niet oververhit.

    Voordeel is dat, als je de luchtkoeling zo laat, je dan de motor overal kunt laten draaien. Maar ik heb hier geen idee van, mbt de koeling. Ik vraag het me alleen af.
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Hij wil de motor ook gaan tunen, en in een boot is niet zoveel luchtstroom. Lijkt me wel een goed plan die koelkopjes.
     
    Klaas Schouten vindt dit leuk.
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Vandaag de cilinders kunnen afdraaien. Ik had niet veel tijd dus ben ik vergeten om de O-ring sparing bovenin de cilinder te maken. Dus morgen weer even inspannen en klaar maken.

    Krukas is al voorzien van nieuwe lagers en keerringen.
    Carter helften zijn schoongemaakt en de plaats voor de ontsteking is bepaalt.

    Foto zet ik morgen er even op.

    Gr eddy
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Bij de een kiekje van de koelmantels.

    Volgende is de uitlaat pijpen, deze moeten in elkaar overlopen en onder een hoek gelast worden omdat het blok ook onder een hoek in de romp staat.

    Gr eddy IMG_1472.JPG
     
    MicropropSport en Klaas Schouten vinden dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hebben de koelvinnen op de kop nog nut zo?
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zeker Ron de grote luchthapper bovenop de kap laat redelijk veel lucht door. Volledige koelmantels passen er niet op omdat de bougies schuin in de kop zitten.

    De 1 cilinder had dit ook maar de koelmantel liep door en liet geen ruimte over voor lucht stroom. Ook hier zatten de koelribben nog op de kop, maar dan onder de mantel.
     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Door drukte op de werkvloer van mijn nieuwe job en een auto waarvan de koppakking stuk is gegaan heb ik geen tijd gehad voor het blokje. Ga er zeker mee verder maar denk niet dat ik hem voor de zomer klaar heb.

    Staal voor de uitlaten is al wel binnen en de malen zijn ook klaar. Headers moeten ook nog gemaakt worden maar ook hier gaat het nodige tijd inzitten.

    Is het echt noodzakelijk dat er koeling op de uitlaat komt als ik een redelijke luchtstroom onder de kap heb???

    Gr eddy
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Nee hoor, nergens voor nodig om de uitlaat te koelen. Wel wordt de uitlaatflens gekoeld om de O-ringen die erin zitten heel te houden.
     
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dat scheelt weer inbouw ruimte. Met de flensen zou de uitlaat bocht maar 4mm vrij blijven van de kap. Nu zonder koelflens is dat 15mm.

    Gr eddy
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Met spijt moet ik toegeven dat mijn nieuwe job mij meer tijd kost dan eerst gedacht.

    Motortje ligt al sinds mijn vorige post op de werkbank. Werkelijk geen enkele mogelijkheid gehad om er mee verder te gaan.

    Hoop dat ik meer tijd krijg na mijn inwerk periode. Wil toch zeer graag varen met de hydro en zijn nieuwe hart.

    Gr eddy
     
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nou heren tussen de coulissen door heb ik wat tijd gevonden om verder te gaan met het blokje.

    Ik heb uit een stuk 6mm dik Alu een plaat gemaakt voor de overgang van vliegwiel naar koppeling.
    Deze zo licht mogelijk gemaakt door zoveel mogelijk materiaal weg te halen. Image1523554218.552404.jpg Image1523554230.432512.jpg Image1523554246.745119.jpg Image1523554257.662287.jpg Image1523554268.359636.jpg Image1523554283.675043.jpg
    Ook is te ontsteking van onder naar boven gezet. Helaas kan ik geen gegevens vinden over hoeveel voor ontsteking hij moet hebben. Zo nauwkeurig mogelijk de ontsteking verzet naar naar boven. Nu maar afwachten of hij goed loopt.

    Gr eddy
     
  18. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Vrees dat die absoluut niet loopt zo.
    In het vliegwiel zit de 'gever' , dus ontsteking zit er nu dus 180* naast.
    Nieuwe spiebaan (tegenover de oude) in het vliegwiel steken , verhelpt dat dan weer
     
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dit vliegwiel heeft 2 gevers en volgens een 2takt specialist moet het werken. Zuigers lopen om en om dus als deze eerst op bv nul graden onder zat zit hij nu 180 graden boven. Met een 1 cilinder zou dit idd niet gaan.

    Gr eddy
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Uiteraard moeten de bougiekabels ook verwisseld worden.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina