robitronic mantis topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ilja19, 11 mei 2008.

  1. ilja19

    ilja19 Guest

    heey sinds kort heb ik een mantis txs, aangezien er nog geen topic is over de mantissen. dacht ik laat ik er 1 openen.

    dus mensen vertel je ervaringen, goede en minder goede. vragen stellen kan ook lijkt mij.

    of je laat je mantis zien via een foto. De foto's van mijn mantis moet ik nog ff uploaden. maar komen er zkr deze week op.

    latertjes en ik hoop dat et wat wordt.
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Duhuuh ??? Ik zag dat je van deze http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/58206-robitronic-mantis-16-20-30-nitro.html#post897173 ook al TS was ...
     
  3. serpentgirl

    serpentgirl Guest

    Hey

    Zul ik dan maar de aftrap doen met de eerste foto's te plaatsen :p.

    [​IMG]
    Dit is zoals de Mantis ooit was.

    [​IMG]
    Zoals de standaard Mantis er in de binnenkant uitziet.

    [​IMG]
    Zoals hij momenteel is alleen die bandjes op de foto zitten er bijna nooit onder ik heb er grptjes onder zitten.

    [​IMG]
    Met r&b motortje :-D.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    1 van de laatste mooie actie foto's nog met de oude kap.

    mvg. Nicole
     
  4. ilja19

    ilja19 Guest

    foto's

    ik heb nu 2 foto's weten te bemachtigen van mijn mantis v/d ff nieuwe foto's maken. maar me standaard stuurservo heeft het vandaag opgegeven nssr een paar sprongen. nu wil ik eigenlijk een goede en stevige kopen. moet niet al te duur zijn, max 60 euro want wil ook binnekort een spektrum kopen, aangezien die er nu al 2 keer vandoor is gegaan(ik heb een fail safe, maar die doet zn werk niet zo goed).

    Dus weet iemand een goede stuur servo?? gooi dan ff wat leuks of, belangrijkste is dat ie niet stuk gaat na drie sprongen van 1,5 meter.

    hierbij de foto's:


    [​IMG]
    in actie



    [​IMG]
    ook wel geinig

    massolsss
     
  5. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    Lees de laatste post van de link die snowmansion je gaf,op sommige dingen moet je gewoon niet besparen.Je zal waarschijnlijk geen wedstrijden rijden maar als je besluit dat wel een keer te doen(truggycup heeft een hele laag instap niveau)zal je merken dat je met een goede(zijn vaak wel duur) servo beter af bent.

    Ik heb zelf geen Mantis maar ik heb al bij heel veel gezien dat de diffs niet zo best zijn,shim deze heel goed uit want anders gaat het je veel tandwielen kosten.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Letten we wel even op het formaat van de foto's ???
    640x480, en max, echt de max 800x600, indien ze groter zijn loop je de kans dat ik ze (onaangekondigd) verwijder.
    Het staat er vaak genoeg, en men kan het gewoon weten.....

    Alvast bedankt...
     
  8. ilja19

    ilja19 Guest

    foto's

    mijn foto's zijn toch goed?
     
  9. rooiestier

    rooiestier Guest

    IK ben net terug van het strand met de mantis , en heb deze keer eens een goed uurtje kunnen rijden zonder problemen !!

    alleen gaat mn stuur servo nu een beetje zwaar heen en weer , met de hand bijna niet te bewegen (had een paar flinke klappen gemaakt) dus maar eens kijken wat er aan de hand is.

    Verder vind ik het een snelle auto die goed bestuurbaar is en toch goed op de weg plakt bij de juiste afstelling , ik heb er nu 10 liter in totaal mee gereden en alle 3 mn diffs zijn toch aan het einde gekomen , ik had ze niet uitgeschimd aan het begin(had ik beter kunnen doen achteraf) , die rubbere as bussen zijn uitgesleten , echt bijna overal komt speling op , een paar lagers defect , carb lekkage , kromme gasstang , dog bones achter die er spontaan uitvliegen (nu gelukkig niet meer) en verder valt het best mee .

    Ik rij trouwens op 20% tornado met een R5 plug , alu koppelings schoenen en een 15 tands koppelings klok .

    Foto`s komen nog ...
     
  10. serpentgirl

    serpentgirl Guest

    Bij mij is 1 keer alleen het achterdiff overleden en heb er al meer dan 10 ltr meegereden. Nadat de eerste keer het achterdiff overleden was heb ik ze meteen maar allemaal uitgeshimt. Ik weet niet welke versie jullie hebben (Mantis of de TXS mantis) maar heb geen last gehad van vliegenede dogbones, tja 1 keer maar dat kwam omdat ik een vooras en een achter as andersom had neergezet achter zijn ze namelijk 3mm langer. Stuur heb ik verder nooit problemen mee ik heb er een ds1015 servo opzitten en dat ding stuurt echt gewoon geweldig. Op het gas/rem heb ik een towerpro mg995 zitten die ze werk ook goed doet.

    Het enige wat goedkapot gereden heb is ze kap naar de vele salto's gemaakt te hebben :p en ze voorste schokdemperplaats is een klein hoekje krom van. De lagers moet je regelmatig ontzanden vooral in de wielen deze komen echt helemaal onder het zand te zitten. Moet wel zegge dat er overal inderdaad speling komt wat wel minder is maar verder rijd hij wel perfect.

    Ik rij nu met een no.6 plug als het weer wat kouder wordt gaat er een no.5 weer in en hij heeft ook alu koppelings schoentjes maar wel gewoon de standaard klok zit er op (13t).

    mvg. nicole
     
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ook mijn zoon Dennis rijdt al een litertje of 10 met zijn Mantis (de gewone, niet TXS versie) en heeft (behalve twee defecte servo's) weinig tot geen mechanische problemen gehad. Hij heeft wel de trekstarter twee keer stuk getrokken (één na minder dan 3 x trekken!) en die heb ik vervangen door een roto-start achterkantje.

    Voordat hij ging rijden heb ik inderdaad de diffs opnieuw opgebouwd, geshimmed (ook intern de planetaire tandwieltjes ) en gevuld met 7.000-10.000-3.000 silikonen olie. Ik heb begrepen dat de team rijders van Robitronic met 20.000-30.000-10.000 rijden.
    Het shimmen van de diffs is erg belangrijk en als je dat eenmaal goed voor elkaar hebt kan je blijkbaar probleemloos rijden!
     
  12. ilja19

    ilja19 Guest

    joo,

    dat shimmen waar jullie het over hebben, wat is het precies en hoe doe je dat?
    heb hiervoor namelijk alleen een nitro autotje gehad die via een v-snaar werd aangedreven.
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Shimmen is het plaatsen van hele dunne ringen van 0,05 of 0,10mm zodat de speling minimaal wordt. Bij het shimmen is het belangrijk dat je er rekening mee houdt dat de onderdelen uitzetten als ze warm worden, dus dat je altijd een minimale speling overhoudt.
     
  14. rooiestier

    rooiestier Guest

    Heeft er iemand ervaring met het verliezen ( uitschieten) van de achterste dogbones??

    standaard zitten er geen o-ringen in de cups en dan zitten ze al een beetje los , nu heb ik er aan bijde kanten o-ringen in zitten en zit er geen speling meer op en nog schiet mn dogbone er regelmatig uit vooral als ik snelle korte bochten maak en vooral op hobbelig terrein , vandaag is ie er links achter en rechts voor uitgeschoten , aan de achterkant meestal aan de kant van het wiel en nu voor het eerst rechts voor aan de diff kant .

    Aan de achterkant heb ik er al een keer 4 o-ringen in gehad en nog blijven ze eruit schieten !! Ik zou ze bijna van ellende vastlassen , maar das ook geen optie lijkt mij.
     
  15. Duccan

    Duccan Guest

    Ik heb ook de Mantis, maar ik heb nog geen last gehad van los schietende dogbones.
    Heb er een litertje of 5 opzitten en nog geen problemen met de auto gehad.

    In de review op truggy.nl zeiden ze ook dat ze soms last hadden van los schieten dogbones.
    Om dit te voorkomen kan je de ophanging wat meer chamber geven zodat de dogbones dieper in de cups zitten.
     
  16. ilja19

    ilja19 Guest

    bij mij is er ook niets kapot gegaan, enkel 2 keer de stuur servo. 1x standaardservo die vervangen voor een gekogelagerde en metalen tandwielen die is door gebrand nadat een klein plastic ringetje was afgebroken. En die had me ontvanger en gas/rem servo laten door branden:(. Gelukkig heb ik alles nieuw gekregen van de winkel, en heb ik er met bijbetaling een hitec 645-mg servo in gezet. deze bevalt me prima!!

    heb vandaag ook carbon radioplaat besteld.

    ff een vraagje: weet iemand wat het verschil is tussen het alluminium vliegwiel en het gewone vliegwiel. volgens de winkel is het alleen gewichtsbesparend
     
  17. Duccan

    Duccan Guest

    Ja de standaard servo is waardeloost. Ik heb van het begin af aan alle electronica vervangen door mn eigen spul.

    Met een lichtere vliegwiel zou je sneller kunnen optrekken, maar t zal nauwelijks schelen.
     
  18. ilja19

    ilja19 Guest

    ow ok, nahja joh, ik vind het er wel geinig uitzien voor die 12 eurie. dus denk dat ik dat ook binnenkort ga bestellen.

    weet iemand misschien een site waar ze onderdelen op voorraad hebben, want de zaak waar ik me spullen haal moet letterlijk alles bestellen!!
     
  19. serpentgirl

    serpentgirl Guest

    De meeste zaken moeten alles bestellen :-( :-S. Ze hebben bijna niets op voorraad voor deze auto. Heb hem een kleine 6 mnd en elke aankoop die ik doe moet ik een week wachten :S en soms heeft de groothandel het niet eens dan moet helemaal uit Wenen komen :-(.

    @ Rooiestier: Je hebt zeker de txs uitvoering?? De normale uitvoering hebben cvd assen en kunnen er eigelijk gewoon niet uit behalve als je vooras met een achteras omwisselt, lol wat ik dus gedaan had dus schoot hij eruit -,- :-S. Alleen als je ze los meot kopen is het volgens mij een duur geintje :-(.

    mvg. Nicole
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2008
  20. rooiestier

    rooiestier Guest

    Ik heb idd een txs versie !! met dogbones aan de achterkant en met kruiskoppelingen aan de voorkant ! en zelfs daar schiet mn as eruit aan de diff kant , terwijl je de as er niet meer in kan krijgen zonder eerst de bovenste draagarm los te maken.
     

Deel Deze Pagina