Robitronic Pro2000 plus ||Probleem

Hallo,

Na zo'n 7jaar gestopt te zijn met modelbouw ben ik er terug in.
Zit met het volgende probleem ik heb een Robitronic pro 2000 plus.

Deze staat nog op zijn ('oude instellingen').

Charging current : 4,5A
Peak Voltage : 8Mv
Cut off temperature : 48°C
Max charged Capacity : 3300mA
Peak - Lock : 5min
Trickle : No

Normaal zou hier niets verkeerd aan mogen zijn.. Maar Om de 200 a 300 mA krijg ik een korte Beep signaal en stopt hij met opladen. de status staat nog altijd op Ready dat hij klaar is om op te laden. Dus nu op dit moment kan ik mijn batterijen nog altijd vol krijgen maar moet ik om de 2minuten op de start knop opnieuw gaan drukken omdat hij automatisch stopt.

Weet iemand een oplossing voor mijn probleem.

Met vriendelijke groeten,

Betekend RDY (Ready) niet dat hij juist vol is? En niet zo zeer dat hij "klaar" is om te laden, maar eerder klaar is met laden. En stond er in de Pro 2000+ niet CHG (Charging) links boven in het scherm als hij aan het laden was?
En betekend het gewoon niet dat je cellen oud, of op zijn? (Om welke cellen gaat het eigenlijk zoals Anko vraagt)
Wat geeft het beeldscherm nog meer weer? Ik kan me herinneren dat de kabels van de temperatuur censoren nog wel eens braken bij de Pro2000+ en dat je dan een "oneindige" hoge temperatuur kreeg waardoor hij af bleef slaan ofzo?

Groet Robert

Hallo Robert,

Bedankt voor je reply.
Ik heb de manual erbij liggen Ready zegt hij als de batterij aan de lader hangt.
en hij zegt inderdaad CHG tijdens het laden (Charging).

Het probleem is dat hij na 200mA 300mA gewoon stopt (random). De temperatuur blijft mooi laag hangen geen plotse stijgingen of pieken.

Dat de batterijen kapot zijn zou me vreemd lijken k eb hier 10 stuks liggen en hij geeft bij ze allemaal hetzelfde probleem.

Na ongeveer 2 minuutjes laden een beep en gedaan met laden. Er staat dan gewoon terug Ready op het schermpje.

Groetjes,

Dat je veel batterijen hebt liggen, zegt niets over wat de staat er van is. Zijn deze ook 7 jaar oud? Of juist gloed nieuw. Heb je al geprobeerd om er 1 helemaal te ontladen, en vervolgens aan de lader te hangen? Dat er "slechts" 200Mah in gaat zou, bijvoorbeeld te verklaren kunnen zijn, dat de cel(len) al vol zijn).

Ook als ze oud zijn, gaan ze op een gegeven moment onbelast een veel hogere spanning geven. De lader kan dan denken dat door de afgegeven onbelaste spanning de cellen vol zijn, terwijl ze dat nog niet zijn. Terwijl wanneer je ze belast, de spanning induikelt (te hogen interne weerstand) en ze toch wel leeg lijken.

Wat voor temperatuur wordt er in het venster aangegeven?

Wordt er in de handleiding ook beschreven of de Peak Voltage (8mV) per cel of per pakket is, deze kan ook nog "verkeerd" ingesteld zijn, maar volgens mij, had ik dat vroeger ook rond die waarde, en lijkt me dat ook niet verkeerd.

Al geprobeerd op een lagere laadstroom te laden?

Groet Robert

Ja ze zijn zelfs iets ouder dan 7jaar maar sommige waren nog niet echt gebruikt.
Ik heb de batterij volledig ontladen voordat ik deze oplaad.
De Battery voltage : Stijgt tot 9.45 - 9.50 tijdens het laden is dat abnormaal?
Hij heeft nu zon 7 minuten geladen en zit zon 600mA in.
De temperatuur bedraagt zon 23,4°C en de cut off staat ingesteld op 48°C.
De Peak voltage die op 8mv staat ingesteld is uit volgens de handleiding.

Alvast bedankt!

Groetjes

Helaas pindakaas maar die oude accu's kan je naar de chemobak brengen. Wanneer ze 7 jaar 8O hebben gelegen zonder dat er iets mee gedaan is zijn ze echt "op". Zelfs als ze normaal gebruikt zouden zijn of als je ze regelmatig had geladen gedurende de opslagtijd zouden ze na zo veel jaar ook niet goed meer zijn.
Helaas, mooier kan ik het niet voor je maken, de accu's vervangen is de enige oplossing.

Back