robitronic scalpel

Er komt een andere kappie aan voor de Scalpel van Parma. Zo krijg je wat meer de 1/12 look.

Parma PSE 1/18 Speed 8 HD Red RC - RC Car News

parmascalpelshell-1.jpg

nog leuke nieuwtjes of ervaringe met de scalpel? het is wel erg stil...

Jacar
Duhuuh ... vind je 't gek, het buitenseizoen is al volop begonnen ...
Jippie, het winterseizoen komt er weer aan. De Scalpel is weer opgegraven uit het stof en in volle glorie weer afgelopen week op de baan in Heemskerk zijn eerste rondjes gemaakt. Ondertussen accupakketjes met Elite 1500mAh cellen en een hand vol IB1600mAh's besteld. :D Komende wintermaanden gaat er weer een Bitterballenwintercompetitie komen (vorig seizoen met Tamiya TamTech GT-01's). Dus dit draadje wordt weer wat leven in geblazen.

Omdat het vanavond van dat vreselijk mooie weer was en er nog wat kleine projectjes lagen te wachten maar het projectje voor de oliegevulde schokbreker opgepakt. Bij deze een klein verslagje.

Zoals eerder gemeld heb ik een tijdje gezocht naar oliegevulde schokbrekertjes van zo'n 32-35mm lengte. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de 3Racing KZ-03/BU Mini-Z Overlander/Monster Oil Filled Shocks. Gezien de kosten van $14,90 de moeite van het proberen waard, helemaal omdat er maar liefst vier 8O schokbrekertjes voor dat geld geleverd worden. Behalve de vier schokbrekers zitten er ook nog twee soorten andere veertjes bij, stelringen om de veerdruk te vergroten, een flesje olie en wat montagemateriaal. Ter vergelijking ligt de standaard "schokbreker" van de Scalpel erbij.

onroad_scalpel_oilshock1.jpg

De ene kant van de schokbreker heeft een redelijk groot gat waar een plasticje in gemonteerd dient te worden en de andere kant een kogelkop die nogal fors van afmeting is voor zo'n klein dingetje. Ik heb een kogel gebruikt zoals in een 1:10 zit (gekregen van BYM :thumbsup:). Omdat deze vrij hoog was, bleek na montage dat er zo'n 1,5mm van de antennehouder afgesneden moest worden.

onroad_scalpel_oilshock2.jpg

Bij het bijgeleverde montagemateriaal zitten M2 boutjes, die zijn te dun om te gebruiken, althans dat vond ik omdat ik geen moertjes M2 had. :? ;) In het bakje met TamTech onderdeeltjes zat wel een boutje M2,8 en die voldeed ook prima na het iets opruimen van de gaatjes in de twee plasticjes. Natuurlijk ook weer geen boortje 2,5mm bij de hand dus maar de body ruimer gebruikt (als het hard regent ga je niet naar de garage lopen :nooo:).

onroad_scalpel_oilshock3.jpg

De schokbreker heb ik met een ringetje ertussen vastgezet waarbij het dunne plasticje direct onder de upper power pod plate geschroefd. Het schroefje niet helemaal strak aandraaien omdat er dan net te weinig beweging in zit om lekker te kunnen veren.

onroad_scalpel_oilshock4.jpg

De hele boel gemonteerd en dat ziet er toch wel gelikt uit. De schokbreker heb ik stiekem toch een keer helemaal uit elkaar gehaald en een heel klein ringetje aan de binnenkant geplaatst zodat de uitgestrekte veer iets korter werd en de veerweg wat soepeler werd.

onroad_scalpel_oilshock5.jpg

En als de hele draden wir-war erin zit, zie je bijna niets meer van dit stukje high-end techniek. ;) Maar wat je wel merkt is dat de achterkant nu soepel veert en niet dat de stalen pen langs het huisje schraapt. Dus gewoon zoals een echte schokbreker hoort te werken.

onroad_scalpel_oilshock6.jpg

Dus nu is het aan jullie om te knutselen. :cool: :rolling: ;) Mijn volgende projectje is de wielmeenemers achter even vervangen door aluminium meenemers want die plastic zeskantjes buigen even te veel. Dat heeft tot gevolg dat je in snelle bochten het diff vanzelf strakker of losser zet en er vreemde dingen gebeuren als je het gas net voor het einde van de bocht er vol op zet. :? En aan het einde van de week komt mijn Spektrum DX3R binnen en dan heb ik ook eindelijk een HRS ontvanger want dat is wel nodig met zo'n micro.

Verder door ervaring erachter gekomen dat de voorvelgen tegen de alu A-armen aanlopen als je bochten maakt. Dus daar moet je even een ringetje tussen zetten zodat er net voldoende ruimte is. :thumbsup:

Ik heb op zich ook wel intresse in die schokbreker maar het lijkt wel of hij korter is dan de standaard schokbreker?

Ik heb op zich ook wel intresse in die schokbreker maar het lijkt wel of hij korter is dan de standaard schokbreker?
Nee, de schokbreker is zelfs iets langer. Maar de originele "veer-op-stok" zit van boven naar beneden en deze ligt horizontaal. Ook is de ball-end aanmerkelijk dikker (4mm). Hierdoor vertekend het beeld enigszins.

Is het ook mogelijk om de ball end eraf te halen? Mischien kan ik dan een iets langere erop schroeven.
Ja, dat kan maar is niet nodig.

waarom heb je die liggend gemonteerd en niet schuin? (er onder ipv er op)

Ik zoek trouwens van dat dunner electra draad de bestaande zijn vrij dik en stug voor deze kleine auto's. Wat voor soort gebruik jij?

Heb je intresse om 1 schokbreker te verkopen? :-)

Laatst bewerkt:
waarom heb je die liggend gemonteerd en niet schuin? (er onder ipv er op)

Ik zoek trouwens van dat dunner electra draad de bestaande zijn vrij dik en stug voor deze kleine auto's. Wat voor soort gebruik jij?

Heb je intresse om 1 schokbreker te verkopen? :-)
Met de schokbreker liggend was het makkelijker te monteren. ;)

Ik gebruik 1,5mm² siliconendraad, ruim voldoende voor de standaard 300/370-motortjes en kan nog net in combinatie met een LRP Fusion 370 (die loopt achterlijk veel harder!).

Van die schokbrekertjes heb ik er nog een aantal liggen, recentelijk weer een lading besteld voor de clubleden. PB maar even als je interesse hebt. ;)

Een hele tijd te druk gehad met wat zaken. Sorry voor hen die PB hebben gestuurd, ik zal deze maandag beantwoorden. :oops:

Ondertussen hebben we metons clubje alweer twee races van de Robitronic Scalpel Bitterballen Winter Competitie gereden. Het laat zich wel raden wat het hoofddoel van de races is... :lol: ;)

Dag 1

Dag 2

Laatst bewerkt door een moderator:
is er nog leven hier, ik heb namelijk een scalpel gekocht en heb er een paar vragen over.
hoe ik het beste me voorwielen kan instellen. en daar me bedoel ik de voorwielhoek of hoe het ook mag heten. kan ik die het beste naar binnen zetten of juist beter naar buiten?

en wat is de beste rij hoogte?
ik heb er nu twee keer me gereden maar hij is erg nerveus.
ik ook op het internet zitten kijken maar ik kan er niks over vinden.
bvd.

wat denk je als je een topic heropent die al meer dan 2 jaar stilligt... ;)

wat denk je als je een topic heropent die al meer dan 2 jaar stilligt... ;)

ja dat is wel zo maar toch even proberen.
misschien is er nog iemand die met zo iets rijd en me kan helpen.
verder op het forum staan ook geen concrete berichten over dit.

als dat autotje teveel grip heeft aan de voorkant kan je ofwel je zender bijstellen , of aan de buitenkant van je voorwielen een dun laagje seconde lijm op het loopvlak leggen .
dan moet ie automatisch rustiger worden .

hallo

ja wij hebben nog een levendige club met scalpel's rijden.
met een stuk of 10/15 auto's.

qau grip aan de voorzijde moet je wat dingen gaan proberen,
idd sec lijm aan de buiten kant.
klein beetje smeren aan de binnenkant.
rij hoogte links en rechts gelijk.

m.v.g niels

bedankt voor de tips ik ga even met de secondeijm aan de gang .
ik heb ook inmiddels begrepen dat de voor wielen het beste naar binnen kunt zetten. daar wordt die ook wat rustiger van dan.

als je er meer dingen zijn waar ik op moet letten, dan hoor ik het graag.

@niels, die rij hoogte moet die voor en achter ook gelijk blijven, of kan die voor wat lager dan achter.

ik ga dinsdag avond weer even op de baan rijden om te testen.
ik laat nog wel even weten hoe het gegaan is.

groet,kenobi.

De stand van de wielen is voor rechtuitstabiliteit erg belangrijk. Voorste wielen iets naar buiten en de achterwielen iets naar binnen (van bovenaf gezien) geeft een goede stabiliteit. Omdat de wielbasis kort is is hij inderdaad wat zenuwachtig dus moet je je zender ook zo instellen dat hij in het middengebied niet teveel uitslag heeft. Wat met expo experimenteren tot je het zelf lekker vindt.

Is verder een erg leuk karretje, ik heb er nog twee liggen (een donor) even opdiepen en weer rijden is erg leuk, kan op een kleine baan al makkelijk vanwege zijn formaat.

Back