robitronic scalpel

snoebel zei:
Ik heb het idee dat met 1400mAh op 4.8v de rijtijd wel erg kort zal zijn niet ?

Ik heb van de week 1500mah cellen besteld. Lijkt me best mee vallen die rijtijd... Er zit ook maar een klein motortje aan natuurlijk.

Denk dat ik wel mag stellen dat ik die ook heb.. :-)

Moet zeggen, een dikke lipo met 11.4v en 'kleine'mamba 4800kv op de m18pro trekt me ookwel. Kan me vergissen, maar dan kan ik bijna een hele middag spelen op 1x laden !

Keuzes.. wat een luxe :-)

kan je maar 15 minuten rijden met 1500 tje's ?
ik reed voor heen met de m18pro met speed 300 en 5 cell 1100 pakket ( gp ) zo'n 25 minuten op een pakket op onze 1.18 baan in groningen

@ Stefan

Ik zie dat jij een scalpel en M18pro hebt ?

Mag ik je vragen welke auto heeft jou voorkeur en waarom ?

Probeer al een tijdje te bepalen welke ik nou ga kopen, maar iedere raad is welkom :-)

sorry voor het late andwoord maar ik heb met de scalpel nog niet gereden dus zou het echt niet weten, binnen kort ff micro ontvanger halen en dan hoor je het van mij ;)

hallo,

wat een leuk ding die Scalpel. ik zit er zwaar over te denken om er ook een aan te schaffen.
toch nog wat vraagjes. met standaard 300 motor, hoe hard rijd hij dan?
ik rij zelf clubwedstrijden met een 4wd tourwagen met een 19t element op 6 cellen. is de snelheid een beetje te vergelijken of is het verschil erg groot. en de tweede vraag is ; wat is de diameter van de banden, kan ik zelf ook een beetje de snelheid berekenen. de standaard overbreng verhouding is 1:3.5 als ik me niet vergis.

gr. Sander

Overbrenging is 6.36 t/m 1.96.

Pinions van 8 tot 24, spur van 47,49 en 51.

Maat van de bandjes heb ik ook niet kunnen vinden..

Ik zit nml met dezelfde vraag, met deze overbrenging, kan ik dan beter een 5400Kv of een 6800Kv motor plaatsen ? Tis natuurlijk maar 4.8v, maar hoeveel toeren is goed rijbaar en hard genoeg voor deze auto om hem lekker rond te sturen ?

snoebel zei:
Had Robitronic een mailtje gestuurt om te vragen naar het 6 cells chassis :

"we have only a prototyp chassis for 6 cells, it is about 15mm longer then the 4 cell-chassis.
I dont have a date of issue."

Ik heb er al een mailtje achteraan gestuurt om te vragen of ie zich niet vergist, ik neem toch echt aan dat ie 15mm breder bedoelt, niet langer.... Kan me niet voorstellen dat ze de cellen nu in de andere richting zouden gaan plaatsen, mij lijkt gewoon ernaast de meest logische oplossing.

Kijk zelf maar :

scalpel-proto-6-cell.jpg

uit de video

Is ook gemakkelijk zelf uit te frezen.

Sorry, ik was idd nog een paar antwoorden schuldig : oops.

Antwoorden van Robitronic op mijn mails :

'we have only a prototyp chassis for 6 cells, it is about 15mm longer then the 4 cell-chassis.

I dont have a date of issue.

its a completely new chassis and the cells are arranged as in a 1/10 car with saddle packs. We use a 1/18 touringcar body like Protoform Mazda or Stratos.

Mazda is too narrow for the scalpel width.
I have a movie with the scalpel 6cell on youtube

Sorry, the 6cell chassis is only prototype and we don’t know when its available.

In that movie i used the Tekin system 8000kv with 7.2V. Maximum power J

If you used only 4cells, the best brushless ESC with this voltage is the Graupner Genius 30 with Mamba 5400kv for small tracks.

For more cells Mamba or Tekin ESC.

Brushed i used our Robitronic Cube2 esc but its a 1/10th esc and very expensive.
Alternative a LRP Quantum Micro speedo or any small ESC. "

nog een par vraagjes, wat zijn de maximale afmetingen die een ontvanger mag hebben in de scalpel, en wat is de bandenmaat.
is er ook buiten brushless ook een snellere brushed motor te krijgen?

Sander

Ik zou een niet veel grotere ontvanger aanraden als bijvoorbeeld de R114-F of R156-F van Futaba.

Deze is 32.8 x 20 x 13.5 mm.

Deze heb ik toen ingebouwd in de scalpel en met deze was het nog net mogelijk om de pin van de accu houder er uit te krijgen.

Zelfs een normale spektrum ontvanger past in de auto (41 x 27 x 15 mm). Alleen moet je dan wel de pin van de accu houder er anders om insteken.

Ik heb al echt veel gereden met mijn scalpel op de HFCC en soms best harde klappers gemaak (en uitgedeeld), maar nog helemaal niks kapot gereden!

ik ben blij dat er een gewone ontvanger in kan. Steven zou jij de bandendiameter op willen meten?
en hoe verhoud de snelheid met een 1:10 wagen?

Sander

Nou, van wat ik er toe nu toe van gezien heb gaat het net zo snel als een M18 met standaard 300 motor. Die direct drive op de achteras geeft heel weinig weerstand.

Back