robitronic scalpel

Ja klopt die is al eerder langs gekomen in dit topic.
Maar ik lees ook dat er mensen zijn die 6 cellen rijden op het originele chassis !

batt1.JPG

zo heb ik er gisteren mee gereden bij pk racing , het is wel even aanpassen als je van bigscale komt , maar een paar t bars later ging ie echt goed :D
met een 300 motor en zes cellen heb ik een 11.4 gereden daar .
een ander zwak punt op de scalpel is het asje waar die twee friction plates opzitten, dat is echt bagger kevin van rtr had voor zijn scalpel een stevigere as gedraait en die heb ik niet meer stuk gereden .

Je heb met 6 cellen gereden met de scalpel bij PK? Zoals op de foto?

Dan is 11.4 niet echt super snel voor de scalpel. Ik heb zelf met me M18 Pro paar keer op PK gereden en dan had ik tijden van regelmatig in de 11.2 ook met een Speed 300 motor. Scalpel zou toch sneller moeten zijn zeker in de bochten en met 6 cellen ook op het rechte stuk. Hij is bijna 50 a 100 gram lichter als de M18.

Als het toch met 4 cellen is is het wel een goede tijd denk ik. Want heb toch nog steeds het idee dat de Scalpel standaard stukje langzamer is als de M18 Pro met speed 300 en 6 cellen.

de tijden zullen nog wel wat zakken , gisteren eerste keer mee gereden ,
hij blijft wel veel stabieler in de bochten dan de xray , die kiepte maar al te gauw om
plus hij was heel licht vertand , 12 pinion en 51 spur , de motor bleef hierdoor lauw ipv bloedheet op de xray

Als ik nou brushless zo willen plaatsen op de scalpel (met 4 cellen) welke motor is dan gelijkwaardig met de speed 300 ?

De stap naar 6 cellen met de speed 300 is die net zo groot als de stap naar 6 cellen met een brushless ? (Ik bedoel het vermogensverschil)

Ik snap dat het anders rijdt, trekt langzamer op etc.. dan met een brushed.

iets met 4200 toeren per volt

zelf heb ik een mamba comp x maar die gaat gewoon te hard ( 8000toeren per volt ) ,
ik denk er aan om de 5400 motor te nemen , wat al veel rustiger zal rijden

T.h.o.m.a.s. zei:
de tijden zullen nog wel wat zakken , gisteren eerste keer mee gereden ,
hij blijft wel veel stabieler in de bochten dan de xray , die kiepte maar al te gauw om
plus hij was heel licht vertand , 12 pinion en 51 spur , de motor bleef hierdoor lauw ipv bloedheet op de xray

Maar reed je met 6 cellen of 4 cellen?

M18 in de bochten omvallen? Daar heb ik zelf geen last van met de Pro maar dat is gewoon de juiste banden monteren. Ik heb dit zelf 1 keer gehad maar dat kwam omdat ik voor met shore 45 reed in plaats van met 50. Ook de motor op mijn M18 wordt wel warm maar niet dat je zegt die is heet je kan hem nog makkelijk vast houden.

Maar ben benieuwd wat je er nog uit kan krijgen. Zou wel graag even weten hoeveel cellen je reed.

Bij 4 of 6 cellen ?, Is die stap (van 4 naar 6) te behapstukken bij 5400kv ?

We willen ermee gaan racen en moet dus wel beheersbaar blijven en rijtijd moet ook een beetje redelijk zijn.. wat mogen we verwachten met een 5400kv en 4 cellen qua rijtijd ?

Ik lees hier en daar dat de Genius 30 de beste controller is op 4 cellen.. is de Mamba 25 (veeeel goedkoper) zoveel slechter ? Op 6 cellen begrijp ik dat het niet zoveel uitmaakt. Cogging probleem is blijkbaar opgelost met firmware upgrade van controller ?

ik heb altijd met 6 cellen gereden op de scalpel

voor 4 cellen zal je ens moeten kijken of de controller er voor gemaakt is , de mamba had er volgens kevin wel moeite mee , kan mss ook door de motor komen ? .
rijtijd op vier cellen ( 1400 mah ) met een 5400 motor zal toch wel meer als 10 minuten moeten zijn afhankelijk hoe ie vertand is
donderdag ga ik terug naar pk , dan kanik ens kijken hoeveel rondjes ie doet met 1 pack

T.h.o.m.a.s. zei:
donderdag ga ik terug naar pk , dan kanik ens kijken hoeveel rondjes ie doet met 1 pack

Kijk ik ben zeer benieuwd naar je scalpel.

Zelf ga ik aankomende donderdag (Morgen) ook naar PK om mijn Suzuki Swift is uit te proberen. Is kijken of ik de Pro ook meeneem voor een paar rondtjes. Zie je dan misschien wel daar.

toch weer wat afgekregen deze keer
11.04 staat ie momenteel

maar het is vreemd als je trager met de auto rijd dat ie echt heel nerveus wordt
zit je in je ritme gaat ie best goed :s

Volgens mij moet dat met die scalpel nog een stukje sneller kunnen. Met de standaard motor op 6 cellen loopt dat ding niet echt super heb ik het idee. Ben benieuwd hoe een Graupner Speed300 6V zijn werk doet op 6 cellen in de scalpel.

Maar het is wel netjes dat je de 6 cellen zo op het standaard chassis heb gekregen. Je heb dan wel een kleine ontvanger en regelaar nodig maar past allemaal precies.

de stock scalpel heeft ook van die gaten , als je de sticker eraf haalt , maar het is dus wel de 7.2V versie en niet de 6v versie

gr3306.jpg

gr7302.jpg

het asje van de scalpel motor is langer en heb niet die groeven
daar zit het verschil in vermogen dus in :D

T.h.o.m.a.s. zei:
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=40537

deze motor zou er volgende week moeten zijn , ben benieuwd hoe het gaat gaan
die heb ook die ' verluchtingsgaten ' , die de stock scalpel 300 niet heeft
Die loopt even snel als de XRay 370 motor.

Als een 300 motor erin past, zou de LRP Fusion 370 er ook in moeten passen. Loopt aanzienlijk harder dan de XRay 370 van mijn M18T. Is overigens wel een enorme stroomvreter. :?

52019_52025_Fusion-Micro_10.jpg

Stefan Koning zei:
sorry voor het late andwoord maar ik heb met de scalpel nog niet gereden dus zou het echt niet weten, binnen kort ff micro ontvanger halen en dan hoor je het van mij ;)
Yesss!!! Ik heb inmiddels de nagenoeg nieuwe Scalpel van Stefan mogen ovenemen ... volgende week staat ie "eindelijk" bij mij thuis ... Heb er inmiddels al een 8-tal Vapex celletjes voor in bestelling staan ... De servo en de regelaar gaan uit mijn M18 en lepel ik ZSM in de Scalpel ... en dat gaan met die banaan ... op het AMCA binnen circuit ...

stevenkoiter zei:
Achterbanden hebben een diameter van ongeveer 33mm.
Ik kan ze uiteraard volgende week zelf opmeten, maar ik zou graag op het gebied van banden iets willen voorbereiden, dus vandaar de volgende vraag.

Zou iemand mij de exacte bandafmetingen kunnen vertellen, m.a.w.:
- Voorband: 1. buitendia, 2. velgdia, en 3 velgbreedte;
- Achterband: 1. buitendia, 2. velgdia, en 3 velgbreedte.

- Voorband:
1. buitendia: 32mm
2. velgdia: 27 mm
3 velgbreedte; 15 mm

- Achterband:
1. buitendia,34 mm
2. velgdia: 27 mm
3 velgbreedte.:25 mm

Let even op als je alle elektronica monteert, het kapje is erg laag, dus de stekkers van ontvanger en accu kunne makkelijk "aanlopen".

Back