Mooi weer om te knutselen
Omdat het vanavond van dat vreselijk mooie weer was en er nog wat kleine projectjes lagen te wachten maar het projectje voor de oliegevulde schokbreker opgepakt. Bij deze een klein verslagje.
Zoals eerder gemeld heb ik een tijdje gezocht naar oliegevulde schokbrekertjes van zo'n 32-35mm lengte. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de
3Racing KZ-03/BU Mini-Z Overlander/Monster Oil Filled Shocks. Gezien de kosten van
$14,90 de moeite van het proberen waard, helemaal omdat er maar liefst vier 8O schokbrekertjes voor dat geld geleverd worden. Behalve de vier schokbrekers zitten er ook nog twee soorten andere veertjes bij, stelringen om de veerdruk te vergroten, een flesje olie en wat montagemateriaal. Ter vergelijking ligt de standaard "schokbreker" van de Scalpel erbij.
De ene kant van de schokbreker heeft een redelijk groot gat waar een plasticje in gemonteerd dient te worden en de andere kant een kogelkop die nogal fors van afmeting is voor zo'n klein dingetje. Ik heb een kogel gebruikt zoals in een 1:10 zit (gekregen van BYM

). Omdat deze vrij hoog was, bleek na montage dat er zo'n 1,5mm van de antennehouder afgesneden moest worden.
Bij het bijgeleverde montagemateriaal zitten M2 boutjes, die zijn te dun om te gebruiken, althans dat vond ik omdat ik geen moertjes M2 had. :?

In het bakje met TamTech onderdeeltjes zat wel een boutje M2,8 en die voldeed ook prima na het iets opruimen van de gaatjes in de twee plasticjes. Natuurlijk ook weer geen boortje 2,5mm bij de hand dus maar de body ruimer gebruikt (als het hard regent ga je niet naar de garage lopen :nooo

.
De schokbreker heb ik met een ringetje ertussen vastgezet waarbij het dunne plasticje direct onder de upper power pod plate geschroefd. Het schroefje niet helemaal strak aandraaien omdat er dan net te weinig beweging in zit om lekker te kunnen veren.
De hele boel gemonteerd en dat ziet er toch wel gelikt uit. De schokbreker heb ik stiekem toch een keer helemaal uit elkaar gehaald en een heel klein ringetje aan de binnenkant geplaatst zodat de uitgestrekte veer iets korter werd en de veerweg wat soepeler werd.
En als de hele draden wir-war erin zit, zie je bijna niets meer van dit stukje high-end techniek.

Maar wat je wel merkt is dat de achterkant nu soepel veert en niet dat de stalen pen langs het huisje schraapt. Dus gewoon zoals een echte schokbreker hoort te werken.
Dus nu is het aan jullie om te knutselen.

:rolling:

Mijn volgende projectje is de wielmeenemers achter even vervangen door aluminium meenemers want die plastic zeskantjes buigen even te veel. Dat heeft tot gevolg dat je in snelle bochten het diff vanzelf strakker of losser zet en er vreemde dingen gebeuren als je het gas net voor het einde van de bocht er vol op zet. :? En aan het einde van de week komt mijn Spektrum DX3R binnen en dan heb ik ook eindelijk een HRS ontvanger want dat is wel nodig met zo'n micro.
Verder door ervaring erachter gekomen dat de voorvelgen tegen de alu A-armen aanlopen als je bochten maakt. Dus daar moet je even een ringetje tussen zetten zodat er net voldoende ruimte is.