robitronic scalpel

wat zou een complete scalpel kosten, zonder zender en ontvanger?

met vriendelijk groet Jacar
Wat Roger zegt... Kies een willekeurige webwinkel waar ze hem verkopen, selecteer alles wat je wilt hebben en je ziet het totaal op de eurocent nauwkeurig. :? ;)

Het ligt er ook aan of je al gelijk wat dingetjes wilt vervangen door alu, andere bandjes, accukeuze, keuze regelaar etc. Reken op 200 tot 300 euro.

wat zou een complete scalpel kosten, zonder zender en ontvanger?

met vriendelijk groet Jacar

Auto met accu, regelaar en motor... Nou voor jou wil ik wel een speciale prijs van 289 euro maken, kijk maar even als je hem ergens goedkoper kan vinden.

Auto met accu, regelaar en motor... Nou voor jou wil ik wel een speciale prijs van 289 euro maken, kijk maar even als je hem ergens goedkoper kan vinden.
En de specificaties?

Bij The Border voor 280 euri met daarin (zelf samengesteld):
- Robitronic Scalpel Kit
- 4x IB1400 2/3A cell
- Soldeerlippen
- Busjes voor aansluiting accu/regelaar
- Draad 2,5mm siliconen zwart/rood
- Scanner RC Servo (9314MG)
- Robitronic Alu Servomounts
- LRP Quantum Micro Reverse AI ESC

Dat is dan de One-Stop-Shopping. Als je gaat zoeken kun je nog goedkoper uit zijn. Bijvoorbeeld met een HiTec MS-81 of Multiplex Tiny-S servo zodat je de alu servomounts niet nodig hebt (-15 euro). De Scanner RC servo is met metalen tandwielen maar wel wat minder snel dan de HiTec of MPX. Een andere regelaar etc. etc.

oke das minder dan ik verwacht had... ik heb ongeveer 330 die ik kan uitgeven (hoeft natuurlijk niet meteen op te zijn, want dan moet ik weer zolang wachten tot ik genoeg geld heb als iets kapot gaat...)

ik ben niet echt bekent met de "auto webwinkels" dus vandaar dat ik het vroeg...
dus toch bedankt voor jullie reacties al weet ik niet welke nou gemeend en welke toch een beetje lullig bedoelt zijn.
welke webwinkels zouden jullie aanraden?

jacar

Laatst bewerkt:
ik kom op 295.- uit met MPX servo en alu a arm (stond een paar post terug dat die echt een must zijn?)
waar wordt hier zoal mee gereden, toch niet alleen in de winter heh...?
er zijn voor zover ik weet geen banen in de buurt van den haag dat is wel erg jammer...als er nou een baan in een uurtje fietsen zit dan is dat nog wel te doen, maar als ik een auto nodig heb om er te komen dan moet ik er toch is goed over nadenken...
ik zag tevens dat bandjes behoorlijk goedkoop zijn voor deze klasse :D zo'n 12 euro allround dat is voorzover ik weet erg goedkoop.

Jacar

ja dat komt wel in de buurt :P zal een kilometer of 15 zijn denk ik, maar als je een niet al te grote auto hoeft mee te zeulen dan is dat niet zo erg :D ik woon serieus aan de andere kant van den haag tegen delft, dus vandaar maar beter dan groningen...

Jacar

Mooi weer om te knutselen

Omdat het vanavond van dat vreselijk mooie weer was en er nog wat kleine projectjes lagen te wachten maar het projectje voor de oliegevulde schokbreker opgepakt. Bij deze een klein verslagje.

Zoals eerder gemeld heb ik een tijdje gezocht naar oliegevulde schokbrekertjes van zo'n 32-35mm lengte. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de 3Racing KZ-03/BU Mini-Z Overlander/Monster Oil Filled Shocks. Gezien de kosten van $14,90 de moeite van het proberen waard, helemaal omdat er maar liefst vier 8O schokbrekertjes voor dat geld geleverd worden. Behalve de vier schokbrekers zitten er ook nog twee soorten andere veertjes bij, stelringen om de veerdruk te vergroten, een flesje olie en wat montagemateriaal. Ter vergelijking ligt de standaard "schokbreker" van de Scalpel erbij.

onroad_scalpel_oilshock1.jpg

De ene kant van de schokbreker heeft een redelijk groot gat waar een plasticje in gemonteerd dient te worden en de andere kant een kogelkop die nogal fors van afmeting is voor zo'n klein dingetje. Ik heb een kogel gebruikt zoals in een 1:10 zit (gekregen van BYM :thumbsup:). Omdat deze vrij hoog was, bleek na montage dat er zo'n 1,5mm van de antennehouder afgesneden moest worden.

onroad_scalpel_oilshock2.jpg

Bij het bijgeleverde montagemateriaal zitten M2 boutjes, die zijn te dun om te gebruiken, althans dat vond ik omdat ik geen moertjes M2 had. :? ;) In het bakje met TamTech onderdeeltjes zat wel een boutje M2,8 en die voldeed ook prima na het iets opruimen van de gaatjes in de twee plasticjes. Natuurlijk ook weer geen boortje 2,5mm bij de hand dus maar de body ruimer gebruikt (als het hard regent ga je niet naar de garage lopen :nooo:).

onroad_scalpel_oilshock3.jpg

De schokbreker heb ik met een ringetje ertussen vastgezet waarbij het dunne plasticje direct onder de upper power pod plate geschroefd. Het schroefje niet helemaal strak aandraaien omdat er dan net te weinig beweging in zit om lekker te kunnen veren.

onroad_scalpel_oilshock4.jpg

De hele boel gemonteerd en dat ziet er toch wel gelikt uit. De schokbreker heb ik stiekem toch een keer helemaal uit elkaar gehaald en een heel klein ringetje aan de binnenkant geplaatst zodat de uitgestrekte veer iets korter werd en de veerweg wat soepeler werd.

onroad_scalpel_oilshock5.jpg

En als de hele draden wir-war erin zit, zie je bijna niets meer van dit stukje high-end techniek. ;) Maar wat je wel merkt is dat de achterkant nu soepel veert en niet dat de stalen pen langs het huisje schraapt. Dus gewoon zoals een echte schokbreker hoort te werken.

onroad_scalpel_oilshock6.jpg

Dus nu is het aan jullie om te knutselen. :cool: :rolling: ;) Mijn volgende projectje is de wielmeenemers achter even vervangen door aluminium meenemers want die plastic zeskantjes buigen even te veel. Dat heeft tot gevolg dat je in snelle bochten het diff vanzelf strakker of losser zet en er vreemde dingen gebeuren als je het gas net voor het einde van de bocht er vol op zet. :? En aan het einde van de week komt mijn Spektrum DX3R binnen en dan heb ik ook eindelijk een HRS ontvanger want dat is wel nodig met zo'n micro.

Verder door ervaring erachter gekomen dat de voorvelgen tegen de alu A-armen aanlopen als je bochten maakt. Dus daar moet je even een ringetje tussen zetten zodat er net voldoende ruimte is. :thumbsup:

En aan het einde van de week komt mijn Spektrum DX3R binnen en dan heb ik ook eindelijk een HRS ontvanger want dat is wel nodig met zo'n micro.

Ziet er allemaal gelikt uit Sleur. BTW ik ben ook erg benieuwd hoe de DX3R eruit ziet in het echt en hoe hij voelt natuurlijk :thumbsup:

Lekker aan de knutsel geweest zie ik? Voordeel van zo'n auto dat je lekker binnen in een klein hoekje bezig kan zijn. :D

Stil hier.... :? ;)

Wie weet een snelle micro (<0,10sec/60°/4,8V) die wel in HRS-mode (5,5msec) kan? Ik heb sinds enkele dagen mijn Spektrum DX3R en zette heel enthousiast de 5,5msec frame-rate aan, maar daar kon de Hitec HS-81MG en de Multiplex Tiny-MG niet echt tegen. Die ging spontaan bewegen en reageerde soms heel raar. Met als gevolg een harde crash in de kant en een afgebroken servo-saver. 8O :evil: Ook bij een frame-rate van 11msec hebben beide servo's problemen dus nu staat alles weer op de trage 16,5msec frame-rate.

ik vroeg me af of er ook iemand is die LiFePo4 cellen heeft gebruikt? er zijn 1100mah cellen dat lijkt wel zo'n beetje op wat er nu wordt gebruikt alleen zou je dan een 2s2p pack kunnen maken dus dan heb je een 2200mah 6v (ongeveer) pack dan heb je gewoon 4 cellen met ongveer het zelfde voltage als 6cellen, maar dan wel met twee keer zoveel cappaciteit :D mag vast niet in wedstrijden maar zou wel handig kunnen zijn om te trainen denk ik... ik heb geen idee wat IB1200 wegen en of extra gewicht van de lifepo4 wat zou uitmaken (de 1100mah die ik bedoel wegen 39gr en zijn te vinden op aircraft-world.com)

misschien heeft iemand dit al een keer gezegd dan spijt het me omdat ik er dan waarschijnlijk gewoon over heen heb gelezen..

vriendelijke groet Jacar

Een beetje 2/3A-cel weegt 23 gram per stuk. Ik had van LRP een 2S1P LiPo van 850mAh en 25C gevonden. Die zijn 59mm lang , 32mm breed en 17,5mm dik. En die 32mm breedte en 17,5mm dikte is nagenoeg gelijk aan twee 2/3A-cellen naast elkaar. Alleen de lengte is wat meer maar ik kan het net aan kwijt in combinatie met een SX3 regelaar en Spektrum SR3500 micro-ontvanger. Dus ik denk dat ik dat sowieso komende weken ga proberen.

Je hebt dan mooi 7,4 Volt, wat ongeveer gelijk is aan 6 cellen alleen met 2/3 van het gewicht van 6 cellen.

Let er bij LiPo's op dat je wel high-power packs neemt met een hoge ontlaadcapaciteit (20C of 25C). De andere packs zijn veelal packs voor ontvangers/zenders. Je kunt race-packs herkennen aan een balancer-kabeltje plus een normale aansluiting, de RX/TX-packs hebben alleen een normale aansluiting. ;)

Op de scalpel van me collega een servosaver en aluminium servo steuntjes geplaatst. Kijken of hij nu de hubs aan de voorkant heel houd :)

Ook heb ik de standaard motor vervangen voor een Speed300 is kijken of dat de scalpel wat meer snelheid geeft.

Hier wat foto's
33us7.jpg

32uo9.jpg

34nx7.jpg

Back