Robot met rupsbanden

• Topicstarter Topicstarter mattijs
  • Startdatum Startdatum
M

mattijs

Guest
Hallo,

wij zijn voor ons profielwerkstuk bezig met het bouwen van een robot die moet gaan rijden op rupsbanden. De besturing moet dus zo gaan werken als die van een tank. Het hele ontwerp is nog in de beginfase, en we weten dus nog niet goed hoe bepaalde dingen werken. Onze vraag aan jullie is dus: hoe kan je die twee rupsbanden onafhankelijk van elkaar besturen? Het moet dus net zo werken als bij een radiografisch bestuurbare tank. Weten jullie wat we daar voor nodig hebben?

alvast bedankt,
Mattijs en Bauke.

IK zou eens denken aan twee rupsbanden met elk een afzonderlijke motor.
Je kunt dan de robot besturen door een van de rupsbanden minder snel te laten draaien of zelfs de andere kant op te laten draaien, afhankelijk van de scherpte van de bocht welke je wilt maken.

Zware Jongen

Je hebt 2 regelaren nodig die 2weg zijn + een mixer.

Gas is dus beide vooruit. Stuur je naar rechts bv dan zal de mixer 1 kant zachter laten draaien en 1 kant harder.

ok, dat helpt al een heleboel. ik zal het idd ook nog even op het tankforum zetten :). bedankt!

in de catalogus van Kyosho, van enkele jaren terug staan er rupsvoertuigen; eentje op verbrandingsmotor, en eentje met electroaandrijving. Beiden werken ze met een differentiëel dacht ik, telkens 1 motor, maar met schijfremmen op elke rupsbandoverbrenging. Wanneer je één zijde afremt zorgt het dif. ervoor dat de andere zijde wel nog power aangeboden krijgt, waardoor er om de hoek mee kan gerupsd worden. Als ik straks thuiskom zal ik even het boekje raadplegen en aanvullen en/of verbeteren als iets niet juist blijkt. Maar ik dacht dat het zo werkt(e).

Back