Robotronic mantis afstellen.

• Topicstarter Topicstarter Richardmantis
  • Startdatum Startdatum
R

Richardmantis

Guest
Helpppp

Wie wilt kan mij helpen om mijn Mantis af te stellen.

Heb nu ongeveer 1 liter weg gereden maar hij loop t gewoon niet lekker.

Starten gaat moeizaam komt geen nitro in de cilinder, als ik hem dan eidelijk heb lopen dan loop ie niet mooie. Wel een mooie witte rook pluim. Ik denk dat ie te reik staat en steeds bijna verzuipt. volgas kan ik hem lopend bijhouden.

Als tankie bijna leeg is zeg maar de laatste druppels dan loopt ie als een gek super.... Wie wilt mij helpen, Nieuwegein. Kan ok wel naar de winkel gaan maar elke keer naar de winkel heb ik geen zin is.....

Zet hem eerst in de standaard fabrieks instelling ( zie gebruiksaanwijzing), dan proberen om te starten.
Je zult hem in het begin ook met wat liefde moeten behandelen.
Je zult ook ca 3 tankjes nodig hebben om hem in te laten lopen.

Welke nitro gebruik je (%)?

Gebruik 25 % nitro.

Heb er al 6 tankjes op zitten, al ik gas geef dan blijft ie stil staan moet echt bijna volgas geven en dan kan ik er naast lopen.

Hij staat op fabriek afstelling. Ik denk dat ie te reik is waarom, als je snel gas geeft dan hoor hem verzuipen zeg maar.... Bij het laatste beetje nitro i d tank dan aat ie echt super ....

Ehhhh

Hoe kom ik er achter wat de standaard instellingen zijn van de mantis...

Staat nergens in de boekjes...

Wil toch kijken of ie goed ingesteld stat en dan elek keer 1/8 armer ....

Ik hoop dat je een beetje duits kan:

http://www.robitronic.com/files/download-de/anleitungen/diverses/axial28_32.pdf

Vrije vertaling:

Alle naalden staan flush als standaard, alleen je high speed needle heeft een extra kopje dus die staat niet echt helemaal flush, zie het plaatje in de hier boven geplaaste link (grund vergasereinstellung).

Dat je auto lekker loopt als je je tank leeg rijd dat is normaal, het brandstof mengsel dat de auto krijgt word/is dan veel te te arm. Daarom is het niet goed om een nieuwe motor een tankje leeg te laten drinken. Hierdoor kan er namelijk een ongelofelijke temperatuurs wisseling ontstaan (veel te te hoog dus) en dat is echt niet goed voor je blokje, zeker niet als je nog maar net met inrijden bezig bent of klaar bent.

Wat je kan proberen is:

Je LOW speed armer zetten, als je deze goed heb ingesteld (terwijl je high speed flush staat) dan kun je beginnen aan de high speed needle. Dan zet je eerst je low speed iets rijker en dan begin je de high speed te stellen. Van de mid-range kan je beter afblijven.

In veel gevallen is de regel:

Staat je low speed te arm en je high speed te rijk dan kan dit je motor geen kwaad. Andersom..... dus wel.

Laatst bewerkt:
Let op dat de carburateur van een Mantis 4 stelschroeven heeft;
1.) HSN
2.) LSN
3.) Stationair
4.) Middentoeren schroef (deze verdraai je eigenlijk bijna nooit)

Afstellen:
1.) Zet ze eerst allemaal op flush (schroef gelijk met het huis van de schroef).
2.) Ga eerst je HSN goed zetten totdat ie mooi doortrekt naar de zijn topsnelheid maar op volgas nog wel een mooi rookpluimpje geeft.
3.) Ga daarna met je LSN aan de gang zodat ie lekker snel op gaat trekken.

Ter indicatie:
Bij mijn Mantis staat de HSN op 2 1/4 (vanaf dichte positie! volgens de handleiding mag je maximaal op 2 1/2 slag zitten, maar dan loopt ie bij mij niet mooi). De LSN heb ik ongeveer 1 slag ingedraaid van flush.

LET OP: Iedere auto is anders dus het is niet zo dat deze afstelling op jou auto goed werkt. Hou daarom altijd goed in de gaten;
1.) Rook
2.) Temperatuur
3.) Geluid van je motor
4.) Stel af met maximaal 1/4 slag per keer, rij een rondje, kijk of het verbeterd en dan weer 1/4 slag. Zit je op redelijke afstelling ga dan naar 1/8 slag per aanpassing.
5.) Als je motor nog zo nieuw is moet hij nog steeds los komen, doe voorzichtig aan met het aanpassen van de instelling.

NB:
1.) Heb je je auto in een winkel in de buurt gekocht? Ga dan gewoon even terug en vraag of ze hem voor je afstellen, dat vinden ze over het algemeen geen enkel probleem.
2.) Mijn auto kwam pas lekker los na 1,5 a 2 liter!

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt .....:p:p:p

Denk dat ik hem nu wel snap haha

Flush is dat de stelschroef gelijk loopt met de buitenkant toch.

SnelleHenk ik heb hem nu op 2 5/8 staan, hij stond op 3 4/8.
Vandaar dat ie niet vooruit kwam hahaha volgas en je kon er naast lopen.

Hoop dat he straks nog stopt met regenen even rijden, hoop dat de nieuwe instellingen het beter doen...

Mijn Servos zijn ook al vervangen voor scanners ?????? werkt super...

Back