Roebers Twin Astir 19inde80

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Phaedra, 29 jul 2017.

1. J.B

J.B Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Nee dit is geen probleem , de multiplex stekkers gaan inderdaad behoorlijk stevig in en uit elkaar .
    Maar zo gauw jij de veer los hebt van de vleugels , en de vleugel een cm. of 4 vrij hebt van de romp dan kun je al makkelijk de stekkers uit elkaar halen .
    Ik heb het zo op al mijn toestellen , o.a. een ASW22 van 4 meter span en op de Alpina 5 meter span . En het bevalt mij prima.
    En de 4cm. ( of meer ) servo draad schuift makkelijk in de vleugel .
    Kan ook andersom natuurlijk, stekker vast op de vleugel en los in de romp.

2. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    In mijn andere modellen liet ik beide delen los van romp en vleugel, en zoals steeds deed ik na het solderen en testen een flinke kwak smeltlijm rond de solderingen, om te vermijden dat de trekkrachten rechtstreeks hierop zouden komen.
    Ik vond het echter wat vervelend om telkens die loshangende stekkers, zowel in de romp als in de vleugels, te hebben bij het in- en uitpakken en transporteren. Vandaar dit nieuwe experiment, wat me tot nog toe zeer goed bevalt: ik neem de vleugels uit hun hoes, schuif ze over de vleugelverbinder tegen de romp aan, extra duwtje om de stekkers in te pluggen, veer aanspannen en klaar.

Terence vindt dit leuk.
  3. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Intussen heb ik al vele uren kunnen vliegen met dit model, en ik kan alleen maar concluderen dat het echt een droom is om mee te vliegen: zeer stabiel in gewone vlucht, pikt veel beter thermiek op dan ik verwachtte, en de landingen zijn perfect te controleren mits de juiste curve op de remkleppen.
    Het systeem met de vleugel-connectoren blijkt tot nu toe zeer goed en efficient; op een paar minuten tijd is het toestel vliegklaar of ingepakt.
    Het enige incident dat ik tot nu toe mocht ondervinden was enkele weken geleden, toen het startkarretje om een of andere reden sterk naar links afweek en het model al net genoeg snelheid had om van het karretje af te vliegen, maar niet genoeg snelheid om een correctie te geven. Resultaat: gebroken propeller en motorschot losgekomen.
    Het heeft me wat ellende gekost eer dat probleem met het motorschot helemaal was opgelost, maar nu heb ik dankzij wat ingebouwde "side-thrust" naar rechts een model dat nu kaarsrecht trekt bij het opstijgen.
    Vandaag was de wind heel variabel, zowel in sterkte als richting, maar dat bleek geen enkel probleem met de Twin Astir; zowat elke landing was met zijwind, en dat verdroeg die zeer goed. Ik zal alleen de rolroer uitslag wat moeten vergroten, want in sterke thermiek wil ie soms niet draaien ondanks volle stick uitslag.
    Dit is echt een top-model, echt zeer blij dat ik het op de kop heb kunnen tikken.

Berrie en Justus vinden dit leuk.
  4. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Na een mooie zomer kwam het vliegseizoen voor de Twin Astir vroegtijdig ten einde, doordat de motor vibraties bleven terugkeren. Eind augustus was het dan weer eens zover, en tot mijn grote frustratie moest ik dit geweldige toestel aan de grond houden.
    Het vliegseizoen was echter niet helemaal gedaan, en dus moesten de werkzaamheden aan de Twin Astir uitgesteld worden (ook omdat ik er een beetje genoeg van had intussen, na een paar noodherstellingen)
    Ik had al enkele ideeën uitgewerkt, zoals het dwars over het lijmoppervlak van de motorsteun hier en daar stukjes staaldraad in te lijmen, en de klap-propeller tot treurens toe te balanceren, maar niets bleek nog te helpen. Zelfs een reserve motor (die klaarligt voor een ander model) erin monteren veranderde niks (wat bewees dat de as van deze motor nog wel recht was).
    De kern van het probleem is volgens mij die erg lange as: elke minieme onbalans wordt hierdoor versterkt, door de grote krachtarm tussen propeller en motorsteun. Ik koos ervoor om vooraan in de neus een extra kogellager te monteren, zodat de mogelijke vibratie daar al opgevangen wordt.
    Dat vereiste echter dat ik de bestaande structuur uit de neus moest slopen, en dat ging niet geheel zonder lichte schade. Gelukkig was het model nog niet helemaal afgewerkt....nu valt dat nog makkelijk te herstellen.
    Ik maakte een soort doosje van balsa en flinterdunne triplex, waarin het lager netjes past, en rondde de kanten ervan af zodat ik het vooraan in de neus kon inlijmen:

P1100006.JPG P1100007.JPG

Daarna maakte ik een nieuwe set van motorsteunen (eentje dat vast ingelijmd wordt, het andere dat aan de motor vastzit schroef ik daar dan op vast). Ik deed ook mijn best om de bouten die beide delen verbindt beter te spreiden over het oppervlak, voor zover de beperkte ruimte in de neus dat toeliet. Daarna mocht ik de oefening van het inlijmen van de voorste steun herhalen, de achterste steun bescherm door versheidfolie om de lijm ervan weg te houden
    P1100008.JPG P1100009.JPG

Ik liet het minimum 1 dag uitharden, en vanmidag had ik de kans om de motor eens volgas te laten lopen. En jawel, alles loopt nu terug helemaal soepel.
    Van zodra het weer het terug even toelaat doe ik een paar testvluchten, om te zien hoe goed dit houdt. En dan kan ik de romp gaan afwerken en spuiten...

Justus vindt dit leuk.
  5. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Dat is vrijwel exact hoe ik mijn motor ook heb gemonteerd. Zonder extra steunlager in de neus is dat niet te doen denk ik

6. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik moet je gelijk geven; achteraf gezien moest dit probleem vroeg of laat opduiken. Het verbaast me dat ik zo lang heb kunnen vliegen zonder problemen.
    Die zijn begonnen bij het eerste incident waarbij de propeller de grond raakte; dat moet mijn motor ophanging op een of andere manier verzwakt hebben, waardoor vibraties vrij spel kregen.
    Ik dacht eerst aan een gebogen motoras, maar zelfs als ik een nieuwe motor monteerde bleef ik problemen hebben.
    Hoedanook, ik leef op hoop dat het probleem nu definitief van de baan is.

7. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Vorige week kon ik eindelijk een testvlucht maken met de nieuwe motorophanging, en het was een succes: de motor draait nu fluisterstil en volledig trillingsvrij. Ik kon twee vluchten van rond de 20 minuten maken (vroegtijdig afgebroken vanwege koude handen/vingers), zodat ik de motor verschillende keren kon laten lopen.
    De tweede vlucht verliep echter op een ander vlak vreemd. Tijdens de vlucht kreeg ik steeds meer problemen met bochten, en ik moest steeds meer het richtingsroer gebruiken om een degelijke bocht te kunnen maken. Ik weet het eerst aan de wind (windkracht 2-3 die dag), maar dat bleek al snel niet te kloppen, omdat het probleem zich stelde ongeacht de vliegrichting. Bij het inzetten van de landing, de laatste bocht naar de landingsbaan, voelde ik het probleem het ergste, en ik moest alle moeite doen om het toestel op te lijnen met de baan. Op het laatste moment kwam er waarschijnlijk een windstoot, het model maakte een plotse bocht (geen stall, ik had nog ruim snelheid genoeg), en ik kon nog net voorkomen dat het een radslag maakte. Harde landing, dat wel....steunplaat van landingsgestel was gebroken.
    Bij nadere inspectie vond ik dat één rolroer volledig losgekomen was; alle scharnieren waren gelost. Dat zou wel eens de problemen kunnen verklaren die ik ondervond. Dit moet gebeurd zijn tijdens de vlucht, want bij de eerste vlucht ondervond ik geen enkel probleem, en ik doe altijd een grondige controle van alle stuurorganen voor elke vlucht.
    Intussen heb ik alle stuurvlakken gedemonteerd, en ben ik bezig met alle scharnieren te zekeren door een 2mm gaatje te boren doorheen het hout en de scharnier, om er daarna een tandenstoker doorheen te steken en vast te lijmen.
    En daarna is het tijd om eindelijk de romp eens in detail af te werken en te spuiten.
    Een ander probleem om op te lossen is de niet-zo-stabiele montage van de horizontale stabilo: er is te weinig contact oppervlak waarop die rust, waardoor die wat kan wiebelen.
    Ondanks de problemen was ik toch weer erg onder de indruk van de vliegeigenschappen van dit toestel. Ondanks de koude en de gure wind pikte die toch wat lichte thermiek op, en ik landde na 20 minuten met nog 60% batterij capaciteit.

Berrie vindt dit leuk.
  8. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Intussen heb ik wat tijd genomen om de Twin Astir eens goed onder handen te nemen.
    Het belangrijkste probleem was het loskomen van de scharnieren. Ik heb ze aldus allemaal gedemonteerd, en daarna gezekerd met de oude techiek van de tandenstoker:
    P1100031.JPG
    Dat vereist nu wel dat ik de bespanning zal moeten herdoen op die plaatsen, maar dat is sowieso nodig (zie verder)
    Het herstellen van de steunplaat van het landingsgestel was eenvoudig: de breuk lijmen met witte houtlijm, om daarna err extra stukje triplex over de breuk heen te lijmen:
    P1100032.JPG
    Een probleem dat er in de loop van de tijd is gekomen, is het losszittende stabilo. Niet alleen kan je het intussen behoorlijk wat op en neer wirbelen (in de rol-as), maar ook nog eens in de yaw as.
    Dat is enerzijds te wijten aan het te kleine contactoppervlak, verergerd door sleet op de draad van de nylon bevestigingsbout, waardoor de boel onvoldoende aangespannen kan worden.
    Die spleet is wat overdreven te zien op volgende foto (stabilo zit los):
    P1100033.JPG
    Ik besloot om stukjes triplex en hard balsa op maat te schuren om die spleet nauwkeurig op te vullen. Dat vulstuk heb ik dan met epoxy aan de verticale stab vastgelijmd.
    Een ander probleem loste ik hiermee ook ineens op, namelijk dat het stabilo niet meer haaks stond op de verticale stab. Tijdens het uitharden van de epoxy forceerde ik een rechte hoek tussen beide:
    P1100037.JPG
    Het vulstukje zit nu perfect:
    P1100039.JPG
    Restte alleen nog het wat bijsnijden van de rand, en de overgang tussen beide met wat filler op te smukken.
    Daarna heb ik menige avond gespendeerd aan het opkuisen van de romp: verwijderen van vlekken, lijmresten, opvullen van gaten en krassen met carrosserie filler, en dan eindeloos nat schuren met korrel 1200.
    Bij een auto onderdelen winkel kocht ik dan wat primer en hoogglans witte lak (MOTIP), om dan de huisgenoten gek te maken met verfgeur die vanuit de garage stilaan het halve huis vulde.
    Maar het resultaat mag best gezien worden. Na de eerste laag:
    P1100041.JPG
    En na de glanslaag en het aanbrengen van de nodige oranje en blauwe details (om het origineel te matchen dat ik ooit zelf vloog, zie foto's op eerste pagina):
    P1100045.JPG

Nog heel wat werk te doen eer deze terug kan vliegen, o.a. aanpassingen aan de steunplaat voor de batterij (batterijen zitten meer naar achter dan eerst gedacht, velcro moet verplaatst).
    Maar de vleugels baren me de meeste zorgen.
    P1100035.JPG
    Na de zomer maakte ik de fout om ze te stockeren in een nauwelijks verwarmde en niet echt droge ruimte, met een hele hoop kreuken en luchtbellen tot gevolg.
    Blijkbaar was mijn eerste fout dat ik de Oracover niet goed aanbracht, en de stockage in de voorbije maanden hebben de rest gedaan.
    Ik ben intussen bezig met het verwijderen van de Oracover, ik slaagde er maar niet in om de bubbels en de kreuken weg te krijgen.
    Ik ga een paar experimenten doen met Oracal vinyl, om te zien hoe dat lukt (maar me eerst degelijk documenteren over hoe ik dat best aanbreng, om niet opnieuw dezelfde fouten te maken).

Bijgevoegde bestanden:

9. Tamiya1970

Tamiya1970

Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Gaaf model,mijn oom had indertijd een echte 1op1 .
    Daar ben ik menig keer mee meegevlogen op Hilversum.
    En ook in Frankrijk op vakanties.
    Ik ben benieuwd naar het model als die klaar is.

Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina