Roer 1 op 10 Zilvermeeuw

Ik wil beginnen aan m,n roer voor m,n 1 op 10 Zilvermeeuw.Hoe veel zou ik het opp. moeten vergroten. Ik zat zelf aan 50% te denken en dan voornamelijk inde diepte,dus naar verhouding lang en smal!grtz Bel10,:bye::bye:

Roer verlengen in de diepte is het beste, geeft de beste stuureigenschappen in verhouding van de weerstand.
50 % is zeker genoeg, wat ook van belang is de vorm en afwerking van je profiel.

Succes

Ik heb een tekeningtje gemaakt van het zijaanzicht.Het profiel: stomp vooraan,grootste dikte op +/_ plaats roeras en achteraan spits toelopend,grtz Bel10 .
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je neemt het schaal-effect wel erg serieus. Ietsje minder/ subtieler is ook prima mogelijk en 't vaart er niet minder om.

Hoe bedoel je met je neemt schaal wel heel precies??Ik ben uitgegaan van 50 % vergroting echter toen ik dat uittekende was het roer voor RC veel te breed,nu heb ik het alleen dieper getekend en dus is de oppervlakte vergroting veel minder dan 50 % leek me goed zo.Ga eerst eens modelmaken ,later meer erover,grt Bel10:bye::bye:

Wat gebeurt er als je 0% vergroot? Waarschijnlijk zijn de vaareigenschappen niet veel minder en is het schip nog steeds prima bestuurbaar.

Roer 1op 10 zilvermeeuw

Ik heb proefroer gemaakt in schuim,welke dikte van roeras zou voor deze boot totaal gewicht ong 4, 8 kg.Ik zelf zat aan 4 mm Carbon te denken.Zal ee n dezer da gen foto posten,lukt nu even niet,grtz Bel10:bye::bye:

Carbon 4 mm is zeker sterk genoeg, voor mijn vrij hangend roer op een schip van 180 cm 15 kg gebruik ik 4 mm inox.

Back