Roer Amsterdam (Artesiana)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Geert G, 10 jun 2020.

Tags:
  1. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Hoi,

    Ik hoop binnenkort weer wat tijd vrij te hebben om de draad met de Amsterdam weer op te pakken en ben me een beetje aan het inlezen. Op dit forum staan wat bouwverslagen, maar helaas ontbreken alle foto's. Wat ik tussen de ontbrekende foto's lees, zijn er verbeteringen mogelijk voor wat betreft het standaard roer van dit schip. Wie kan mij verder helpen, bij voorkeur met foto's van modificaties? Alvast dank...,

    Geert
     
    eoosie344 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Geert, Neem aan dat je onderstaande link al hebt bezocht. Daar staan nog wel wat foto's in.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-amsterdam-artesania-latina.84616/
    Al enig idee wat voor roerconstructie je wilt maken. Een normaal roer met balansdeel of een Beckerroer? Is het mogelijk om een foto van de achtersteven of van de bouwtekening te laten zien?
    Als je iets gaat maken doe het dan zo dat het roer demonteerbaar blijft voor onderhoudsdoeleinden. Eventueel de roerhak onder de schroef deelbaar maken of demontabel. Ken het schip verder niet, maar er moeten wel mogelijkheden zijn. Hieronder een plaatje (uitsnede van de bouwtekening) van een Beckerroer zoals die achter de Smit Nederland zit. Heb je enig idee van de verhoudingen. Gr. Klaas.

    SN Beckerroer.JPG
     
  3. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas, dank voor de link. Ik zat eerlijk gezegd zelf meer te denken aan een constructie met een, ik weet niet of ik de juiste naam gebruik, straalbuis. Ik zie wel kans om zo'n ding te maken met de 3D-printer. Ik zag op MP een Amsterdam te koop staan en daar zit zo op het oog een dergelijke constructie onder. Ik heb de eigenaar gevraagd of ie mij wat foto's wil sturen en dat heeft die mij toegezegd. Geen idee wat effectiever is, maar een becker-roer is qua constructie voor mij wat lastiger denk ik. Ik had die wat jij roerhak (F641??) noemt, al deelbaar gemaakt, omdat ik een los roerblad eerlijk gezegd een beetje wankele constructie vond.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Geert, Zoals je ziet heeft Smit Nederland ook straalbuizen. In eerste instantie had ik daar vaste roeren achter gezet, maar van wat afvalstukken een Beckerroer geprutst. Dusdanig goed gelukt dat er ook een tweede kwam. Niet zo sterk als van metaal, maar heb geen gereedschap om dat te bewerken. Een straalbuis met Beckerroer is effectiever als een roer alleen. Het schip gedraagt zich er ook anders mee. Als je kans ziet om een straalbuis te maken dan moet een Beckerroer ook wel lukken. Zorg voor een goede bevestiging van de buis, boven en onder en houd minimaal ruimte tussen schroef en buis. Pakweg 2 mm. En dan een afgetopte schroef. Het schroefwater kan dan alleen weg via de buis en niet op de einden van de bladen slingeren. Met een Becker roer zal het schip veel korter willen draaien. Misschien is het een optie om roer en straalbuis te integreren. Hangt van het model van het achterschip af. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Ik kwam bij dat schip op MP dus deze constructie tegen....Ik wacht nu op detailfoto's van deze constructie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_86-3.JPG
      $_86-3.JPG
      Bestandsgrootte:
      76,9 KB
      Weergaven:
      237
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vast roer met een V-vormig eind. Stuurt beter dan een glad roer, maar minder goed dan een Beckerroer. Wel gemakkelijker te maken. Wacht eerst eens de foto's af. Ruimte tussen schroef en tunnel te groot. Geen afgetopte schroef en moertje aan de binnenkant van de straalbuis. Zet boutjes met verzonken kop in de straalbuis en de moertjes aan de buitenkant. Gr. Klaas.
     
    Geert G vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een zg. "Visstaartroer".
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2020
    Geert G vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina