Roer-instellingen

Hallo,

Na gisteren, waar ook weer enkele leuke discussies gevoerd werden betreffende de diverse instellingen die je toe kunt passen op je toestel lijkt het me wel leuk daar hier een nieuw draadje over te starten. Bijna elke moderne zender biedt je een scala aan mogelijkheden en de truuc is nu deze zo optimaal mogelijk voor jouw toestel te gebruiken.

Hier een eerste voorzet met de instellingen die ik toepas.

Ik maak gebruik van 4 vliegfases, te weten start, normaal thermiek en afstand....
In de startfase staan de flaps ietsje omhoog, staat het bochtenroer iets uit naar rechts en is er ietsje down op het stab.
In de normaal fase staat alles ingesteld voor een all round instelling( bij de Aspirin moeten de flaps dan bv neutraal staan, bij de Longshot daarentegen 2 mm omlaag) iets wat je "uit moet vliegen"......
In de thermiekstand staan de flaps circa 2mm omlaag en roer en stabstand worden daarop aangepast.
In de afstand instellingen daarentegen staan de flaps 1 mm omhoog en heeft het stab zo'n positie dat het toestel snel vliegt (zonder te duiken!)
Waar ik verder gebruik van maak is de zgnd. combiswitch. Dat wil zeggen dat het bochtenroer mee uitslaat op een input van de rolroeren. Voor elke vliegfasae is dit bij mij tenminste anders.
Voor het remmen haal ik de flaps zover mogelijk omlaag (35 - 40 mm) en mix daar wat down bij op het stabilo.
De flaps stuur ik omlaag mbv een stuurknuppel zodat ik de hoeveelheid flap-down ook kan doseren.... Doellandingen zijn dan een eitje. Deze rem functie kan ik in elk van de vliegfases normaal, thermiek en afstand toepassen........

verder discussie op-en aanmerkingen gewenst :):)

Arno

Ja, hier kan ik wat mee!!
Vraagje, wat is eigenlijk snapflap. Op de tekening van de Turbo zie ik dat staan. Hierbij staan de flaps ongeveer 10mm naar beneden bij een full up elevator.
En nog een vraag: Aangezien de instellingen allemaal millimeter werk is, hoe bepaal je de neutraalstand?

Sow, dat zijn een boel instellingen :D.

Ik heb nu op de supergee 2 instellingen: start/cruise en thermiek.

Start/cruise heb ik de flaps neutraal/ietsje up. In ieder geval een vlakke onderkant.

thermiekstand heb ik de flaps een stukkie naar beneden, hoogteroer daar op aangepast. vliegt lekker nu.

Op de micro is het nog veel makkelijker :)! hoogte en richtingsroer. meer niet :).
enige "anders" heb is een draaibaar hoogtestabilo als roer. die heb ik een kleine uitslag naar beneden en een mega-uitslag naar boven gegeven. met die uitslag kan je hem supersnel "dood" remmen/ direct stallen. Een beetje Expo zorgt ervoor dat je er normaal ook nog mee kan vliegen :D

Theo zei:
Ja, hier kan ik wat mee!!
Vraagje, wat is eigenlijk snapflap. Op de tekening van de Turbo zie ik dat staan. Hierbij staan de flaps ongeveer 10mm naar beneden bij een full up elevator.
En nog een vraag: Aangezien de instellingen allemaal millimeter werk is, hoe bepaal je de neutraalstand?

Hi Theo,

Sietse gaf daar al een goede tip. Bij de Drela profielen is het zo dat de flap stand voor/met de mindste weerstand die is waarbij de de onderzijde van het profiel van pak 'm beet 50% koorde tot aan de achterlijst vlak is !
Voor de neutraalstand bij de Drela's geldt dit voor de bovenxijde van het profiel!

Snapflap is een combinatie van hoogteroer en flap. Sttur je up gaan de flap ietsjes omlaag (meer lift vleugen) en vice versa.
Dat is iets wat je moet proberen maar ik zou dan eens beginnen met bij circa 5 mm up max. 3 mm flaps down te geven en dan wat voor al deze instellingen geldt "Uitvliegen". !

Arno,
Waarom moet je richting geven tijdens de start terwijl je dat tijdens het vliegen niet doet?.Een goed model zou bij elke snelheid eenzelfde richtingroer stand moeten hebben ongeacht of je richtings roer symetrisch is of niet. Mijn twister start volkomen neutraal met een neutraal richtings roer. Verder is mijn start stand gelijk ook mijn steek stand aangezien het model daar een stuk harder mee loopt. Neutraal is 2gr down , Thermiek 4gr down.

Theo,

Snapflap gebruik ik niet en kan ik je ook niet aanraden. Je hoogte roer gebruik je vooral om je model in alle posities vlak te houden en een continue verandering van je vleugelprofiel levert alléén maar verslechtering van je vliegprestaties op. snapflap word vooral gebruikt in f3b waar je je model zo snelmogelijk 180 gr wil omdraaien. De verhoogde lift kan daar bij helpen.In de thermiekvliegerij is het alléén maar nadelig.

mhh, die snapflap klinkt toch wel interessant. ga het wel een keertje proberen. Gewoon een mix instellen tussen flaps en hoogteroer dus. klinkt logisch.

Alex, jij zegt dat het in de thermiekvliegerij alléén maar nadelig is? Heb je daar ook een onderbouwing voor? ben benieuwd wat de gedachte daar achter is.
Het standpunt vóór snap ik, tegen nog niet...

Waarom moet je richting geven tijdens de start terwijl je dat tijdens het vliegen niet doet?.

Ik geef iets richting tijdens de start om zo het model zz recht mogelijk omhoog te krijgen. Zelf zie ik het meer als een correctie op je lanceertechniek. Gaat je model bij het starten constant eenzelfde richting op is niets zo simpel als een stuurcorrectie toe te passen. Dit is m.i. natuurlijker als je lanceerpatroon te veranderen.................... (hetzelfde geldt eigenlijk voor een tikkeltje down of up)

Snapflap gebruik ik niet en kan ik je ook niet aanraden. Je hoogte roer gebruik je vooral om je model in alle posities vlak te houden en een continue verandering van je vleugelprofiel levert alléén maar verslechtering van je vliegprestaties op. snapflap word vooral gebruikt in f3b waar je je model zo snelmogelijk 180 gr wil omdraaien. De verhoogde lift kan daar bij helpen.In de thermiekvliegerij is het alléén maar nadelig

Hiermee ben ik het helemaal eens,; zelf gebruik ik namenlijk ook geen snapflap. Heb het alleen maar genoemd alks een mogelijkheid.
Wat hier vooral geldt is dat bij een bepaalde flap stand maar één optimale stabstand mofelijk is. En dat eruit vliegen is welhaast onmogelijk. Maar dan zijn er weer hele volkstammen die zweren bij snapflap................................... Hier geldt dus opnieuw de kreet: "uitvliegen".

Arno

Mijn ervaring met schnapp-flap:

Sinds enkele weken geprobeerd en het bevalt niet slecht. Hetzij in mindere mate als Theo aangaf volgens zijn handleiding van de Turbo. De handleiding van de Aspirin stelt voor 3mm flap-uitslag bij vol hoogteroer uitslag. Heb ongeveer 2mm toegepast.

Ik zal ook nog eens kijken naar het mixen van het kielvlak met de ailerons, in combinatie met het los kunnen sturen van het kielvlak.

Peter

sietse zei:
Alex, jij zegt dat het in de thermiekvliegerij alléén maar nadelig is? Heb je daar ook een onderbouwing voor? ben benieuwd wat de gedachte daar achter is.
Het standpunt vóór snap ik, tegen nog niet...

Bij elke flapstand past een optimale vliegsnelheid. Hoe minder flap hoe sneller , hoe meer flap hoe langzamer.
Bij het circelen in thermiek vlieg je zo langzaam mogelijk. Moet je dan up geven trek je je flaps nog meer naar beneden waardoor het model onder zijn optimale vliegsnelheid komt en stalt of doorzakt. Moet je toevallig een beetje down geven om dat je te langzaam vliegt gaan je flaps omhoog waardoor je lift verliest en opnieuw doorzakt.
Op het moment dat je je flaps omhoog zet moet een model altijd even aangedoken worden om meer vliegsnelheid te behalen .Langzaam vliegen met een profiel wat minder lift levert resulteert altijd in dalen. Er zijn 2 manieren om je lift te vergroten; meer flap zetten of sneller vliegen. Dit is een theoretisch verhaal en iedereen moet vliegen zoals hij/zij dat het beste uitkomt maar aangezien ik in het verleden wel eens iets gewonnen heb met f3j heb ik er altijd wel veel baat bij gehad.

OK, duidelijk.
Zit in beide verhalen alsnog een boel waarheden :).

Denk dat ik het een keertje ga testen, maar meestal ben ik tot nu toe een voorstander van "direct control". Dat het roer gewoon precies doet wat ik wil en dan denk ik wel na hoe het in de lucht gestuurt moet worden. Ik heb ook nog niet genoeg vliegervaring om kleine subtiele verschillen te kunnen vinden.

Wel weet ik dat je het profiel tijdens het vliegen idd zo min mogelijk moet veranderen. Ik merkte ook dat ik met mijn microdlg af en toe een stuk beter en "netter" vloog dan met de supergee. Puur omdat ie geen rolroeren heeft die het profiel verraggen.

Daarom heb ik bij mijn laatste micro ook gekozen voor een gekromde vleugel zonder ailerons. en het resultaat mag er wezen! Zo weinig mogelijk sturen en dat ding blijft doorvliegen!!! echt super :D

Alex,

Wat vindt jij van combi-switch? Insturen van de bocht met ailerons+kielvlak mbv combi. Vervolgens in de bocht iets tegensturen met ailerons en de bocht vasthouden met kielvlak? Of vlieg jij ontkoppeld?

Peter

Ik pak de handleiding van de Turbo er weer even bij. Nou ja handleiding, een volgekrabbeld A4tje. Er staat "Diff 70% en combi sw 100%"
Ik heb die combi even geprobeerd maar was er niet happy mee. Nou moet ik zeggen dat er nog wel meer aan de Turbo gesleuteld moet worden hoor maar ik krijg het idee dat ik in de buurt kom met de instellingen. Alleen bij de start gaat hij nog steeds vertikaal.

Dat vlakke draaien wat ik Henk in Vlaardingen zag doen WOW, dat is voor mij nog HocusPocus. Heel krap, vlak en zonder wegvallen.
Ik stuur een beetje gecombineerd in en probeer de bocht te houden met richting terwijl ik met rol het allemaal zo vlak mogelijk probeer te houden. Daarna met hoogte blijven spelen om overtrek te voorkomen. Dat lijkt me niet de ideale manier daar je immers slippend een bocht maakt. Maarja zonder correctie wordt de bocht gevlogen met of teveel helling of ik moet hem belachelijk ruim vliegen
:help: :lol:

Peter Aanen zei:
Alex,

Wat vindt jij van combi-switch? Insturen van de bocht met ailerons+kielvlak mbv combi. Vervolgens in de bocht iets tegensturen met ailerons en de bocht vasthouden met kielvlak? Of vlieg jij ontkoppeld?

Peter

Combi-switch is prima.Bij het insturen van de bocht ligt het model meteen goed integenstelling tot enkel ailerons waarbij de staart te veel naar het midden van de cirkel wijst en je dus even slipt. Het nadeel van combi-switch is wanneer je eenmaal in de bocht zit en je richting mee stuurt en aileron tegen dat je richting roer meegaat met de ailerons en dus wel eens neutraal kan staan en je model alsnog slipt
Theoretisch is het het beste om richting en aileron appart te sturen dus dat doe ik nu ook. In mijn jaren als wedstrijd vlieger in f3j had ik altijd alles gekoppelt maar de laatste 4 jaar heb ik voornamelijk 3D gevlogen en dan leer je vanzelf hoe je met een richtings roer moet omgaan. Het allerbelangrijkste is nog altijd ongeacht combi-switch / snapflap of welke exotische instelling dan ook dat je op de goede plaats vliegt. De verschillen in de lucht zijn tientallen keren groter dan dan welke instelling dan ook. belangrijk is dat je een stabiel model hebt wat bijwijze van spreken zichzelf kan vliegen zodat je de tijd hebt om om je heen te kijken naar de concurrentie maar ook naar andere aanwijzingen die thermiek veraden (vogels insecen het gras en de wind)

Alex Hoekstra zei:
De verschillen in de lucht zijn tientallen keren groter dan dan welke instelling dan ook. belangrijk is dat je een stabiel model hebt wat bijwijze van spreken zichzelf kan vliegen zodat je de tijd hebt om om je heen te kijken naar de concurrentie maar ook naar andere aanwijzingen die thermiek veraden (vogels insecen het gras en de wind)

:thumbsup: een wijze spreuk :D

sietse zei:
Alex Hoekstra zei:
De verschillen in de lucht zijn tientallen keren groter dan dan welke instelling dan ook. belangrijk is dat je een stabiel model hebt wat bijwijze van spreken zichzelf kan vliegen zodat je de tijd hebt om om je heen te kijken naar de concurrentie maar ook naar andere aanwijzingen die thermiek veraden (vogels insecen het gras en de wind)

:thumbsup: een wijze spreuk :D

Juist! Helemaal mee eens!
Ik merk bij mijn mini dat deze redelijk gevoelig is voor thermiek. Net zoals een vrije vlucht model heeft hij de neiging om naar een bel toe te gaan vliegen. Eenmaal de bel ingevlogen, dan leg ik hem een klein beetje in een bocht en daarna gaan de vingers van de knuppel af. Het centreert niet zo goed als een vrije vlucht kist, want daarvoor mis ik de benodigde verdraaingen in de vleugels, maar hij blijft goed in de bel mee gaan. Ideaal dus! :-)

Verder vlieg ik alleen met hoogte en richtingsroer achterop mijn kist. Ervaring met flaps e.d. heb ik nog helemaal niet, dus in die discussie kom ik nog even niet mee.

Back