roer werk banckert

hallo

ik ben bezig met de banckert te bouwen nou hoeft de banckert niet hele maal precies na gemaakt teworden
omdat er al zo veel banckert rond varen maar nu is mijn vraag :

op de bouw tekeningen zie ik dat de 2 roeren op de straalbuis komen te staan
nu is mijn idee om de straalbuis niet tegaan gebruiken

en zal mijn boot met 1 roer goed sturen
en zou het roerwerk los kunnen hangen ??? dus niet dat hij in een hak of zou komen testaan
of zal dat een tezwakke construkie worden ??

ik bedoel dat je gewoon een los roerwerk achter je boot hebt hangen netzo als de nieuwe
zee schepen die gebouwd worden

Hoi Roy.
Kunnen: Ja alles kan... Je kan er ook een sluisdeur aanhangen :?
Is het verstandig: Ik denk het niet. Ten eerste zorgt de tunnel voor een efficienter gebruik van de schroef, ten tweede zorgt de tunnel voor een effectievere besturing.
Eén of twee roerbladen in de tunnel hangen? Bij het origineel hangen er twee in, die zullen er niet voor niets inzitten. Als je besluit die te vervangen door één, zal die ene wel groter moeten worden om dezelfde roerwerking te krijgen.
En afzien van de tunnel en alleen een roer: zie boven. Minder voorstuwing, minder roerwerking.
Een roer 'los' ophangen, niet in de hak: een zwakkere constructie, zeker bij een schip wat wendbaar moet zijn.
Er komen nogal wat zijdelingse krachten op dat roerblad, dan is het beter om zowel boven als beneden een vast punt te hebben.

Maar ja... 't jouw model... :wink:

haha

ja t is ook mijn model maar het moet wel goed natuurlijk

ja erkomen inderdaad wel veel krachten op een roerblad
maar als ik die tunnel er onder zou zetten ben ik gelijk afhankelijk kwa diameter van mijn schroef en daar ben ik eigelijk niet zo gelukkig mee

(ook mede omdat ik er nog niet achter ben of ik die power 1000 12v of een 6v motor er in moet hangen )

dus dan denk ik dat ik beter een hak kan gaan maken waar dan 2 roeren in kunnen staan
en dat ik dan wel de roerbladen van het paket ga gebruiken of heeft iemand nog tips ??

RoY- :oops:

Als dat de Bancerd van bb is. :?:
Dan is een power 1000: wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel kracht hoor.
Hij is ,dan waarschijnlijk ook te zwaar aan gewicht.
W. a .w. hij is veel te groot hoor
M v g
Frederik :D

ik weet het wel zeker dat die veel te zwaar is als je een kleine loodaccu er al in zet dan zinkt hij al zowat laat staan de robbe power1000 motor er nog eens in dat word echt helemaal niks hoogstens een decaperm maximaal of een 700 tork motor als dat al niet te zwaar gaat worden

gr berry.............. :? :? :?

naja dan zal ik gaan voor een kleine sterke 6v motor

o ja nog een vraag ik heb gisteren nog een 50 mm
schroef gevonden nou nog een motortje er bij
zou dat wel kunnen op een 6v motor of zal dat ook tegek gaan :roll:
ja ik heb soms van die gekke iedeen

en ik heb bij modelbouw winkel krikke in Groningen

en tunnel zien liggen waar het roerwerk deels in zit
zou dat ook wat zijn of lijkt het jullie niets ?

en anders moet ik achter mijn Banckert ( klein model billing boats )
2 roerbladen zetten en een losse tunnel dan is het toch makkelijker om een tunnel tekopen waar al een roer bij aan hangt

p.s dat is alle maal plastick

groetjes

direct op de as dat kan je vergeten je zal met snaren moeten werken met een vertraging of met tandwielen anders ben ik bang dat de motor het niet heel lang zal volhouden die word met zo,n grote schroef bloed heet

gr berry..... :wink: :wink:

Hoi Roy,

Even terugkomend op het straalbuis/roeren verhaal in het begin van dit topic, je kunt natuurlijk één van de zusjes van de Banckert maken. Je had de Maasbank (later de Banckert) en de Vikingbank die waren hetzelfde en dan heb je ook nog de Steenbank (later Astroloog nu Valcke) en Schouwenbank (later Astronoom, Valcke en nu voor de sloop). Die laatste twee hadden geen straalbuis (wel twee roeren), dus als je echt van die straalbuis af wilt........ :wink:.

astroloog@K.Confurius.jpg

Foto; Tugspotters

Groetjes, Danny.

RoY- zei:
naja dan zal ik gaan voor een kleine sterke 6v motor

Ik waag het nog één keer.
Het is niet zo dat een 6V motor minder sterk is dan een 12V motor.
Heb ik je in een ander topic al getracht uit te leggen.

Een vierbladige 50mm schroef kan door een vertraagde decaperm (2.75:1) aan gedreven worden.
En dan maakt het geen fluit uit of dit nu de 6V of de 12V uitvoering is
Echter bij 6V zal de stroomafname ongeveer 3.25A zijn terwijl deze bij 12V ongeveer 1.5A zal zijn.
Dus voor een beetje vaartijd zul je in de 6V uitvoering wel een 7Ah accu nodig hebben twewijl je voor de zelfde vaartijd in 12 maar een 3.5Ah accu nodig zou hebben.
Dan zou je denken dan neem ik de 12V want dan kan ik met een lichtere accu toe: de 12V-3,5Ah zal ongeveer weer net zo veel wegen als de 6V-7Ah, en de inbouw maten zullen niet veel verschillen.
Ook voor de snelheidsregelaar maakt het niet veel uit want een goede gemiddelde regelaar kan makkelijk die 3.25A aan.

Persoonlijk zou ik voor een boordspanning van 12V kiezen.

Back