Roerbesturing met draad...

Rob

Forum veteraan
Hoe maak je een nette besturing van roeren met draad? Het lijkt me van belang dat de roerhorens aan beide zijden identiek moeten zijn zodat beide draden dezelfde weg afleggen. Maar hoe krijg je die draden op de juiste spanning en waar moet je bv op letten om geen speling op het roer te krijgen. Ook kan ik me voorstellen dat de draad oprekt zodat na verloop van tijd alsnog speling ontstaat. Wie weet raad?

Ik heb het in eerste instantie toegepast op mijn mini-Ifo maar kwam er achter dat het enige voordeel het lichte gewicht was.
De geometrie van het hoorntje op de servo moest wel zo verschikkelijk matchen met de geometrie van het hoorntje op het roer dat dat bijna onmogelijk was.
Kabels op de juiste spanning in de neutrale stand maar bij een uitslag verliep de spanning, of te slap resulteerde in speling of te strak resulteerde dat het frame van de mini-Ifo bekant krom trok en de servo's vonden het niet leuk.
Ook is bij mij het kevlar draad al een keer gebroken.
Wat ik ook probeerde met afstellen, het bleef een drama.
Ik heb het daarom vervangen door carbon push pull rodjes en dat funktioneert perfect, je ziet het in het hele vlieggedrag terug.

@Didier, je verwoord precies de problematiek die ik me erbij voorstelde.

Toch heb ik het wel op modellen gezien dus het is mogelijk...

Ik heb het gebruikt op mijn Highlight DLG en nu ook op een indoorkistje. Als draad heb ik Dyneema 11kg visdraad gebruikt. Op het roer gebruik ik een 3mm koolstof stangetje, doorboord met 1mm boortje, met dezelfde lengte als de servohevel (hart-hart). Ik breng de draad aan, breng het geheel op spanning en laat dan een druppeltje CA los op het koolstof stangetje

Voor het op spanning brengen, kun je eveneens in de viswinkel terecht voor een knooploze connector. Meer informatie staat hierover op de website van ralph lindert met zijn advance competition,

http://bilder.handlaunchglider.de/?...t Seilen - ruddersteering with ropes/&lang=en

Deze opzet heeft zich nu al een tijdje bewezen in mijn highlight.

Ik gebruik geen pull-pull systeem, maar ik weet dat Niek het een hele tijd op zijn Ennu had, maar hij bleef constant problemen met speling houden. De draadjes waren gewoon te slap. Ik geloof dat hij nu ook gewoon push-pull heeft op zijn hoogteroer.

Niek zei:
Had... ennou voltooid verleden tijd
is het mee een entoen geworden niek ? :)
vlieg je helemaal niet meer met dat ding ?
gekraakt of er op uitgegeken? vorig seisoen wel heel veel mee gevlogen en plezier van gehad niet ?

Ik heb op een toestel van 1,70 m spanwijdte een pull-pull systeem toegepast d.m.v. twee staal draden van 0.5 mm door de romp te leggen. De twee draden staan 'strak' als het roer in het midden staat en bij volledige uitslag is een draad 'slap' en de andere 'strak'. Dit werkt bij mij als meer als een jaar goed.....

ook een manier:
attachment.php

capriolo zei:
Ik heb op een toestel van 1,70 m spanwijdte een pull-pull systeem toegepast d.m.v. twee staal draden van 0.5 mm door de romp te leggen. De twee draden staan 'strak' als het roer in het midden staat en bij volledige uitslag is een draad 'slap' en de andere 'strak'. Dit werkt bij mij als meer als een jaar goed.....

mis je op deze manier juist niet een stuk precisie en creer je juist niet meer speling.... als je bijvoorbeeld van vol links naar vol rechts gaat zit er naar mijn menigne nu juist een moment in waarop de ene draad (trekkende) zich moet gaan spannen en de andere (duwende) eigenlijk geen invloed heeft op de stuurbeweging. ?? geen controle dus.. terwijl pull-pull juist bedoeld is om alle speling weg te halen en meer precies te kunnen sturen.

@ joost pull-pull op een holiday?

vinze

Vinze, is geen holiday maar een simpel '3d' kistje, en de foto is ook niet van mij. Kwam hem tegen op RCGroups.

Vinze >> ik heb geen speling op dit model, en het werkt goed.
Inderdaad; ik heb alleen maar "trekkende" draden er duwt niets bij mij. Als het rudder in het midden staat, dan staan beide draden strak, dus nergens speling.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet had verwacht dat bij een uitslag een van de draden slap zou komen te staan.

Maar zoals gezegd, het werkt goed.

Tanja zei:
Ik gebruik geen pull-pull systeem.........

@Tanja, je hebt/had toch een "Ikarus" Bleriot, standaard horen hier toch touwtjes op en geen stangetjes.............

Ik heb zelf een Bleriot, Grade en DeMoiselle van Ikarus.

Van de Grade zijn alleen de vleugels nog origineel, maar van alle aanstuur varianten van de roeren vind ik toch de pull-pull oplossing het meest betrouwbaar werken (overigens niet met de origineel bijgeleverde touwtjes en roerheveltjes deze zijn... ûh...op zijn minst wat gammel....).

Dirk, hoe voorkom jij dan dat die draadjes gaan doorhangen?
Of dat je er de romp mee kromtrekt?

Iedere keer moest ik de zaterdag avond voor de indoor meeting de hele handel weer nastellen.. en na iedere "ongeplande aanraking" met muur, plafond of vloer.

Koolstof stangetje met 2 stukjes geplakte krimpkous (niet krimpen, dan wordt het kwetsbaarder) vind ik nu toch wel de handigste en snelste methode.

Dirk zei:
Tanja zei:
Ik gebruik geen pull-pull systeem.........

@Tanja, je hebt/had toch een "Ikarus" Bleriot, standaard horen hier toch touwtjes op en geen stangetjes.............

Ik heb zelf een Bleriot, Grade en DeMoiselle van Ikarus.

Ik heb de Bleriot ooit geleend van Arjen en ik heb hem dus niet zelf gebouwd. Arjen is ook niet zo dol op Pull-pull en zal dat waarschijnlijk gelijk vervanden hebben door koolstof staafjes. Op deze manier was het in ieder geval behoorlijk spelingsvrij.

Back