Roerpropellors

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Carracol, 15 apr 2020.

  1. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Hallo leden,
    mijn vraag hier is waarom een werkschip (Tug) met roerpropellors ( Azimut ) uitgerust is aan de stern, een boegschroef nodig heeft ?
    Alvast bedankt voor de respons
    groeten Ronn
     
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Om gewoon sneller rond te kunnen gaan en zeker om beter manouvreerbaarder te zijn.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat je met roerpropellers nog steeds de kop alleen maar "secundair" onder controle hebt: je kunt de kop alleen zijdelings verplaatsen door de kont te verplaatsen, en dat kan soms problematisch zijn.
    Je kunt, met wat gepriegel op zich wel met uitgekiend sturen en balanceren van de krachten de kop opzij krijgen zonder de kont te verplaatsen, maar dat kost heel veel vermogen, en dat vermogen kun je op dat moment niet ergens anders (trekken of duwen) voor gebruiken.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  4. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Ok, maar op een schip met bekkerroeren wordt geen boegschroef ingebouwd omdat het geen meerwaarde geeft, dus blijft mijn vraag hetzelfde , wat is dan de meerwaarde bij een schip met uitgeruste schroefden die 360 graden voortstuwing kunnen geven en bovenop nog een boegschroef ?
    Een boegschroef wordt enkel en alleen gebruikt bij het afmeren of aanmeren en heeft enkel nut bij een snelheid minder dan ongeveer vijf knopen niet ?
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het heeft ook met de lengte van een schip te maken evenals het vaargebied. Bij een korte en relatief brede dubbelschroefs modelsleepboot met Beckerroeren voegt een boegschroef los varend niet veel toe. Enkel op de apart bedienbare schroeven wring je de boot al rond. De Beckerroeren laten de boot nog sneller draaien. Anders wordt het als je moet trekken, geen vaart loopt en en de boot ook wilt draaien. Dan voegt de boegschroef iets toe.
    Een sleepboot met 360° draaibare azipods heeft geen boegschroef nodig. Je zet gewoon de beting op het andere eind. Bij een langer werkschip wordt het een ander verhaal. Door de lengte werkt het rondwringen op de schroeven of azipods niet zo goed en is de boegschroef een goede hulp. Ook om bij werkzaamheden het schip in positie te houden. Bij het afmeren is het belangrijk om het schip gecontroleerd tegen de kant te leggen. Een boegschroef is voor een lang schip daarbij een goede hulp waardoor geen sleepboot nodig is om het voorschip in bedwang te houden. Stroming en weersomstandigheden hebben hier grote invloed op. Het is belangrijk dat een kapitein de eigenschappen van zijn schip kent en vooraf een plan maakt hoe te handelen. Het is en blijft, ook met behulp van sleepboten specialistenwerk. De massa's zijn groot en je maakt gemakkleijk schades. Of aan het schip of aan de walinstallatie. Gr. Klaas.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is niet waar.... Ik heb met een beckerroer EN boegschroef gevaren, en ook vergelijkbare systemen (high angle fishtail, of Schillingroer) en dat is echt geen zeldzaamheid. Sterker: alle schepen van na 1993 waar ik op gevaren heb, hadden een dergelijke combinatie.

    Ik heb zelfs geleerd "onder de vier knopen", maar dat is maar een detail, en zal gerust ook een beetje van het schip afhangen. Maar boegschroeven worden veel vaker gebruikt dan alleen bij meren of ontmeren, je gebruikt ze ook heel erg veel tijdens "gaande houden" (als je ergens moet wachten voor brug, sluis o.i.d. maar kan ook gewoon op zee zijn, als je niet kunt ankeren en te weinig vaart kan houden om op het roer de kop in de wind te houden), en vaak staan ze ook bij tijdens kanaal-passages (Kieler kanaal bijvoorbeeld, of Trollhättan), waar je ook vaak langere tijd op tegenliggers moet wachten.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  7. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Een boegschroef is juist bij becker roeren heel prettig.
    Als je allebei de schroeven achteruit laat draaien kun je bijna niet sturen
    Die dingen doen in de achteruit bijna niks
    Dus heb je juist dan een boegschroef nodig
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is mij ook wel eens opgevallen, dat Becker roeren dan veel minder lijken te doen vergeleken met schilling of conventionele roeren. Met dubbelschroevers heb ik dan weer helemaal geen ervaring.
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Kortom, een boegschroef is er hoofdzakelijk voor het gemak tijdens manoeuvreren.

    Nog een toepassing van boegschroeven op open water: DP (Dynamic Positioning), simpel gezegd: het geheel autonoom het vaartuig in een bepaalde positie houden zonder fysieke middelen als trossen en ankers. Naar gelang de externe invloeden op de positie van het vaartuig zal er meer of minder vermogen in een bepaalde richting gegeven worden.
    Wordt zowel in combinatie met thrusters als conventionele assen toegepast.

    Ultieme toepassing van de boegschroef is te zien in de film Speed 2, ergens tegen het einde van de film wanneer het schip volle kracht op een eiland afstevent. Gewoon even kijken, ik heb smakelijk zitten lachen :D.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, die is goed, he? Onder water, je adem inhoudend, de boegschroef met de hand ronddraaien en dan bij 17 knopen het schip van koers laten veranderen... Gewoon met handkracht...

    Zitten wel meer prachtige nonsense details in die film, zoals het "uitklapbare" meerstation bij het achterschip (????), met daarop een inimini liertje wat toch op een of andere manier een polsdikke tros verwerkt (????), het feit dat in de onderwater-scene waarbij de held een tros in de schroef wil laten draaien, die schroef achteruit draait (?????) en uberhaupt de onzin dat ze die motoren niet gestopt krijgen: ieder schip heeft ergens een kastje met daarin een paar handels waarmee je geheel zonder tussenkomst van welke electronica dan ook, alle relevante brandstofafsluiters dicht kunt laten vallen. Dat systeem kun je op geen enkele manier electronisch overbruggen.

    Speed 2 is, net als The Poseidon Adventure, een maritieme lachfilm...
     
  11. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ja dat opklapbare meerstation is tegenwoordig standaard bij alle luxere jachten en passagiersschepen.
    Dat liertje is eigenlijk een kaapstander.
    Die kunnen dus wel een bizarre kracht hebben.
    Is gewoon een draaiende bolder
    Ik ben zelf werkzaam in scheepvaart en maak dat soort dingen.
    Je kan het zo gek niet verzinnen of het is er
    Zeker op die luxe jachten.
     
  12. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Ok, begrepen
    Allemaal bedankt voor de technische ontleding :friends:
    Sorry voor de smiley, je mag in deze tijden niet kussen hé :bye:
    groetjes Ronn
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan mij in de afgelopen 28 jaar op zee niet herinneren, dat ooit gezien te hebben, ook niet in de nautische publicaties zoals Schip, Werf en de Zee.

    Ik ken het verschil tussen een liertje en een kaapstander, en ik zag in dat hollywood decortje niet echt een kaapstander om eerlijk te zijn.
     
  14. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Het is alleen bij de echte luxe jachten
    We hebben er afgelopen winter nog eentje gemaakt op zo’n luxe ding
    Als ik wat foto’s kan vinden zal ik zeplaatsen
     
  15. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb een beetje zitten lezen over een kop schroef er zelfs schepen die hebben er 2 in de kop zitten
    en bij grootte sleepboten die Azimut (schottel) hebben is het gewoon een hulp middel bij lage snelheden van de romp want een kop schroef bij een bepaalde snelheid doet hij haast niets meer
    Daarom worden ze gebruikt in kleine ruimtes even de kop vast houden als de wind dwars op het schip staat of stroom even recht voor zijn werk komen als ze vast moeten maken bij een booreiland
    Als je de kop zonder kopschroef even iets wil verplaatsen moet je meer kracht zetten op de schroeven b.v eentje achter uit en de ander vooruit
    Maar verwacht geen wonderen van een kopschroef
    Wat ik ook lees met achter uitvaren dan kan je hem ook gebruiken maar als je te snel achter uit vaart gaat het ook een stuk minder en met bepaalde roer systemen waar je je van denkt dat is het ieder roer systeem heeft zijn voor en nadelen
    Dat is ook met Azimut als je je schip op zijn plaats wil houden dan moet je ze dwars zetten naar de buiten zijde je moet altijd kracht op de schroeven blijven houden en als je dan een kopschroef heb om even het voor schip een richt te houden is een voordeel
    Je heb ook verstelbare Azimut systeem waar je de spoed kan verstellen dan behoeft je maar minimaal schroef water te verplaatsen wat nodig is om het schip te kunnen besturen en willen hebben waar je hem wil hebben
     

Deel Deze Pagina