roest aanbrengen op schepen.

Ik zat een tijdje rond te kijken en voor mijn nieuwe schip wil ik roest gaan gebruiken..
is hier een speciale verf voor?
of techniek.
mijn vader gaat dit doen, Is airbrusher geweest,
maar heeft het nog nooit gedaan met "de roest",en op modelbouw.

wachtende op reactie.

grtzz.

volgens mij word er geen speciale verf voor gebruikt.
Revell heeft een aantal roestbruine kleuren in hun gamma, die goed geschikt zijn hiervoor.
Ook zullen er vast wel kleuren bruin in airbrushverf te koop zijn, kwestie van wat website's afspeuren. :)

vraag of kijk ook eens bij frederik zijn boten, die heeft het ook met een dergelijke verf gedaan, alleen anders aangebracht (kwastje/sponsje geloof ik)

Weatheren

Hallo,

Behalve verschillen heeft een vliegtuig toch ook nog overeenkomsten met een boot. Een daarvan is roest :-) .
In de schaalbouwhoek staan tutorials over het zogenaamde Weatheren (verweren) van vliegtuigen zoals slijtplekken op de romp maar ook roest op de uitlaten.
dummy-uitlaat-weatheren-op-een-ww1-avia-bh3

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is wel heel strak werk, en zo simpel. :)
daar heb je meteen een paar bruikbare kleuren silverit.
daarbij kan je revell kleur 83 mat en 381 ook gebruiken, 2 bruintinten

Op scheepsmodelbouwgebied is de meester-roestmaker van dit forum ongetwijfeld Droopy'ke. Met de zoekfunctie vond ik dit door hem geopende draadje:

het-vervuilen-weatheren-van-werkboten

Eén van zijn werkstukken (uit het draadje 'mooie plaatjes vanaf de waterkant'):

maggie4a.jpg

Wat ik mij nog herinneren kan van de spoorwegmodelbouw wat ik vele jaren geleden deed, gebruikte ik roestkleur van Humbrol dat zeer sterk werd verdund. De roest moet op een natuurlijke manier over de modellen lopen en dat bereik je door zeer sterk te verdunnen. Soms moet je dan wel enkele keren over dezelfde plaats schilderen voor een sterkere roesting.

Nu weet ik alleen niet of het op een schip ook zo sterk loopt als over een trein.

Wheatheren is een vak apart.
Als het realistisch aan gebracht is voegt het iets toe aan een model, maar als het niet realistisch aan gebracht wordt lijkt het nergens op.
Ik zou het voorlopig laten als ik jou was , maar als je echt fraai wheather werk wil zien bekijk de topics van Paul Burghoorn eens.
Wat mij betreft de "top off the bill" qua wheatheren

Als het zover is zal ik gelijk wat kleurtjes meenemen,
full

Dit wil ik hetzelfde gaan toepassen op de smit nederland, ongeveer zoveel.(hoewel dit de olieviersen is).
dus dat brengt je dan gelijk een beetje op het idee haar ze er uit komt te zien.
het zwart ga ik gebruiken om bij de rooster's te " weatheren".

bedankt voor de tips en links.

gegroet.

Ik heb op mijn tank zelf roest gemaakt door een staalwolsponsje (zonder zeep) een week of wat in een pot met azijn te zetten. Daarna lekker laten drogen in de zon en je zult zien dat hij dan zo roestig als wat is. Met een stokje kun je dit dan helemaal verpulveren zodat je roestpoeder overhoudt. Als je nu een weinig roestkleurige verf neemt (heel dun aanbrengen) en in de nog natte verf dat poeder strooit krijg je dus echte roest. Niet vergeten om dit ook nog te voorzien van een matte vernis, anders roest het gewoon verder.
Werkt echt helemaal geweldig!

Groeten

Arno

Hallo ArnoL

Jop,daar heeft Adam gelijk in,kijk bij Paul Burghoorn zijn schip De Hertog Hendrik of misschien bij mijn schip De 7 Provincien 1910.

Wij doen het met olieverf met penseel en wistechniek,laten drogen en blanke lak er over zetten.

Groet,John

Er bestaat ook speciale verf voor....
Het is een grijze pasta (vol met ijserslijpsels) deze breng je aan en schuur je na droging op met een schuurspons en azijn.
Je schuurt dan de pasta open en het azijn zal de vijlzels laten roesten.
Bij de hobbyzaken wel te verkrijgen gok ik zo...airbrush almere heefgt hem wel staan uit mijn hoofd....

Ik heb voor mijn Mercedes de set gebruikt van Tamiya.Masterset C,daar zit ook pigment in voor roesteffecten.
Moet zeggen,werkt makkelijk.Wordt niet te overmoedig,anders ziet het er niet meer.
meetingOudega2009015.jpg

gr Marcel.

Back