Roest in reservoir onder schoorsteen...

Hallo

Ik heb een Wilesco D365 stoomwals welke in prima staat verkeert,
Alleen 1 probleempje: In het opvangreservoir onder de schoorsteen zit roestvorming. Ik weet dat dit reservoir droog gemaakt kan worden door een rolletje keukenpapier, maar ondanks dat zit er toch roest in.

Hoe zou ik dit schoon kunnen maken en hoe zou ik roestvorming kunnen voorkomen?

Weet iemand hoe het voorste groene deel aan de ketel vast zit? Is dit gesoldeerd?

Graag zullie reactie!

roest ontstaat door condens, lakken met hittebestendige lak 800C
de neus zit er gewoon opgeschoven en is geborgd met een bout en moer aan de treeplank en de ingedraaide schoorsteen. Als je gaat zoeken op internet vind je een (vroege) assemblagetekening, want vroeger kon je ze als bouwpakket kopen.

Ruud

Ok, dus de schoorsteenhouder eraf schroeven.
De treeplank zit bij mij geklonken, maar aan de andere zijde steekt deze los in twee schuifjes dus dat zou geen probleem moeten zijn,
Ik ga het proberen.

Had al een beetje zitten zoeken op tekeningen maar heb nog niets gevonden..

Ok, dus de schoorsteenhouder eraf schroeven.
De treeplank zit bij mij geklonken, maar aan de andere zijde steekt deze los in twee schuifjes dus dat zou geen probleem moeten zijn,
Ik ga het proberen.

Had al een beetje zitten zoeken op tekeningen maar heb nog niets gevonden..

De klinknageltjes kan je desgewenst met een dremel of boortje 4 mm uitslijpen en vervangen door M3 boutjes en moertjes.

http://www.arttext.com/Wilesco stoomwals bouw instructies.pdf

De machine nog eens wat beter bekeken aan de hand van de tekeningen maar het demonteren van de voorzijde geeft niet als resultaat dat ik bij de roest kom. De roest zit in de ketel, in het voorste gedeelte wat niet onder druk komt te staan, dus recht onder de schoorsteen.

De oorzaak is mij wel bekend, dit is door condens, maar hoe los ik het op?
Ik heb al wat zitten werken met wattenstaafjes en staalfix: deels krijg ik het wel weg maar niet helemaal. Zijn er vloeistoffen die roest tegen gaan?
Het is geen hele dikke roest, zomaar net oppervlakkig.

De machine nog eens wat beter bekeken aan de hand van de tekeningen maar het demonteren van de voorzijde geeft niet als resultaat dat ik bij de roest kom. De roest zit in de ketel, in het voorste gedeelte wat niet onder druk komt te staan, dus recht onder de schoorsteen.

De oorzaak is mij wel bekend, dit is door condens, maar hoe los ik het op?
Ik heb al wat zitten werken met wattenstaafjes en staalfix: deels krijg ik het wel weg maar niet helemaal. Zijn er vloeistoffen die roest tegen gaan?
Het is geen hele dikke roest, zomaar net oppervlakkig.

Dat gedeelte kan je openen door het dekseltje weg te halen. Het is eigenlijk een omgekeerd dekseltje (met de flens naar je toe) dat er ingeperst (nou ja, ingeduwd) zit met wat prutsen krijg je het er wel uit en kan je het later ook weer er gewoon induwen. Het heeft geen enkele drukfunctie, alleen om het gedeelte waar stoom via het aftapleidingkje in komt (om de schoorsteen te laten roken) af te sluiten.
Daarna kan je dat compartiment(je) met hittebestendige verf behandelen.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Back