Roest/kalk verwijderen in een oude dieselmotor met hopperkoeling.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door wiebe, 31 jan 2011.

  1. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Ik ben zelf in het bezit van 2 kubota knd3 diesel motoren .
    Ze zijn ongeveer 100kg zwaar[geschat] en de cil kop zit vaak vol met kalk en roest .
    In de koelkanalen dan ,ik heb 1 motor gedemonteerd en schoongemaakt .
    Maar met de 2e wilde ik dat niet doen ,ik weet dus niet hoeveel aan rommel er in de kop zit .
    Wie heeft een middel dat echt goed werkt ,er zit maar een kleine aftapkraan
    in dus het zou de rommel echt moeten oplossen .
    Vaak word er gesproken over .....acid [zuur]
    Maar welk zuur en hoe kom ik daar aan .
    Nog even een film van dezelfde motor.


    Groeten Wiebe.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als het kalk is, is de oplossing (letterlijk!!) azijn.
    Goedkoper dan koffiezetapparaatontkalker en net zo effectief.
    Er in gieten, zorgen dat het in alle kanalen zit, motor stoppen, laten weken.
    Na een tijdje aftappen en eventueel de truc herhalen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schoonmaak-azijn. Heeft elke supermarkt.

    Koeling door verdampen van water? Ik zie geen radiator of koel-ribben
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2011
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Schoonmaak azijn zit er al in ,zat zeg maar .
    De gedemonteerde motor heb ik daarna met lucht goed schoon kunnen maken.
    Maar azijn werkte de rommel wel los maar loste het niet echt op .
    Deze rommel was kalk neem ik aan ,de cil kop komt van een andere motor en die zat vol met roest .
    Dat heb ik door veelvuldig weken er zelf uitgespoten met perslucht .

    Ik heb dus nog een motor staan die gewoon in elkaar zit ,ik heb al eens bij demontage een koppakking gesloopt en wil daarom deze niet demonteren .
    De koppakkingen liggen niet meer in de winkel.[zover ik weet]

    @Ron
    Het klopt een hopper is een bak met water die gewoon gaat koken ,dit werkt als koeling.
    En moet daarom ook vaak worden bijgevuld ,vandaar ook de rommel in de cil kop .
    En ze zijn een jaar op 50 oud dat helpt ook niet mee natuurlijk.
    Ze werken eerder in het veld gebruikt voor de melkmachine .

    Groeten Wiebe.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook de vloeibare gootsteenonstopper proberen, dat is een wat sterkere ontkalker.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat wist ik niet. Gootsteen-ontstopper is toch een loog, sterk alkalisch?

    Flesje sanitair ontkalker erin? Dat is dacht ik miere-zuur (of mieren-zuur?, en is dit nu miere-n**ken of mieren-n**ken?).

    Informeer ook eens in het stoom-subforum Wiebe.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Gootsteenontstopper is caustic soda, ofwel natriumhydroxide (in opgeloste vorm natronloog, goed opletten want geeft een partij hitte af tijdens oplossen). Kunststoffen kunnen daar goed tegen (op die hitte na dan), maar metalen hebben er een hekel aan. Ik zou dat niet aandurven.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heb je 1 of meer mieren ;)

    maar goed mieren gaan deze motor niet schoon krijgen.
    wat ik weet van roest en vuil is dat Cola ook goed werkt maar dit deed ik altijd alleen met o.a. mijn ketting etc. Werkt wel goed maar of het andere materialen aantast?? geen idee eerlijk gezegd.
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Gootsteenontstopper dat lijkt me wel wat .
    Zal er eens wat mee testen.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    WC-eend blauw bedoelt Ron. Dat ontkalkt ook uitstekend.
    We hadden in een van onze huizen een toiletpot die (ahum...) een beetje verwaarloost was door de vorige bewoners. Zat meer kalk op dan op de Pietersberg in Limburg.
    WC-eend blauw er in, een tijdje laten inwerken, wat ellebogenstoom aan de pleeborstel en het geheel glom weer...

    Kijk alsjeblieft uit met gootsteen-ontstopper. Rotzooi.
    Maken ze zelfs drugs van.... Kan toch nooit goed zijn?
     
  12. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    beetje lastig, aangezien roest oplost in een zuur (is een oxide) terwijl voor kalk een base nodig is,

    voor roest kan ik je citroenzuur adviseren, onroest ik mijn benzine tanken ook mee, nachtje laten staan en ze zijn weer spot schoon!

    natuurlijk oppassen met zuren en basen door elkaar te gebruiken, eerst goed spoelen :wink:
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Toch zou ik ermee uitkijken. Eerst zou ik willen weten wat het met metalen doet. Sanitair is geglazuurd en (sanitaire)waterafvoeren zijn tegenwoordig allemaal van kunststof. En beide kunnen zelfs goed tegen zoiets als de troep die natriumloog is, maar hoe metaal erop reageert zou ik niet weten. Dan moet je toch eerst de samenstelling weten of het gewoon ergens op uitproberen.

    Ik heb nog wel even gekeken, maar we hebben het niet in huis. Vanwege vroeger, toen wij hier superhard bronwater als drinkwater hadden, hebben we nog steeds een waterontharder.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat werkt ook uitstekend bij kalk, zelfs aan te bevelen boven alle andere middeltjes.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
  16. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Oke mierenzuur en citroen zuur .
    Nu het lastigste hoe kom ik er aan ,is de citroenzuur die jullie bedoelen gewoon dat nep citroenflesje uit de supermarkt .
    En mieren zuur hoe kom ik dan daaraan .

    Dat natronloog leek me het beste gewoon omdat ik er simpel aan kan komen .
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Loog is alkalisch en dus geschikt om roest te verwijderen, voor kalkaanslag heb je een zuur nodig zoals wc reiniger is.
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Eerst de kalk, dan de roest , lijkt me het meest zinnige....
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eigenlijk hoor je met dit soort vragen op een klassiek autoforum of bromfietsforum te zitten :D

    Oude bekende roeststabilisatoren zijn Fertan en Roestex van Chemische Fabriek Schiedam. (Als beide producenten nog bestaan)

    Ik gebruikte ook wel Fosforzuur 85% om op mijn Austin Mini Bestel's de roest te stabiliseren (etsen). Ik Dremelde de plaat altijd goed schoon tot op de pitting, en met een kwastje werd de plekje behandeld. De roest wordt in het reactieproces omgezet in stabiel magnetiet (als ik hen nog goed heb onthouden).
    Weer schuren en nog eens een behandeling, daarna spoelen met spititus... en kon er geprimed worden.
    Mijn Mini bestel leeft nog steeds (1979) en staat in puike staat op stal.

    Fosforzuur wordt ook gebruikt om de blauwe verkleuring weg te etsen na het lassen van RVS. Meen dat dit ook met salpeterzuur gebeurd. Wel doet met dat in verwarmde baden. Of als voor-ets bij het galvaniseren.

    In de HG schappen staat tuigereedschapontroester. Hoera! Dat is eveneens Fosforzuur 85%. (Ook als meststof te gebruiken). Daar heb ik een tijdje terug weer eens een testje mee gedaan... en het werkte :D
    Schepjes werden netjes schoon. De roest toont zich grijs tot donker grijs.

    Mierenzuur? Ja, daarmee kan je kortstondig de badkamer ontkalken... daarna verdwijnen je voegen als sneeuw voor de zon. Mierenzuur moet je niet te vaak op je fikken krijgen... tast je zenuwstelsel aan. Daarom gebruiken mieren het ook om hun tegenstanders af te weren en meer... Mierenzuur ontstaat ook bij het afbreken van methanol, vandaar dat het onze brandstof motortjes doet verroesten als een gek.

    Koelsysteem zou ik eerder ontkalken met geconcentreerde azijn, bij 100 graden in een pannetje. Voor zover dat mogelijk is. Je ka ook de onderdelen naar een revisie bedrijf brengen. Daar kan het de profi-wasmachine in, en komt het er brandschoon uit? Hoef je niet in de kwalm te zitten... ook een stukje investering in gezondheid.
    Toekomstig koelvloeistof gaan toepassen.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  20. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Ik zou het op een stationaire motor forum kunnen proberen ,
    Maar die worden erg weinig bezocht ,en zijn vaak niet meer dan erg simpele forums .

    En wat ik dus niet wil doen is de cilinderkop demonteren .
    De kans is groot dat ik de koppakking er niet goed af krijg.
    Dat is me al eens overkomen .
    En ik vind niet zo even een koppakking in nld.

    Ik denk dat ik hem eerst maar eens vul met azijn ,de motor laat lopen en dan zien wat er los komt ,bij een goede 100 graden .

    Iedereen bedankt voor het meedenken .
     

Deel Deze Pagina