Rohacell full core of sandwich

Discussie in 'F5J' gestart door nayy, 29 nov 2022.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Hallo,

    Technisch vraagje, ik hoor nogal tegenstrijdige dingen.

    Aan de ene kant hoor ik dat full core vleugels heel steviger zijn. (lijkt me ook logisch)

    Aan de andere kant hoor ik dat sandwich. (dus carbon-dun laagje rohacell maar holle vleugel)
    ook heel stevig is, en dat de oppervlakte langer meegaat in tijd. (beter veroudert) (vb Nan models, Explorer)

    In productie zal full core duurder zijn, al was het maar door de CNC tijd die nodig is om de schuimkern helemaal op maat te frezen.

    Wat zijn jullie ervaringen ?

    groeten,

    Nayy
     
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Goedemorgen,

    ik heb beide ervaringen. Als het het gaat over de veroudering van de oppervlakte zie ik bij de Ultima, een Prestige en een Perfection weinig verschil.

    Als F5J wedstrijd vlieger zie ik vooral het voordeel van een vaste kern dat de schade tijdens een midair aanzienlijk minder is. Helaas kom dat op internationale wedstrijden nog wel eens voor. De schades zijn dan ook makkelijker reparabel.

    Waar de holle kern beter scoort is dat je bij een vaste kern makkelijker een drukplek achterlaat op de vleugel, en dan met name de modellen onder de 1300 gram.

    Voor de keuze van een model is het mij om het even. Kijk meer naar de prestatie, verkrijgbaarheid, contact met de fabrikant en restwaarde.

    Zijn deze gelijkwaardig, dan gaat de voorkeur uit naar een vaste kern vanwege de verminderde schade bij een midair.
     
    nayy en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina