Rokende Electro zwever

Vandaag mijn ARCUS PRO gecrasht. :evil:
Na het model samen gebouwd en alles gekontroleerd te hebben en handlaunch gemaakt schoot het model als een speer omhoog .
Configuratie AXI 2820/10 met een Modelmotors 40e-3ph controller met BEC en 3s2p Konion cellen, 12 volt 2200 mAh, welke met normaal gebruik 28 Amp trekt.
Na een mooie vlucht zetten ik de motor weer aan om weer omhoog te gaan, maar merkte meteen dat er iets niet klopte, gas dicht en een turn richting veld gemaakt.
Toen het model op een meter of 20 voor me langs vloog zag ik een zwart rookspoor uit het model komen, sh*t foute boel dacht ik :roll: , het model boorde zich met een welbekende misselijk makende klap in de grond :mad: .
Resutaat een totaal verwoeste en onvervangbare ARCUS Pro ( deze worden niet meer gemaakt ) en een totaal onherkenbare speedcontroller waarvan de onderdelen los in het model lagen.
Na demontage van het geheel bleek de motor te blokkeren, vermoedelijke oorzaak een los gekomen magneet die tussen anker en de andere magneten vast is komen te zitten.
Gelukkig zijn mijn Konion cellen niet kapot, alleen de krimpkous vervangen, de controller lag daar namelijk naast.
Totale schade ongeveer € 500 :evil: :evil:
Voor mij een groot verlies daar ik al ongeveer 20 jaar met het model vlieg en er helemaal aan verknocht was.
Zo ik moest dit toch even van me afschrijven en ga toch proberen bij de leverancier verhaal te halen, want het is nu al de tweeden keer dat ik met deze motor een losse magneet te maken heb.

Janneman

humm, balen, maar als we toch in deze sfeer zijn....

Ik heb een FVK Prima. Het ding op lipo's en een sp400/6v met een oude robbe regelaar (achteraf stom). Maargoed, ik vloog altijd al op 3 cellen serie. Tot op een gegeef moment ik lekker aan het vliegen was met de Prima. Opeens kon ik geen gas meer geven, vervolgens ging het gas op vol pot. Toen ben ik maar even een rondje gaan (raggen), maar dat was de oplossing niet. Dus ik wou net wat bedenken toen ook mijn besturing er mee stopte. Model in Vrille naar beneden, verticaal een bouwakker met los zand in. Dus ik het op het lopen gezet. Toen ik in de buurt van het model kwam zag ik ook een lekkere rookpluim uit de holle staart komen. .... Rookpattronen? Turbine aftercool? mooiniet, model uit de grond getrokken (zat tot de voorlijst in de zwarte aarde), kapje los, ik wou de accu los trekken, maar inplaats daarvan trok ik alle draden van de regelaar (die waren al los gesoldeerd door de hitte.)

Maargoed, schade:
één kapotte regelaar, gefrituurde lipo's die nog een tijd dienst hebben gedaan na de tijd. Kapotte spinner en nog wat kleinigheid.

Model gaat binnenkort te lucht weer in.

Maar ff wat anders, Wat als een fabrieks motor een magneetje los laat?
Garantie? grote bek en je geld terug? ik zal ze even een mailtje sturen om te kijken wat ze zeggen.

suc6 ermee :? .
Groeten.

Al vaker problemen gehad met een axi? vreemd... ik hoor verder alleen maar goede verhalen erover. Ik heb zelf ook niets geks gehad. Ik zou zeker verhaal gaan halen, zeker omdat het om een mooi model gaat wat niet meer te koop is.

Erg zonder van het model. Gecondoleerd.

Heb al kontakt opgenomen met leverancier en deze heeft er al eerder mee te maken gehad net als een clubgenoot van mij, welke het met de nieuwe uitvoering van de 2820/10 heeft gehad.
De leverancier adviseert mij het geheel met een in engels geschreven briefje naar de fabriek te sturen wat ik dus ook ga doen.
"Niets geschoten is altijd mis"

Enne, bedankt voor het medeleven.

Groetjes, Janneman

EErrh Jan,

Volgens mij (maar ik laat me graag verbeteren door iemand die het beter weet) is de leverancier aanspreekbaar. Dat hij verhaal haalt bij Modelmotors ofwel de fabrikant is goed, maar hij moet je helpen. Is bij Eu directive c.q. daarop gebaseerde wetgeving geregeld, volgens mij. Binnen de garantietermijn, that is. En een losse magneet valt zeker onder de garantie.

Voor gevallen axi's geen garantie ;).

Als je de motor eens uit je hand hebt laten pleuren of hij heeft eerder een harde klap gekregen kan het voorkomen dat de borging (meestal hard meteriaal) scheurt. Hierdoor kan dan later een magneet los knallen. Je wilt niet weten hoeveel gewicht er aan die stomme magneetje's trekt.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van AXI (model motors)

Harmpy35

Niks gevallen AXI motor.
Ik heb diverse vluchten gemaakt met deze configuratie en met goed resultaat.
Als mijn dochter morgen de vertaling van de brief naar Engels gekontroleerd heeft ( mijn Engelse grammatica en zins opbouw is niet je van het ) gaat het hele spul richting fabriek.
Ik kan hem ook zo in de afvalbak PLEUREN zoals jij dat noemt en dan weet ik zeker dat ik niks heb, nu is er nog een kans dat ik te weten komt wat de oorzaak is geweest van het uitbranden van de regelaar.
Trouwens de motor is al eens terug geweest en heb hem gerepareerd terug gekregen.
En omdat je het zo vriendelijk vraagt zal ik zeker het resultaat op het forum plaatsen.

Theo, maak je geen zorgen, de AXI motoren zijn goed, ik heb nog een oud model met een rechte achterkant.

Groet, Janneman

Hallo beste mede electrovliegers,

Harmpy35 schreef,
Voor gevallen axi's geen garantie .

Als je de motor eens uit je hand hebt laten pleuren of hij heeft eerder een harde klap gekregen kan het voorkomen dat de borging (meestal hard meteriaal) scheurt. Hierdoor kan dan later een magneet los knallen. Je wilt niet weten hoeveel gewicht er aan die stomme magneetje's trekt.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van AXI (model motors

Wel Harmpy35 hier het resultaat van het opsturen van motor en regelaar naar ModelMotors.

Met grote blijdschap :D :D :D mag ik de forumleden vertellen dat ik vandaag om 10:20 uur een kompleet nieuwe set heb mogen ontvangen van de fabriek
bestaande uit een gloed nieuwe AXI 2820/10 en een Jeti Advance 40 plus regelaar.
:thumbsup: :thumbsup:
Dus Janneman is heel erg blij :zon:
Groetjes, Janneman :bye: :bye:

Heyye, KIJK dat is nouw eens service. Echt helemaal TOP. Dat willen modelbouwers graag horen. Super dat je een nieuwe set hebt gekregen !.

Ik heb al meerdere verhalen gehoord over mensen die erg makkelijk een nieuwe regelaar enzo kregen van modelmotors, wanneer hij kapot was ofzo. Ze zijn hier erg goed en makkelijk in. Erg mooi dus !! Veel vliegplezier ;), of heb je nog te veel andere schade?

suc6 ermee, leuk dat je nog even verteld hoe het is afgelopen!

Back