Rokraft 120 Up op twee 6V decaperms

• Topicstarter Topicstarter ErwinV
  • Startdatum Startdatum
E

ErwinV

Guest
Hoi Allemaal,

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is twee 6V decaperms
op 1 Rokraft 120 Up vaartregelaar aan te sluiten?
Ik hoorde laatst van iemand dat dit niet kan ,omdat als je iets sleept
of er rommel in je schroeven komt, je vaartregelaar acuut afbrand
indien je er natuurlijk geen zekering tussen hebt zitten.
Ik vind het echter wel vreemd; ik heb afgelopen zomer met mijn Happy Hunter een stalen roeiboot met buitenboordmotor en 5 personen er in
gesleept :D .Dit was geen enkel probleem, het enige wat (logischer wijs!)
warm werd waren de twee decaperms.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

mvg.
Erwin

Even uitrekenen Erwin!
Op de HMBC site staan gegevens van electromotoren.
Als je daar opzoekt wat die onder vollast trekken en je vergelijkt dat met de maximale stroom die de regelaar kan leveren, dan weet je of het wil.

Het is natuurlijk altijd verstandig je regelaar af te zekeren.

Wim

Hoi Erwin,

Het kan wel:

Decaperm 6 Volt = max. 7 Ampere p/stuk, dus 14 Ampere zou je maximaal te regelen stroom zijn, echter bij vuil in de schroef krijg je te maken met een blokkeerstroom en deze ligt vele malen hoger dan 7 Ampere, kortom in zo'n geval krijgt je regelaar het wel erg warm, je motor vind dit trouwens ook minder leuk, je kan dit ondervangen door in de + draad van je regelaar een zekering op te nemen welke je gelijk stelt aan de maximaal te regelen stroom van je regelaar, daarna zou je iedere motor ook nog extra kunnen afzekeren met bv 7 A, ik zou in alle gevallen kiezen voor een trage zekering trouwens.

Ook het snel van volaan vooruit naar volaan achteruit regelen of andersom geeft even een hoge stroom, onderschat ook dit niet !!!!!

Verder zou ik als ik jouw was liever op 12 Volt varen, dit geeft een halvering van de stroom tov 6 Volt, maar ik neem aan dat je deze motoren al hebt dus dan is dit geen optie meer, maar wellicht een tip voor de volgende boot.

Tom Boere

Tom Boere zei:
maar wellicht een tip voor de volgende boot.
Ikzelf vaar ook op 6 volt, maar ik "recycle" m'n motoren steeds: ik gebruik voor elk model dat ik maak de motoren die ik op voorraad heb. Dus niet iedereen gaat zomaar over van 6 naar 12 V. :wink:

Wim

@Wimg; bedankt voor je tip; ik wist dat je het kon uitrekenen en dit heb ik dan ook gedaan.Volgens mij moest het dus ook kunnen en dit is in de
praktijk ook gebleken,alleen de persoon die het mij vertelde bracht me aan het twijfelen.Ik dacht steeds bij het uitrekenen dat ik misschien iets over het hoofd had gezien,maar zoals Tom het uitrekend doe ik het ook.
Ik denk dat degene die het tegen mij vertelde het dan zelf niet weet, of
mij iets wil verkopen.(hij werkt namelijk in een modelbouwzaak!!!).

@Tom; bedankt voor je duidelijke uitleg!!!Zo reken ik het ook uit,alleen
zoals hier boven beschreven,dacht ik dat ik iets vergat bij de berekening.

mvg.
Erwin

Back