Rollcage voor de Slash

Ben bezig (geweest) met een ontwerp voor een rollcage voor mijn Slash. Naar een idee op een ander forum heb ik een "Mock-up" gemaakt van de rolkooi van (buig)rietjes. Dat ging hartstikke goed. Je kan knippen, passen, lijmen etc zonder dat het veel geld kost.
Eenmaal het ontwerp af, ging het verder met 6mm aluminium buis. Alleen dat was niet goed te lassen, zelfs met speciale alu las roedes. Het wou niet echt lekker vloeien.
Dan maar met 6 en 5mm messingbuis. Dat soldeerd veel beter.
Hier is een foto van de eerste mock-up. Andere foto's volgen spoedig.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eenmaal het ontwerp af, ging het verder met 6mm aluminium buis. Alleen dat was niet goed te lassen, zelfs met speciale alu las roedes. Het wou niet echt lekker vloeien.

Aluminum kun je alleen lassen, door middel van TIG er zijn voor autogeen enzo, wel speciale alu las draaden maar dat werkt nog voor geen meter.

Tim
 
Leuk idee en ziet er gekleurd uit.
Maar messing ?
Wordt dat niet een beetje (top) zwaar denk je :confused:
Het gewicht van de kooi is 215 gr. Geen gewicht dus.

Aluminum kun je alleen lassen, door middel van TIG er zijn voor autogeen enzo, wel speciale alu las draaden maar dat werkt nog voor geen meter.
Tim
Wel als je dit gebruikt (zeggen ze); zie deze link Durafix 5 staven kit Durafix Nederland, en voor de gebruiksaanwijzing; Durafix Nederland - Pagina


Deze kooi ziet er gaaf uit, maar hoe kom je bij de accu??
Ik heb op mijn kooi een draaipunt gemaakt zodat je makkelijk de accu kan plaatsen (zie foto). Op deze manier dus;

full



Mooi man.

Had je trouwens al iets aan het diff gedaan?

Die heb ik gewoon met ductape (ducktape, duct-tape enz) dicht geplakt. Trouwens, ik heb de creditkaart company gevraagd om het geld terug te halen wat ik Liquid-rc had betaald voor dichte gearcovers. Geld terug, maar de gearcovers nooit binnen gekregen!!

Anyway, het moest er een beetje zo uitzien;
full


full


En zo;
full


Er komen nog meer foto's!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er wordt ook wel erg makkelijk gezegd dat 215 gram geen gewicht is. Maar in schaal is het 500 kilo aardappelen in de kofferbak van je Suzuki Alto. Ook geen gewicht zeker;)
 
Er wordt ook wel erg makkelijk gezegd dat 215 gram geen gewicht is. Maar in schaal is het 500 kilo aardappelen in de kofferbak van je Suzuki Alto. Ook geen gewicht zeker;)

Alleen zijn de motoren in rc-auto's niet schaalgebonden. Die leveren in verhouding zelfs héél wat meer vermogen dan die in een echte auto. ;) Dus veel zal je er niet van merken qua acceleratie en snelheid.
In de bochten zou het echter wel wat meer invloed kunnen hebben, maar ja, waarvoor diende die rolkooi in the first place? ;)
 
Het gewicht van de kooi verlaagt de auto met een paar mm. De moeite niet.

Maar voor de laatste foto's;
De body past er precies overheen. Ik kan dus rijden zonder body en met. Als ik een beetje wil raggen over asfalt, en de auto maakt een flip, dan beschadig ik de body niet zo veel.
full


full


En om goed bij de accu te kunnen komen, het scharnierpunt.
full


full


Voor de details van de bevestiging;
full


full


Complete kooi overzicht;
full


full


Ik vraag me af hoeveel anderen ook een rollcage hebben gemaakt voor hun Slash. Ik heb nog weinig kunnen vinden op het forum.

En voor de prijs ben ik ook niet veel armer geworden. Totaal aan materiaal (messing buis 6-5mm, een beetje soldeer, soldeervloeistof, gas voor de brander) nog géén €10,00.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de neiging een beetje hebberig te worden van dit soort projecten;)

Ziet er goed uit...Enne mooi verzonnen dat scharnierpunt. Kleine suggestie zou kunnen zijn om de strip aan de voorkant te verwijderen en kleine delen te gebruiken die de kooi aan de bodyposts verbinden. Nu oogt het zo massief. Moet toch iets te zeuren hebben...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de neiging een beetje hebberig te worden van dit soort projecten;)

Ziet er goed uit...Enne mooi verzonnen dat scharnierpunt. Kleine suggestie zou kunnen zijn om de strip aan de voorkant te verwijderen en kleine delen te gebruiken die de kooi aan de bodyposts verbinden. Nu oogt het zo massief. Moet toch iets te zeuren hebben...

Ik ben bezig geweest om een goede oplossing er voor te vinden. Ik moest wel de mogelijkheid houden om de body te kunnen plaatsen. Dit kwam als beste uit de bus.
De strip aan de voorkant is van zink gemaakt. Het is goed te bewerken en kon daardoor de buis goed vast zetten. Ook het gewicht van de strip is te verwaarlozen.
Maar je hebt gelijk, het oogt behoorlijk massief. Misschien dat ik er wat af kan halen.
 
ziet er heel mooi uit. netjes en snel gemaakt! Misschien nog een kleine tip. De 4 onafgewerkte uiteindes die op het middenstuk van je chassis rusten zou je misschien af kunnen werken met rubberen dopjes, zodat deze door een crash en/of trillingen je chassis niet teveel beschadigen.
 
ziet er heel mooi uit. netjes en snel gemaakt! Misschien nog een kleine tip. De 4 onafgewerkte uiteindes die op het middenstuk van je chassis rusten zou je misschien af kunnen werken met rubberen dopjes, zodat deze door een crash en/of trillingen je chassis niet teveel beschadigen.

Als het goed is zitten daar schroefjes doorheen die ipv de nerf bars nu de roll cage op zijn plek houden.
 
Voor allemaal die mij een compliment hebben gegeven; Dank U wel.:worship: Soms heb je een schouderklopje nodig. :D

ziet er heel mooi uit. netjes en snel gemaakt! Misschien nog een kleine tip. De 4 onafgewerkte uiteindes die op het middenstuk van je chassis rusten zou je misschien af kunnen werken met rubberen dopjes, zodat deze door een crash en/of trillingen je chassis niet teveel beschadigen.

@robin_phaser4rs; Ik weet wat je bedoeld. Goed idee. Moet wel rekening houden dat de kooi dan niet te hoog komt ivm de body die er nu nog net overheen past.

Als het goed is zitten daar schroefjes doorheen die ipv de nerf bars nu de roll cage op zijn plek houden.

@SCRT Pilot; Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met "nerf bars". De kooi rust idd op de chassis.

Tot nu toe heb ik geen idee of alles het houdt als ik ga rijden. Ik heb toch wel het idee dat er soldeerverbinding zullen zijn die het begeven. Maar alleen de praktijk zal het leren. Als er te veel verbindingen kapot gaan, zal ik moeten denken om het te hardsolderen.

Het was iig héél leuk om te maken en geeft meteen de mogelijkheid om te kijken of zoiets ook mogelijk is voor mijn E-Maxx. De rollkooien voor dat ding zijn niet te betalen.

Het volgende (winter) project zal waarschijnlijk werkende remlichten worden. Ik heb dit gezien op een Amerikaans forum.

Voor anderen die interesse hebben; Ik heb ook een Wheeliebar gemaakt. Ik weet dat ze te koop zijn, maar met die dingen moet de bumper er af. En aangezien ik voor en achterlichten heb gemonteerd in de bumpers, kan ik niet zonder de bumpers.
full

Op deze foto ligt de Slash ondersteboven.
Het werkt als een lier!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top