rolroer differentiering op de FC-18

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!


Heb vanavond ongeveer een uur geprobeerd rolroerdifferentiering voor mekaar te krijgen . . . :?

Als het gelukt was las je dit niet!! :evil:

Ik maak gebruik van het S-2 seglerprogramma, met rolroer-servo's op kanaal 1 en 5 (flapperon actief).

Menu 56: daar moet het gebeuren, en er gebeurt ook wel iets, maar alleen hele rare dingen die ik niet bedoel. 8O

Is er iemand die helder stap voor stap kan uitleggen
- dan wel wat er in de handleiding bedoeld wordt,
- dan wel hoe het moet?

:worship:

Dank.

:thumbsup:


jan.
 
Wat wil je doen??? Rolroerdifferentiering?? Misschien een domme vraag maar wat bedoel je hiermee??

Heb je iets met een V-tail en klopt het hoogteroer niet t.o.v. je richtingsroer???
 
jan
ik heb een slecht bericht voor je
bij de fc-18 wil die niet flaperons en differentiering ter gelijk bewerksteligen
het is of flaperons op kanaal 5 of diff op kanaal 7
dit is ook vermeld in de handleiding maar die kan soms niet echt duidelijk zijn

een :arrow: heel handig :idea: linkje als je de fc-18 hebt en handleidingen in een andere taal niet goed begrijpt
 
Als je 1 en 7 nu eens gebruikt, en je gaat naar G4 ipv G2 en daar activeer je naast aildiff de butterfly en zet die op je "gas". Dan gaan je rolroeren omhoog als je je "gas" dicht trekt. Aan de andere kanalen zit geen servo dus die doen niets. Volgens mij heb je dan wat je wenst.

1 rolroer aileron AIL
2 hoogteroer elevator ELE
3 stoorklep air brakes A-BRK
4 richtingroer rudder RUD
5 welfklep 1 speedflap S-FL
6 welfklep 2 speedflap S-FL
7 rolroer 2 aileron AIL
8 vrij --- ---

Suc6,
Bert
 
Collegae!


Dank voor alle reacties! :D

Ik ben vergeten er bij te vertellen dat ik een oude 6 kanaalsontvanger gebruik . . . :oops:

Dan wel wil gebruiken. :evil:

FC-18 Versie 3.1

Ik heb liever differentiering dan butterfly! :yes:

Heb ik verdorie net een dure 8-kanaals ontvanger verkocht . . .



:zon:


Inderdaad, op de 'ouderwetse manier': dat is de oplossing! :D

Ron, briljant! :worship:

(Voor het laatst plm. 1970 zo gedaan, met de Digi 2+1 8) )

En die handleiding . . . nou ja, ik ben in een goed humeur! :P


jan.
 
@Marco!


Ik heb die Nederlandse versie van de handleiding uitgedraaid, en daar lees ik op pag. 31:

Dit programma is bedoeld voor zweefvliegtuig modellen (en motormodellen) met ailerons die ieder door een aparte servo worden aangestuurd. De servo’s moeten overeenkomstig de schets hiernaast op de ontvanger worden aangesloten. Als alleen aileron-differentiëring wordt geprogrammeerd dan de servo’s op kanaal 1 en 7 van de ontvanger aansluiten. Wordt de flaperon mixer gebruikt in combinatie met aileron-differentiëring, dan de servo’s aansluiten op kanaal 1 en 5 van de ontvanger.

Dat geeft de burger toch weer moed! :P

Weet je zeker dat het niet wil (op de digitale, programmeer-manier)? :roll:


jan.
 
je zou met vrij mixxen aan de gang kunen als je ze nog vrij hebt
namelijk je zet de tweede aileron servo op een 8 kanaals ontvanger en dus kanaal 7 en gaat vervolgens voor flaperons bezig met een v-mix op kanaal 7
het is niet het optimale maar het werkt. ik heb het al meerdere keren getest in afpdelux.
 
Gebruik programma glider 4 eens i.p.v. glider 2.
Het probleem zou dan opgelost moeten/kunnen zijn.

Het zou ook zo kunnen zijn dat je differentiering omgekeerd is, dus uitslag naar boven minder en naar onder meer.
 
Is geen probleem.
Kanaal 1 en 5 op de ontvanger.

Zwever-2

Menu 65, flapperons activeren
Uitslagen van rolroeren en flaps instellen. in zelfde menu. Als de flaps verkeerdom bewegen tov de rolroeren deze op -50% zetten (ipv +50%).

Menu 56, differientiering aanzetten en instellen op gewenste percentage.
Mocht de differentiering verkeerdom werken (omhoog gaande roer minder uitslag dan omlaaggaande roer), deze op een negatief percentage instellen.

Menu 53 instellen hoeveel de flaps omhoog en omlaag moeten.

Succes,
Gerben
 
Is geen probleem.
Kanaal 1 en 5 op de ontvanger.

Zwever-2

Menu 65, flapperons activeren

Ja, tot zover allemaal leuk en aardig, maar nu komt het. :?

Kun je nu wel of niet tegelijkertijd etc.etc. :roll:

Jij zegt van wel, Marco zegt van niet. :|

Mij is het niet gelukt, en Marco (blijkbaar) ook niet. :nooo:

Denk je dat het kan, of kan het (proefondervindelijk vastgesteld, bij volle verstand zijnde, met eigen ogen gezien)?

Anders zit ik zo weer een uur te kl**en . . . :evil:


jan.
 
het is mij op de sim niet gelukt nee
ik heb nog geen groote zwever in het echt.
ik pak gewoond de mennu's en de handleidingen.
sluit de zender aan op de sim zo leer ik veilig de zenders instellen.
er gaat in mijn ogen namelijk niets boven hands on ervaring zonder dat het geld kost.
zo test ik dus alles uit voor later gebruik
 
Het vervelende is dat ik de heveltjes op de servo's veranderd heb, om aldus 'mechanisch' het gewenste effect te bereiken.

Maar dat lukt ook al niet! :evil:

Zou er stiekem dan toch iets geprogrammeerd zijn??? 8O

Alles resetten? :mad:

Kreun . . .


jan.
 
Bij de FC18 V1/V2 staat heel expliciet in de handleiding, dat de 2e aileronservo op kanaal 5 aangesloten moet worden bij flaperon-mix en bij aileron-differentiëring op kanaal 7. Bij deze versies is de combinatie flaperon-ail.diff. dus niet mogelijk :( .

Maar goed, het ging niet om deze versies, maar om de V3.x...zie ik bij het doorlezen van het draadje
doh.gif
. Zelf ben ik geen gebruiker (van de FC18 wel te verstaan), dus met zekerheid kan ik ook geen uitsluitsel geven.

Bij de FC18 V3 wordt er bij de flaperon-mix (menu 65) vermeld, dat de 2e aileronservo op kanaal 6 aangesloten moet worden :idea: . Ik heb daarbij het donkerbruine vermoeden, dat de ail.diff. ook in dit geval verdwijnt :cry: . Tenzij Gerben zich natuurlijk vergiste in de kanaalnummers 5 en 6 :roll: .
 
Corrien!


Bedankt (ook al begrijp ik het niet helemaal). :?

In het schema bij Segler-2 programma staat toch duidelijk dat de tweede servo op kanaal 5 moet? :roll:

Flapperon en butterfly en wat niet al interesseert me niet zo. :nooo:

Differentiering wil ik! :D

Thuis vanavond maar eens eerst de boel resetten . . . lijkt me.

Op naar menu 32! :P


jan.
 
:oops: Ik ga vanmiddag maar eerst even naar de opticien
nerd.gif
. In het acro2 programma wordt kanaal 6 de 2e aileron bij ingeschakelde flaperon. Bij segler2 is dit inderdaad kanaal 5.

Raar!!! Japanse logica of foutje in de handleiding? Waarom de ene keer kanaal 5 en de volgende keer kanaal 6? In ieder geval leert men zo zijn zendersoftware kennen...
 
Back
Top