Rolroer probleem?

Vanmiddag een Kyosho Calmato aangeschaft.
Ging ik de doos openmaken zag ik bij de rechtervleugel dat het folie op het rolroer gewrinkeld (o.i.d.) is.

Wat adviseren jullie me? Morgen de modelbouw zaak bellen voor een nieuwe?
Ik ben nieuw in de modelvliegerij dus moet nog veel leren, maar dit lijkt me niet goed.

Graag jullie reacties

Uploaded with ImageShack.us

Dat komt door het in de doos zitten. en vocht/warmte in het magazijn/tijdens vervoer. Zet er een föhn op en de wrinkles verdwijnen

Dat komt door het in de doos zitten. en vocht/warmte in het magazijn/tijdens vervoer. Zet er een föhn op en de wrinkles verdwijnen

Okay, ik hoop het. Dus dit is normaal?

Moet je nog erg opletten dat het niet te warm wordt? Of kan het er wel redelijk tegen?

Heb je ervaren vlieger of club die jou gaat helpen om te leren vliegen?

Ik ga zeker lid worden van de lokale vliegclub (Montfoort) en iemand die me het vliegen wil leren. Heb al veel "in"gelezen. En ben pietje precies dus ga absoluut niet als eigenwijs zomaar vliegen.

On-topic: suggereer je hiermee dat een clublid me kan helpen met het rolroer "vraagstukje"?

Okay, ik hoop het. Dus dit is normaal?

Moet je nog erg opletten dat het niet te warm wordt? Of kan het er wel redelijk tegen?

Het komt wel vaker voor. Zolang je geen verfafbrander gebruikt gaat het wel goed, het is immers krimpfolie. Ik gebruik zelf een strijkbout van mijn vrouw op de hoogste temperatuur die ik vlak boven het oppervlak houd zonder de folie aan te raken. niet de bout op het folie houden, want dan krijg je kreukels.

Als het te warm word zie je het folie verkleuren, houd dan meer afstand.

Het komt wel vaker voor. Zolang je geen verfafbrander gebruikt gaat het wel goed, het is immers krimpfolie. Ik gebruik zelf een strijkbout van mijn vrouw op de hoogste temperatuur die ik vlak boven het oppervlak houd zonder de folie aan te raken. niet de bout op het folie houden, want dan krijg je kreukels.

Als het te warm word zie je het folie verkleuren, houd dan meer afstand.
Er bestaan strijkijzers speciaal voor folie te bespannen op vleugels , rompen enz. Die zijn bekleed met een teflon laag en je kan temperatuur instellen. Als je het natuurlijk maar 1 keer nodig hebt:rolleyes:

Ik ga zeker lid worden van de lokale vliegclub (Montfoort) en iemand die me het vliegen wil leren. Heb al veel "in"gelezen. En ben pietje precies dus ga absoluut niet als eigenwijs zomaar vliegen.

Iedere modelbouwer heeft wel een föhn om dat even glad te föhnen .

Dus even langs je nieuwe club en je hoeft (nog) geen te kopen.

Ik heb voor leden van onze club dit ook al vaker gedaan . ;)

Mvg Johan

Iedere modelbouwer heeft wel een föhn om dat even glad te föhnen .

Dus even langs je nieuwe club en je hoeft (nog) geen te kopen.

Ik heb voor leden van onze club dit ook al vaker gedaan . ;)

Mvg Johan

Ik heb vanmorgen met de fohn van m'n vrouw e.e.a. warmgemaakt en voorzichtig glad te strijken met de hand.

Het is wel beter geworden maar nog er blijven wat kreukels in.
Overigens, nieuwe kopen was ik niet van plan. Zou toch garantie zijn?

Hoi Yiaaa

Bijna elke Haarföhn is niet heet genoeg.
Als je nog geen Foliebout hebt, ben je aangewezen op de Verfafbrander.
Zet deze op de laagste stand en houd deze dan op ongeveer 25 cm afstand.
Voor de zekerheid op (35 cm).
Als je langzaam dichterbij komt dan zal de folie eerst uitzetten, nog dichterbij dan zal de folie straktrekken als de föhn verwijderd is.
Als je te lang op ongeveer 15 cm afstand zit, zal er plots een gat ontstaan.
Dus goed opletten, dan kan het niet mis gaan.

Veel plezier met je geweldigge Calmato

Laatst bewerkt:
Hai Yihaa, lees dat je naar vliegklub Montfoort wilt (de Vier Poorten). Wil je dan voorstellen om even bij mij langs te komen, help ik je even met de folie strak maken. Stuur je even een pb.

:rolling:

Op iets waar de winkelier niks aan kan doen heb je geen garantie .
Bij 99% van de houten ARF,s komt dat voor .
Het ene merk meer als andere .

De föhn van je vrouw heeft iets te weinig temperatuur .

Mvg Johan

Heb ik inmiddels nu meer idd meer gehoord.
Ach zo leer je weet wat toch, ik sta aan het begin van m'n vliegcarriere.

Hai Yihaa, lees dat je naar vliegklub Montfoort wilt (de Vier Poorten). Wil je dan voorstellen om even bij mij langs te komen, help ik je even met de folie strak maken. Stuur je even een pb.

Onwijs bedankt voor je hulpvaardigheid (heb je inmiddels ook een pb gestuurd)

Voor de anderen; update: ik ben vanmiddag bij een clublid van mvc Montfoort langsgeweest die in de zelfde woonplaats als ik woon. En hij heeft me geholpen met een foliebout en dat hielp echt goed.
Tevens veel tips en tricks van hem gehoord, was echt super om zo iemand te ontmoeten!

Nu op naar een goede zender en servos...(denk aan een 2,4 GHz Futaba FF-6 (T6EX, maar dat is hier nu offtopic))

... Nu op naar een goede zender en servos...
Tips voor en overwegingen bij aanschaf zender: een-zender-kiezen.

... Op iets waar de winkelier niks aan kan doen heb je geen garantie ...
Winkelier is altijd verantwoordelijk voor wat hij verkoopt. Hij MOET garantie verlenen, of vervanging, of restitutie. Kan zich niet verschuilen achter leverancier. Hij moet zijn kosten/schade op zijn beurt verhalen op zijn leverancier: keten-aansprakelijkheid

Laatst bewerkt door een moderator:
Tips voor en overwegingen bij aanschaf zender: een-zender-kiezen.

Winkelier is altijd verantwoordelijk voor wat hij verkoopt. Hij MOET garantie verlenen, of vervanging, of restitutie. Kan zich niet verschuilen achter leverancier. Hij moet zijn kosten/schade op zijn beurt verhalen op zijn leverancier: keten-aansprakelijkheid

Top! bedankt.

Idd dat verhaal over garantie. Goed het was ietwat mijn onwetendheid betreffende dat kreukelen. Zoals in mn vorige post is het kreukelen weg.
Het clublid waar ik vanmiddag was vertelde dat het min of meer normaal is.
Tevens ben ik vanmiddag bij mvc utrecht wezen kijken en wat praten met mensen. Paar vliegtuigen zag het folie er in mijn ogen ook niet uit (ben nogal pietje precies). Goed dat hoort er dus blijkbaar bij ;)

edit (offtopic): zender gaat zo'n futuba worden en ik ga mode 1 leren. Heb ik ook vanmiddag nagevraagd welke de meeste leden hebben ivm leraar. Morgen op pad naar hobby-in en evt. naar 2brothers. Zender+ontvanger+servo's aanschaffen zodat ik kan beginnen met bouwen (nog tips of topics waar opsomming staat voor andere handige spulletjes (tape/lijm/kwiklinks etc voor de calmato?))

Laatst bewerkt door een moderator:

Maar daar vallen de kreukels in folie niet onder . :D

Natuurlijk wel als er iets defekt is .

Mvg Johan

Back