Rolroeren als remkleppen (flaperons)

Vraagje:

Ik zie heelveel vliegers hun rolroeren als remklep gebruiken, volgens mij is de offciele benaming "flaperon". Nu hoor ik vaak dat deze in de rem stand, omhoog moeten wijzen.

Maar volgens mij staan ze dan juist in de "spoiler" stand, veel snelheid en weinig draagkracht. Volgens mij is omlaag de juiste stand, weinig snelheid, veel draagkracht.

Wat is nu juist?

Je zegt het antwoord zelf al..
Eric van Dijken zei:
Maar volgens mij staan ze dan juist in de "spoiler" stand, veel snelheid en weinig draagkracht.

Het is juist de bedoeling dat je zwever zo weinig mogelijk draagkracht heeft omdat hij moet dalen voor de landing. En liefst zo snel mogelijk! :)

Volgens mij zou je hem juist met zo min mogelijk snelheid en zo rustig mogelijk aan de grond moeten/willen zetten. Ik hoef tenslotte geen preciesie landing te maken. Maar wil met een zo klein mogelijke kans op schade, het toestel aan de grond zetten. Langzaam en zacht is dan beter, dan snel en hard.

En groot toestel land ook met flaps down, niet met flaps up.

De ROBBE handleiding van de FX18 zender zegt dit:

This function is usually termed a flaperon (= flap + aileron) mixer.

- Large deflection up -> spoilers
- Small deflection up -> speed flaps for high-speed flying
- Large deflection down -> landing flaps
- Small deflection down -> camber-changing flaps for thermalling

Wat is nu juist?

Er is een verschil tussen spoilers en flaps
spoiler veroorzaken weerstand, en verminderen de lift waardoor het toestel gaat zakken. Als bv het veld te kort is kan het zijn dat je zwever een flink stuk doorgaat, dan wil je dat hij zakt en zet je je spoilers op, in jouw geval de rolroeren omhoog.
Met flaps verhoog je de lift en kan je langzamer binnenkomen (of korter opstijgen), vb handig voor snelle kisten. dus de rolroeren omlaag.
Het staat prima in de handleiding van je FX18
't is misschien geen compleet antwoord en wat symplistisch maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Back