Rolroeren Diffirentieel Instelling

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door lekkervliegen, 2 mei 2003.

  1. Bijna ben ik klaar met een Robbe Firewind en loop hier toch tegen een
    lastig oplosbaar probleem aan. Ik heb op mijn rolroeren een vrij grote uitslag van 12mm naar boven en naar beneden. Nu weet ik dat er wordt aangevolen 8mm naar beneden en 10mm naar boven de uitslag in te stellen. Nu heb ik geen computerzender (nu heeft dit weinig nut omdat de servo's op 1 kanaal zitten.) en ik heb weinig ruimte de uitslag nog meer te beperken. Is het erg belangrijk de rolroeren gediffertieerd in te stellen.
    (Het gaat om een 2m electrozwevertje, Graupner speed 600 met een 3000MiHi accu.)
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    een simpele manier om aan diferentiele rolroer aansturing te komen is om van het rond servoaansturings(heveltje?!?) gebruik te maken en de gaatjes hierbij uit het midden te plaatsen.

    schematisch zeg maar zo ongeveer
    [​IMG]

    naar boven heb je dan altijd meer uitslag als naar beneden.

    is zowel met 1 servo per rolroer als met 1 servo voor allebij te gebruiken

    zelf even expirimenteren wat de beste plaatsing van het gaatje is. Ik heb zelf altijd geleerd om eerst alles te proberen om je uitslagen hardwarematig goed te krijgen en mocht dat niet lukken er pas iets aan te doen op je zender.

    groet,

    vinze
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Een ronde servo aansturing gebruiken is niet perse nodig. Als je het standaard heveltje gewoon iets uit het midden zet krijg je hetzelfde resultaat.
     
  4. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    owh ja natuurlijk dat kan natuurlijk ook. helemaal niet aangedacht.

    maar goed nu staat de tip er in iedergeval voor iedereen die met 1 servo beide rolroeren diferentieel wil aansturen.

    groet,

    vinze
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Alleen bij aansturing van een enkel rolroer.

    Andere mogelijkheid, maar minder flexibel, de hoorntjes op de rolroeren buiten de scharnierhartlijn plaatsen.
     
  6. Bedankt voor de tips

    Bedankt voor de tips. Mischien een rare vraag maar is dat differentieel heeeeel er super belangrijk of kan er ook zonder gevlogen worden? Ik kan me voorstellen dat een rol wat lastig gaat of....ik heb nl alleen met gevlogen maar het zou me goed uitkomen qua ruimte om met grotere uitslag en zonder differentieel te vliegen, of is dit vragen om moeilijkheden?

    Groeten van Bas
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Re: Bedankt voor de tips

    Die bestaan niet, alleen rare antwoorden :D
    Differentiaal aansturing maakt, met name bij vleugels met een niet-symmetrisch profiel (onderkant platter dan de bovenkant) en dan ook nog eens bij vleugels met een grote slankheid (lang en smal) wel verschil.
    Het rolroer dat naar beneden uitslaat levert hier meer weerstand op dan een dat naar boven gaat, zodat de vleugel die je naar boven wilt laten komen wat wordt tegengehouden. Het vliegtuig wil dan met de neus de bocht uit vliegen. Om dit 'haakeffect' een beetje binnen de perken te houden geef je aan de vleugel aan de binnenkant van de bocht wat meer uitslag. Je kunt zo'n model trouwens pas met een richtingsroer echt 'gecoordineerd' sturen. Vraag maar aan de mensen van BIGGS...
    Bij een model met een korte, brede, vleugel zul je er nauwelijks iets van merken...
     

Deel Deze Pagina