Ik kan me in jou verhaal in zoverre vinden dat een kist met meer v-stelling
beter uit zichzelf terug komt. Maar om daar nou eerst een rudder kist voor aan te schaffen....
Het is voornamelijk afhankelijk van de grootte van de uitslag van je roeren.
er zijn genoeg rolroer kisten die v-stelling hebben en ook een grote eigen stabiliteit hebben.
Met een goede instructeur maakt het geen verschil of je nou met een rudder kist of een rolroerkist begint. Het voordeel is dat je het gelijk goed leert in plaats van half.
Er zijn genoeg gasten die afgevlogen zijn met een rudderkist en vervolgens bij een rolroer kist iets te enthousiast zijn met de uitslagen en denken dat ze kunnen vliegen (ze hebben tenslotte les gehad en zijn afgevlogen) om vervolgens te schrikken van het directere gedrag van een rolroer kist. Tijdens het lessen kost het misschien een ietsiepietsie meer aandacht maar zeker niet genoeg om het advies te rechtvaardigen eerst met een rudderkist te beginnen.
Das hetzelfde als met eerst met een automaat leren rijden en dan pas met een schakelbak.
of eerst brommer rijden voordat je op een motor leert rijden.
Het voordeel:
"Als je een normale over twee assen gestuurde kist ,niet meer stuurt ,als het fout gaat komt deze uit zich zelf weer stabiel te hangen (mist goed afgesteld)
Dus makkelijker te vliegen in den beginnen"
geldt misschien 2 dagen, maar daarna houdt het wel een beetje op. Zeker met een goede
instructeur die de kist op voldoende hoogte brengt om niet bij een fout van de leerling direct in te grijpen door het overpakken van de zender. Eerst zelf zijn eigen shit proberen te laten oplossen en daarna pas de zender overpakken om het toestel weer op hoogte te brengen. (uiteraard wel tijdig genoeg om niet met een schepje het vliegtuig te gaan halen)
Al met al blijft het behoorlijk of topic.
Als je het gaat doen v-stelling controleren. Je rekenmachine is daarbij je vriend,
één zijde van de vleugel plat op de grond (op een laminaat vloer o.i. d) en van de andere zijde de hoogte tot de grond opnemen bij de tip (bij een geknikte vleugel bij de knik) inkloppen op de rekenmachine: overstaande delen door aanliggende, tangens er overheen en zie daar je V stelling. meer dan 3 a 4 graden... overweeg dan de hoek kleiner te maken.
Inbouwen rolroer... Achter lijst van de vleugel afsnijden tot ± 20% van de koorde + 1 cm
nieuwe achterlijst tegenaan lijmen van 1 cm en bij de lokale knutselzaak een standaard profieltje schoren om erin te hangen. Je kan ze ook zelf snijden, maar das ook weer een hoop werk. doe dat pas als je echt geen profiel kan vinden die erin zou passen.
Tis dus handiger om eerst even naar het profiel te gaan kijken dan gelijk die 20% + 1 cm weg te snijden. Beter dus gekozen profiel(ongeveer dus20% van de vleugelkoorde) + 1 cm
scharnieren erin snijden en kijken of het allemaal past. (als je het echt goed wilt doen scharnieren borgen met een stukje sate prikker).
Aangenomen dat je de servo's in de vleugel bouwt, daar een uitsparing voor maken in de vleugel. Je moet dus ook er voor zorgen dat je je draadjes door de vleugel naar de romp kan leiden...
alles afwerken en folien en vliegen maar....
conclusie.... heeeeeeeeel veeeeeeel weeeeerrrrrrrkkkkkk
Het is erg globaal... maar ik doe het vanaf mijn werk en heb nu een vergadering....
SUCCES!!!