rolroeren inbouwen

Hallo ik heb een zwever van span 2.80 mtr zonder rolroeren.
Nu heb ik al een tip gekregen hoe deze in te bouwen.
Echter wat is de beste lengte en plaatsing op de vleugel om de rolroeren te plaatsen.
Het merk van de zwever weet ik niet, heb deze bij een complete vlieghobby meegekocht.
De vleugel is van foam en afgedekt met balsa verder heeft ie bijna geen tipverdraaing.
Op de kist zit een groot rudder en hoogteroer bovenop het rudder geplaatst.
Alle tips zijn welkom.

Gr Sas

rolroeren

hallo sas1970
Als Deze zwever gebouwd is om met alleen richting en hoogte te worden gevlogen
zal om makelijk de bocht om te gaan een redelijke hoeveelheid "V" stelling in de vleugel
zijn ingebouwd .
Als je nu nog rolroeren hierbij inbouwd zal je ondervinden als je gaat vliegen
dat deze rolroeren weinig of in het geheel niet werken
het stabilitijds moment is te groot
om als nog een goede werking van de rolroeren te krijgen zal de "V" stelling terug gebracht
moeten worden tot +/- 3 graden
Dus ik weet niet of je daar aan wilt beginnen
De evt rolroeren moeten om enig zins te werken, zo ver mogelijk naar de buiten van de vleugel te moeten gebouwd en ik denk dat een lengte van de klep 50 cm mag bedragen
bij deze span wijdte, bij een diepte van 20% tot 25% van de koorde
laat dat maar eens diep op je inwerken

als je nog niet kan vliegen zou ik eerst maar zonder rolroeren gaan vliegen dat is al moeilijk genoeg en dit het liefst bij een club waar iemand je kan helpen
succes jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,
Bedankt voor je info.
Ben momenteel aan het lessen met een charter, en rolroeren trainer.
Heb al wat hellingzweven gedaan de afgelopen weken met een 1,80 zwevertje (zonder rolroeren).
Gezien het trage reageren van de zwever en het te verwachten vlieg gedrag bij mijn grotere zwever de gedachte om om te bouwen dus gekregen.
Vind hellingzweven namelijk een fantastische manier van vliegen.
Je sprak over een percentage V stelling van de vleugel, die is bij dit toestel al vrij klein.
Weet niet zo hoeveel zou dat moeten opmeten.
Ik zal eens proberen een foto van de grote zwever te plaatsen met wat meer info.
Misschien is het dan wat duidelijker.

gr Sas

Ik ben het met Jan eens.

Een vliegtuig zonder rolroeren is prima te besturen. Als je er een beetje handigheid in hebt gekregen kan je er ook gewoon een rol mee uitvoeren.

Als je sneller de bocht om wilt kan je ook grotere uitslagen instellen.

Als je een zwever hebt is je doel niet op snelle figuren te maken.
Als je doel is om snelle figuren te maken, moet je een andere kist bouwen
maar nogmaals, grotere uitslagen helpt heel veel.

Nadeel is natuurlijk dat je snelheid verliest. bij een motor zwever is dat niet zo erg, maar als er geen motor op zit, raak je snelheid kwijt en bestaat de kans op overtrekken.

moet ik wel zeggen dat ik nooit goed heb begrepen waarom je niet gelijk met een rolroerkist
zou beginnen. Belangrijkste is dat als je gaat leren vliegen iemand hebt die het je leert.
en dat je niet met te grote uitslagen begint.

citaat:van octavium
moet ik wel zeggen dat ik nooit goed heb begrepen waarom je niet gelijk met een rolroerkist
zou beginnen. Belangrijkste is dat als je gaat leren vliegen iemand hebt die het je leert.
en dat je niet met te grote uitslagen begint.

je zegt het zelf al : een rolroer kist zal sneller reageren dus is lastiger voor een leerling vlieger
Maar vooral een rolroer kist is door zijn geringe "V"stelling minder eigen stabiel
Als je een normale over twee assen gestuurde kist ,niet meer stuurt ,als het fout gaat komt deze uit zich zelf weer stabiel te hangen (mist goed afgesteld)
Dus makkelijker te vliegen in den beginnen.
Blijft dat de kist van Sas1970 evt. omgebouwd moet worden hoe minder "V" stelling hoe minder eigen stabiel met anderen woorden hoe makkelijker hij wilt rollen om zijn lengte as
onafhankelijk van de grote van je roeren
succes jan

Ik kan me in jou verhaal in zoverre vinden dat een kist met meer v-stelling
beter uit zichzelf terug komt. Maar om daar nou eerst een rudder kist voor aan te schaffen....
Het is voornamelijk afhankelijk van de grootte van de uitslag van je roeren.
er zijn genoeg rolroer kisten die v-stelling hebben en ook een grote eigen stabiliteit hebben.

Met een goede instructeur maakt het geen verschil of je nou met een rudder kist of een rolroerkist begint. Het voordeel is dat je het gelijk goed leert in plaats van half.
Er zijn genoeg gasten die afgevlogen zijn met een rudderkist en vervolgens bij een rolroer kist iets te enthousiast zijn met de uitslagen en denken dat ze kunnen vliegen (ze hebben tenslotte les gehad en zijn afgevlogen) om vervolgens te schrikken van het directere gedrag van een rolroer kist. Tijdens het lessen kost het misschien een ietsiepietsie meer aandacht maar zeker niet genoeg om het advies te rechtvaardigen eerst met een rudderkist te beginnen.

Das hetzelfde als met eerst met een automaat leren rijden en dan pas met een schakelbak.
of eerst brommer rijden voordat je op een motor leert rijden.

Het voordeel:

"Als je een normale over twee assen gestuurde kist ,niet meer stuurt ,als het fout gaat komt deze uit zich zelf weer stabiel te hangen (mist goed afgesteld)
Dus makkelijker te vliegen in den beginnen"

geldt misschien 2 dagen, maar daarna houdt het wel een beetje op. Zeker met een goede
instructeur die de kist op voldoende hoogte brengt om niet bij een fout van de leerling direct in te grijpen door het overpakken van de zender. Eerst zelf zijn eigen shit proberen te laten oplossen en daarna pas de zender overpakken om het toestel weer op hoogte te brengen. (uiteraard wel tijdig genoeg om niet met een schepje het vliegtuig te gaan halen)

Al met al blijft het behoorlijk of topic.

Als je het gaat doen v-stelling controleren. Je rekenmachine is daarbij je vriend,
één zijde van de vleugel plat op de grond (op een laminaat vloer o.i. d) en van de andere zijde de hoogte tot de grond opnemen bij de tip (bij een geknikte vleugel bij de knik) inkloppen op de rekenmachine: overstaande delen door aanliggende, tangens er overheen en zie daar je V stelling. meer dan 3 a 4 graden... overweeg dan de hoek kleiner te maken.

Inbouwen rolroer... Achter lijst van de vleugel afsnijden tot ± 20% van de koorde + 1 cm
nieuwe achterlijst tegenaan lijmen van 1 cm en bij de lokale knutselzaak een standaard profieltje schoren om erin te hangen. Je kan ze ook zelf snijden, maar das ook weer een hoop werk. doe dat pas als je echt geen profiel kan vinden die erin zou passen.
Tis dus handiger om eerst even naar het profiel te gaan kijken dan gelijk die 20% + 1 cm weg te snijden. Beter dus gekozen profiel(ongeveer dus20% van de vleugelkoorde) + 1 cm

scharnieren erin snijden en kijken of het allemaal past. (als je het echt goed wilt doen scharnieren borgen met een stukje sate prikker).

Aangenomen dat je de servo's in de vleugel bouwt, daar een uitsparing voor maken in de vleugel. Je moet dus ook er voor zorgen dat je je draadjes door de vleugel naar de romp kan leiden...

alles afwerken en folien en vliegen maar....
conclusie.... heeeeeeeeel veeeeeeel weeeeerrrrrrrkkkkkk

Het is erg globaal... maar ik doe het vanaf mijn werk en heb nu een vergadering....

SUCCES!!!

hallo octavium
Ik heb nergen beweerd dat Sas1970 eerst een rudderkist moest aan schaffen en dan pas
over gaan naar een rolroerkist
Ik heb alleeen maar geprobeert om uit te leggen dat het niet direct verstandig
is om in een rudderkist rolroeren in te bouwen zonder aanpassing van de vleugel "V" stelling
En voor de rest inderdaad "Veel werk"
succes jan

Back