rolroeren op een orni???

Discussie in 'Ornithopters' gestart door pepijn de vos, 15 jul 2006.

  1. zou dat lukken?
    wat ik hier zie is een vogel staartje dat kan draaien en omhoog/omlaag kan.
    lijkt me wel cool, maar ik weet niet of dat gaat met van die vleugeltjes van folie... daar kan je geen servo's in zetten.
    wat zou er gebeuren met 2 motoren, voor elke vleugel 1?
    dan kan de een meer slagen maken... eeh, ik vergeet wat geloof ik :D
    dan gaat de ene naar beneden terwijl de ander omhoog gaat :nooo:
    toch zou het moeten kunnen denk ik....
    iemand ideeën?

    :idea: ik zit nog even te denken voor ik op ok klik....
    je hebt 2 stangetjes op een tandwiel naar de vleugel he?
    aan de vleugel zit aan de voorkant een stafje waar dat aan vast zit.
    als je nou in het midden een servo zet, die die stangetjes over dat buisje beweegt...
    servo in het midden = normaal vliegen
    servo links/rechts = gaat het ene staafje dichter bij het midden staan dan de ander, dan gaat de een grotere slagen maken dan de ander.

    dat is nog niet echt rolroer achtig, maar toch....
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In theorie zou het allemaal moeten werken zoals jij het schrijft, maar in de praktijk is het toch een heel klein beetje moeilijker tot vrijwel onmogelijk. Er zijn meer mensen die hieraan werken maar tot nu toe nog niemand met goede resultaten. Misschien dat A. Kemf of A. Novelli wel al zover zijn dat ze het werkend hebben. Helaas is er van de voortgang van deze 2 heren heel weinig tot niets te vinden op het internet.
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    heb ik ook over nagedacht idd. Dat ideetje van jouw is wel lache volgens mij. Misschien moet je het eens uittekenen.

    Ik had een keer iets bedacht met elastiek in een ribbenvleugel. Die kon je dan de meer of minder spannen waardoor de vleugel over de lengte meer of minder tordeert. Zou ook wel moeten werken volgens mij. de uitvoering is alleen meestal wel een lastig iets. Er komen flinke krachte op allemaal....

    Maar in ieder geval TOP! dat je met ideën bezig ben, zo komt er misschien nog eens iets nieuws :D
     
  4. maar als je grotere slagen maakt ga je toch alleen maar da bocht om?
    want als ik het goed snap maak je met dat fladderen stuw kracht, geen lift.
    .....
    ik heb het!!!!
    denk ik tenminste...
    ik kan het niet zo goed uitleggen....
    zou ik dat kunnen tekenen???
    gewoon met paint ofzo?
    misschien met scetchup?
    ...
    eerst eens properen uit te leggen:
    je hebt een stokje dat door dat tandwiel op en neer gaat.
    daar zit wat stof of folie tussen, wat dan ook.
    en dat zit behalve aan dat stokje ook nog aan de romp toch?
    dus bij de romp kan je het op een stokje zetten dat je met een servo draait.

    is het duidelijk genoeg?
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    uuh, nee... anders met de hand tekenen en inscannen? snap er nog niet veel van...
     
  6. [​IMG]

    die servo bedient dus 2 stangetjes die de hele vleugel laten bewegen.
    hoe goed het werkt weet ik niet...
    misschien moet je een systeem gebruiken dat sietse op zijn paramoteur heeft zitten(als ik het goed heb) om de servo's te ontlasten.
    maar dat kan sietse beter uitleggen dan ik denk ik ;)

    1 ding weet ik wel, zodra ik goed kan vliegen, en geld heb ga ik een orni bouwen :D

    [edit]

    dit bedoel ik:
    [​IMG]
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmh, begin er iets in te zien. ik zal eens kijken of ik het wat handiger kan tekenen....

    ziet er aardig uit! Je verandert de instelhoeken van de vleugels eigenlijk dus.... Zoeiets had ik ook al eens getekend dus, maar dan heel anders (voor een ribbenvleugel). Dit zou wel eens een vrij goede en simpele oplossing kunnen zijn :D

    Ik heb nog steeds een perfecte orni-aandrijving liggen, alleen zijn mijn ideeën over de bouw van het geheel nog niet compleet...
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Pepijn, vooral doorgaan zo, je zit op de goede weg. Naast jou zijn er al veel meer mensen op dat idee gekomen, maar de uitvoering laat nog steeds iets te wensen over.
     
  9. heu... sietse?
    komt er nog eentekening waar het wat handiger op staat?
    anders ga ik zelf nog wat prutsen snapie?
     
  10. dit heb ik met google sketchup kunnen maken.
    stel je maar voor dat dat voor op kan scharnieren, en dat daar zo'n tandwiel systeem zit, achterop zit hij alleen in het midden vast, zodat die servo hem kan bewegen, en zo de instel hoek verandert van die 2 vleugels.

    http://sketchup.google.com:80/3dwarehouse/details?mid=7431c3ca0ae73fea8d4e82efb8b9700

    als je hem weet te verbeteren/verduidelijken met google sketchup, dan zal ik de veranderd versie uploaden ;)
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijk pepijn, zo zit de vleugel achterzijde vast in het midden, als je nu dat blokje kan kantelen met behulp van een extra servo dan moet het lukken.
    [​IMG]
     
  12. daar zie ik dan weer even niks in :?
    ik zie dat aan die servo's de staart zit...
    dat stukje stof moet de vleugel zijn, maar waarom dat stokje achterop?
    ik dacht dat er langs de voorkant een stok zit, en aan de achterkant niks....

    wat ik ergens anders las is het stuur systeem met 2 servo's met een mixer ;)
    dat zou beter werken dan wat jij hier hebt
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je goed kijkt bij de vleugel achterzijde zitten daar de achterste liggers vast verbonden met de romp via kogellinks. Als je die kogellinks kan laten omhoog en omlaag schuiven dan heb je een soort van rolroerfunctie op de vleugel gecreëerd. Alleen krijg je dan een 20 a 30 gram extra gewicht aan de staart wat je voor in de wel heel erg korte neus moet corrigeren.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Sorry pepijn, ik heb wel vakantie, maar toch te weinig tijd :D...

    Volgens mij hebben we het idee wel duidelijk hier toch?
    Jouw schetsje lijkt volgens mij ook wel de goede kant op zegmaar. Als ik nog een versie ga tekenen, dan word het niet voor van die vleermuisflapvleugeltjes, maar voor wat mooiere vaste vleugels.
     
  15. ja, zo is het wel duidelijk idd :D
    hier ook vakantie, en dan de hele dag opruimen :evil:
    ach ja.....

    tja, de meeste zijn toch van die fladder dingen volgens mij.
    ik hou zelf ook meer van grote vleugels met trage slagen ;)
    liefst met profiel, maar dat word wel moeilijk denk ik...

    ik denk dat we moeten uitkijken dat dit dalijk niet het bouwdraadje van een denkbeeldige(of die van mij :D ) orni word :p
    want het ging hier alleen over rolroeren is de bedoeling toch?
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ook!!! :D

    Uuh, als jij gaat bouwen? prima toch :D. laat maar horen! Ik ga voorlopig nog niet er aan bouwen, eerst andere projecten afmaken. Maar het moet wel een grote vleugel met profiel worden. vooral ook met trage slagen, lijkt me zooo moooi :D
     
  17. my give up(jarjar binks, starwars I :D )

    even kijken hoe doe je dat....
    [​IMG]

    als je het nou van dun depron maakt ipv doek, dan buigt het wel, maar fladdert niet zo.
    grote vleugels in verhouding tot het gewicht.
    en dan stevig koolstof in de voorlijst....

    jammer dat ik het nu niet ga maken. ;)

    ik heb zo'n zin in het moment dat ik mezelf goed genoeg vind kunnen vliegen om dit te maken(en een hoop anders leuks dat moeilijk vliegt) :D
    voorlopig houd ik het bij mij slow stick ;)
     

Deel Deze Pagina