Rolroeren zitten los

Discussie in 'Beginners' gestart door Rob Buijs, 29 jan 2003.

  1. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Heb ik eindelijk het vliegtuig af :lol: (Ibis), zit mijn rolroer los :( . Ik denk ook dat er teveel ruimte tussen het roer en de vleugel zit. Nog goede ideeen hoe ik dit vast zet. Ik dacht even aan epoxy, maar dan komt het nooit meer los. De scharnieren krijg ik denk ik nog wel los (CA lijm). Er zit nu ongeveer 1/2 cm speling in op de punt, maar nu moet ik steeds tegensturen om het weer in de 0 positie te krijgen. Ik denk niet dat ik het leren vliegen hiermee eenvoudiger maak. :( Hoe krijg ik de speling eruit.
    [​IMG]
     
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Los maken, nieuwe scharnieren er door iemand met wat meer ervaring in laten zetten,Als je het zelf gaat doen, Niet met CA !!! maar met epoxy, van te voren een goed pas maken en zorgen dat het allemaal zonder kieren een beetje soepel loopt, als je dan ook geen speling meer hebt, een drupje olie op het scharnierpunt (heeeeel klein beetje) en dan met epoxy de scharniertjes erin lijmen.
    Groetjes, .....................Peet.............................8)

    Ik zal niet zeiken over de foto, maar probeer ze wat kleiner te maken in het vervolg... ongeveer 30 K is meer dan voldoende duidelijk bij een dergelijke post, info over het verkleinen van de pics, staat op de fotoalbum pagina............
     
  3. PeterL

    PeterL Guest

  4. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Thanks,
    Dat krijg je als je de handleiding volgt.
    De speling zit hem vooral in de stuurstangen (zie plaatje) Hoe krijg ik daar de speling uit, ook met epoxy vullen? Of een stukje bowden kabel in het roer lijmen waar de stang in past. Dit past precies.
    [​IMG]
    Plaatje kan inderdaad kleiner, sorry hiervoor :oops:
     
  5. PeterL

    PeterL Guest

    ander post je deze thread ook ff in algemeen daar zitten veel mensen met kennis ik heb zelf nog geen toestel ik ben nog aan het sparen. Toevallig dat ik wist dat die thread bestond daarom ik help graag mensen :)

    suc6 nog.
     
  6. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Inderdaad je draagt zelf al de oplossing aan, eigenlijk dien je de Aileronhaak (jawel zo heet ie) in het roer te lijmen, meestal als je er een pijpje in plakt en het een beetje kan schuiven lukt het wel, de beste manier is om het scharnierpunt van de haak in het verlengde van het scharnierpunt van de scharnieren te leggen, daarvoor moet je eigenlijk de haak een beetje in de achterlijst inlaten, zorg echter wel dat het geheel soepel loopt anders wil je rolroerservo niet centreren...
    Succes.......................Peet.......................8)
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar nog beter, en eigenlijk tegenwoordig de enig goede oplossing:
    Twee ailleronservo's midden in iedere vleugelhelft en met korte (10 cm) M2-stuurstangen direct de aillerons op een normale roerhorn aansturen(langs de onderkant).
    Weg speling, weg torsie in de ailerons!
    Als je aillerons niet torderen bij aansturing aan 1 kant, dan zijn ze te hard (= te zwaar).
    De 1 servo-oplossing is eigenlijk alleen nog de voorkeursmethode bij heel kleine en lichte modellen.
     
  8. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zo dus:

    [​IMG]
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat moesten we zonder jou...[​IMG]
     
  10. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Bedankt

    Mensen bedankt. Deze beginner heeft weer een wijze les geleerd. Als ik hem op de 'normale manier' niet vast krijg ga ik het mes slijpen en de folie er (gedeeltelijk) afhalen. Een van de ribben verstevigen en een extra servo plaatsen / verplaatsen. Komt uiteindelijk mooier uit omdat dan de zender hiervoor geprogrammeerd kan worden zodat de uitslag verschillend is.
    Ik ben weer een paar uurtjes zoet. Ik denk dat ik de volgende keer voor dat ik ga bouwen advies vraag.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kennis die je deelt met anderen, vermeerdert zich.
    kennis die je voor jezelf houdt, verdwijnt uiteindelijk...
     

Deel Deze Pagina