rolroeren

misschien een domme vraag , maar ik ben er niet meer zeker van , wanneer je vliegt en je stuurt naar rechts, wijst de rolroer aan je linker vleugel dan naar onder en aan je rechter vleugel naar boven?of is het juist andersom?bedankt alvast :oops:

Als je naar rechts stuurt (als je van je af vliegt) gaat het roer rechts omhoog.

Ik snap je vraag omdat als je up geeft het model omhoog gaat denken veel beginners dat het rolroer ook omhoog moet.
Maar als je up geeft gaat de staart naar beneden en daar door de neus omhoog.
Als je erachter staat moet die kant waar je heen stuurt omhoog.
Dat is makkelijk te onthouden waar de knuppel heen wijst omhoog.

Je kunt het ook anders beredeneren:
Het omlaaggeslagen rolroer heeft een grotere invalshoek dan de andere (die is naar boven -> minder lift) dus heeft die vleugel meer lift dan de andere.

Peter.

En alvast iets voor de toekomst: het omhooggaande rolroer produceert minder weerstand dan het naar beneden gaande. Bij gelijke uitslagen uiteraard.

edit -> fout verbeterd n.a.v. van opmerkingen hieronder

Volgens mij is het andersom want waarom moet je dan het roer wat omhoog gaan 2/3 uitslag geven en het roer dat naar onderen gaat 1/3?
En boven de vleugel is toch een onderdruk,dus minder effect?
Of zie ik het fout?

ron van sommeren zei:
En alvast iets voor de toekomst: het omhooggaande rolroer produceert meer weerstand dan het naar beneden gaande. Bij gelijke uitslagen uiteraard.

Dit klopt niet: Dit heet het haakeffect. Het naar benedengeslagen rolroer vangt meer wind (= meer weerstand) dus daar blijf hij HAKEN. Voorbeeld: We zetten een rechterbocht in. Hiervoor moet het LINKER rolroer omlaag slaan (linker vleugel krijgt meer lift) dus gaat de linker vleugel omhoog. MAAR de vleugel heeft nu ineens meer weerstand dus gaat de neus iets naar links, hij haakt. Dit kun je compenseren door tijdens het inzetten van de bocht, richtingsroer mee te geven, en em de "bocht door te trappen".

Peter.

:oops: Inderdaad, ik kwam net uit bed toen ik het verkeerd opschreef (22.30uur, middagdutje ;)). Maar goed dat ik niet over het haak-effect ben begonnen, daar wilde ik naar toe werken ...

:offtopic: Wat een eensgezindsheid.
Gezelligheid kent geen tijd :wink:
Ik ga nu slapen en hoop morgen lekker te kunnen vliegen :ontopic:

Back