romp aan het scheuren

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door huub de jong, 26 mrt 2004.

  1. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi allen,ik heb een klein probleempje.Mijn schip is zogoed als klaar,ik heb er paar keer mee gevaren.Maar nu begint mijn romp te barsten.hij is al geplamuurd en geverft.HOE KAN DAT,en wat kan ik er aan doen?
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Waar is je romp van gemaakt?
     
  3. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Van hout
     
  4. piet

    piet Guest

    als je romp van hout is gemaakt en je hebt hem alleen geplamuurd en geschilderd loop je kans dat er toch nog ergens iets van vocht in je schip komt en dan krijg je barsten.
    bij mijn smit zaandijk, zie foto bij de topic welke schepen, was de romp ook van hout en heb ik deze zowel binnen als buiten behandeld met epoxy en waar nodig ook matjes.
    waarschijnlijk als je dus je romp niet behandeld hebt zul je opnieuw de boel kaal moeten schuren.
    groetjes piet
     
  5. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Dat kan kloppen dat het vocht het probleem is.Een paar weken geleden waaide het hard,dus ik dacht,kom laat ik eens stoer doen en ga eens varen.Met allegevolgen dat er water over het achterdek ging(een mooi gezicht was dat)en de boot halfvol water stond.Want ik vond haar nog al diep liggen.Dus als ik haar goed laat drogen en weer opnieuw behandeld moet het weer goed zijn.
     
  6. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    ik zou hem goed waterdicht gaan maken.. goed laten drogen en dan epoxy ofzo...
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Toen ik mijn eerste stappen zette op het modelbouw gebied heb ik een boot gebouwd. De romp is ook van houten latten. De binnenkant van de boot is waterdicht gemaakt met KAARSVET. Epoxy bestond toen nog niet (ik had er in ieder geval nog niet van gehoord) en polyester werd veel te hard en zou ook gaan barsten.
    Kaarsvet werkte en werkt nog steeds. Het blijft vrij zacht en is makkelijk aan te brengen. Ik smolt het op een laag gaspitje en goot het in de romp. Met een hete fohn hield ik het vloeibaar en liet het in alle hoekjes en gaatjes lopen. Het mooie was dat het ook nog in het hout dringt. Als alles in het hout is getrokken goot ik weer een nieuwe lading in de romp en ging verder net zolang tot het kaarsvet in al het hout was gedrongen.
    Mocht er nu iets water in de romp komen dan kan het niet in het hout trekken en dus geen problemen opleveren. Ontstaat er een klein scheurtje dan hoef ik alleen de fohn maar te pakken en het kaarsvet warm te maken dan vloeit het scheurtje zo weer dicht.
     
  8. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    gaaf!!
     

Deel Deze Pagina