romp dg 1000 265 cm bmi (gezocht)

Dag forum leden.

na een aantal dagen klussen was het vandaag zo ver.
De Maiden van mijn DG 1000 265 cm BMI.
Alles was goed in balans en werkte prima.
Hij steeg mooi op, echter bij de eerste bocht naar rechts duikelde hij door, zo recht de grond in. (85 meter hoogte naar beneden en ik kon hem niet meer recht trekken):confused:

IMG_4031.jpg

IMG_4036.jpg

IMG_4034.jpg

IMG_4033.jpg

Vleugels zijn nog heel, echter mijn romp is kapot.
De voorkant ligt eraf en de achterzijde is ingescheurd.

Nu heb ik flink op Internet lopen zoeken, echter kan ik niemand vinden die enkel de romp aan bied.
Wie kan me helpen?
mvg
Kazz

Laatst bewerkt:
Iedere modelbouwwinkel met BMI in het programma zou hem moeten kunnen leveren. Maar kun je hem niet meer repareren? Eerst met een beetje sec.lijm alles goed fixeren en dan 1 of 2x een dun matje eromheen doen, hoeft niet zoveel gewicht toe te voegen.
Verder wel erg jammer als je er nog niet of nauwelijks mee hebt kunnen vliegen.

Romp is los te bestellen bij o.a. Quartel voor 70 euro.
We zijn met glasvezel en epoxy aan de gang gegaan.
Resultaat is dat ik weer kan vliegen.

Maat van me kocht gelijk met mij een dg-1000

Hij had al wat meer gewicht voorin zijn neus gedaan.
CG zeer goed uitgemeten etc Ik gooi hem weg, exact dezelfde stall over zijn vleugel viel hij weg, door dat hij een zwaardere motor met meer vermogen heeft kon hij hem wel in de lucht houden.
Onze conclusie CG klopt voor geen meter. Wat is dat ding Tail heavy echt niet normaal. Na 3 keer lood toevoegen vliegt hij nu eindelijk zoals het hoort.

Als hij eenmaal gebalanceerd is vliegt hij super.
Maar wat gaat dat ding hard. (zo ook bij de landing) Maat van me had meteen barstjes in zijn romp zitten. Was een mooie landing. Maar de dg is niet echt stevig.
:confused:`

dg-1000

Hallo Sharky

kun je je rolroeren niet zo op je zender programeren dat ze als

flaperon kunnen functioneren tijden het landen,

dan kun je misschien wat rustiger binnen komen.

Groeten Jan

Nee, dat gaat niet. Als je de ailerons naar beneden zet (als flaps) overtrekken die eerder dan de rest van de vleugel. Dan krijg je dus juist dat hij over een tip weg gaat vallen.
Wat je wel kunt doen is beide ailerons een paar millimeter omhoog zetten tijdens de landing. Dat heeft hetzelfde effect als tip-verdraaiing (wash-out), de tips overtrekken minder snel zodat het toestel niet ineens over zijn tip wegvalt.

Voordat je denkt dat dit niet klopt; let maar eens op. Bij vliegtuigen die flaps hebben zitten die altijd dichter bij de romp dan de ailerons. Dat heeft een reden. Als het deel met de flaps overtrekt hebben de tips (met de ailerons) nog gewoon draagvermogen. Daardoor blijft het toestel goed bestuurbaar.

Semi-schaalmodellen zoals deze DG1000 hebben prachtige slanke vleugels maar dat heeft een nadeel. Hoge vleugelbelasting en daardoor een hoge vliegsnelheid. Op de helling geen probleem, voor hier ook niet als je er maar rekening mee houdt.

We zijn inderdda met kleinere plane aan het testen als we de ailerons omhoog zetten bij de landing.

werkt tot zo ver wel redelijk.
enkel sturen gaat dan slechter.
dus nog niet met de dg 1000 iemand anders nog handige tips?
;)

Ik ben bang dat je er gewoon mee moet leren leven....
Vaart houden tot op final en als je de snelheid terug laat lopen in ieder geval géén bochten draaien. Je binnenvleugel zal anders ineens wegvallen. Meer zit er niet op.

Sturen doe je tijdens de final toch met je richtingsroer.
Je rolroeren mogen gerust 50 % omhoog staan.
Ik denk dat het gewoon veel oefenen is.
Of hij is te zwaar, zo'n kistje moet je voor je voeten kunnen landen.

Nee, dat gaat niet. Als je de ailerons naar beneden zet (als flaps) overtrekken die eerder dan de rest van de vleugel. Dan krijg je dus juist dat hij over een tip weg gaat vallen.
Wat je wel kunt doen is beide ailerons een paar millimeter omhoog zetten tijdens de landing. Dat heeft hetzelfde effect als tip-verdraaiing (wash-out), .

De ailerons moeten beide naar boven uitslaan ( met de uitslag moet en kan je experimenteren) , landingskleppen naar beneden en remkleppen ( spoilers ook naar boven )
Je kan ook een beetje " down bijmixen", moest je nog gaan stijgen...

Is die romp van jou ook zo krom?
Mijn maat heeft ook zo'n model gekocht maar het kielvlak zit wel erg scheef.
Heel de romp lijkt gedraaid.
Ook sluit de vleugel aan 1 kant helemaal niet op de romp aan.

Hallo allemaal,

Ik ben ook bezig met een DG-1000 van BMI te bouwen (nou ja bouwen, monteren).
Tot nu toe ben ik al diverse zaken tegen gekomen die mij niet echt bevallen. Zo sloot 1 vleugel bij mij ook niet helemaal lekker aan de romp aan.
De roerhoorn bij het hoogteroer zit in de weg van het richtingsroer. Daarom heb ik het richtingsroer een stukje ingekort, alsook het roerhoorntje.

Mijn versie is de electro-versie, en het enige verschil voor zover mij bekend is dat de neus van de romp is ingekort, en een houten motorspant is ingebouwd. Wat ze niet hebben gedaan is de servo voor het richtingsroer naar achteren verplaatst om zo plaats vrij te maken voor de accu. Ik neem aan dat tegenwoordig iedereen (???) zo'n beetje is overgestapt op LiPo, dus met een 3S1P pack heb je meestal wel wat ruimte nodig.

Dus de servobak eruit gehaald, en de servo een stuk naar achteren geplaatst. Moet nu nog een batterijvak maken voor de LiPo. Hopenlijk komt dan mijn CG ook wat beter uit.

Andere berichten melden dat de bouwers van deze zwever een nogal hoog eindgewicht hebben. Een van de tips die ik heb opgevolgd om het gewicht te verlagen is de vol-metaal stang die beide vleugelhelften met elkaar verbindt te vervangen door een koolstofstaaf.
De pasvorm is echt perfect, en wonderbaarlijk genoeg sluiten nu beide vleugelhelften goed op de romp aan. Het lijkt erop dat de metalen versie net iets te lang was. En op die manier de vleugel neit lekker liet aansluiten.

Hopenlijk kan ik binnenkort mijn zwever gaan testen. Door de vele negatieve ervaringen die je op internet tegenkomt met deze zwever ben ik wat huiverig geworden voor de maidenflight. Ik zal in elk geval de snelheid er goed inhouden.... better safe than sorry!

Back