romp maken

Beste allemaal,

ik wil een zeilbootje gaan maken van ongeveer 1 meter 20. Ik wou dit doen door een mal van schuim met glasvezel en epoxy te bedekken. Maar ik heb nog een paar vraagjes:

Hoe kan ik de mal uit schuim het beste maken? Of kan ik hem beter door iemand met een cnc machine laten uitvrezen.

Hoe veel lagen glasvezel moet ik nemen?

Waar vind ik een goede tekening van zo een romp. Liefst ook een 3d model wat ik kan laten frezen.

Het beste is dat je de spanten opzet en daar tussen hard schuim tussen zet en dan alles weg snijden en schuren zo krijg je een goede mal
Maar pas op voor de stof die vrij komt.
Ik weet wel dat Wim Bakker een romp heeft laten frezen maar dat is niet goed koop
Ik weet niet of dit in Nederland kan maar wel in Finland zit een persoon die dat doet op deze grootte
M klasse em I om klasse heeft hij al gefreest

tom

nedcam ;) niet goedkoop, wel goed.
ff schuurpapiertje over de mallen, verdunde epoxy er overheen, HB coating, gladschuren, DD-lak, Gladschuren, polijsten, in de release agent, en klaar voor de mal ;)

Of: spantjes zagen, op een bouwplank zetten, schuim er tussen(kan polystyreen, maar PU werkt wat makkelijker( geen PUR o.i.d., dat geeft een hoop rotzooi en wordt niet mooi.)
Alles in model schuren/vijlen/raspen.
160 grams weefseltje er overheen, en doorgaan bij het verdunde epoxy verhaal van hierboven ;)

Back