romp met scheurtjes

Aloha,

Ik heb een beetje en in het romp. Met name het onderwaterschip, komen er scheurtjes in. Ik heb een vermoeden dat de romp gemaakt is met balsa (ik heb het schip overgenomen dus niet zelf gebouwd)
Door de scheurtjes komt er water in het houd en dat is natuurlijk niet goed.
Is er een (simpele) oplossing hier voor?
Een methode is natuurlijk de huid er af halen en op nieuw bekleden.. maar dat zie ik eerlijk gezegt niet echt zitten...

Al vast bedankt,

P.s. ik heb nu geen mogelijkheid om een foto er van te maken. Die komt nog wel!

ik ben nu precies met hetzelfde probleem als dat jij heb bezig, ik heb de scheuren(tjes) uitgeslepen en ga ik opvullen met stabillit expres dat is lijm en vulmiddel tegelijk plamuur werkt niet omdat de delen waar het gescheurd is ook weer aan elkaar moeten komen , en wat je vult moet ook nog een bewerkelijk zijn, na het opvullen ga ik de romp in zijn geheel schuren dus alle verf eraf (zal wel een klus worden) en tevens wat ik opgevult heb ook gelijk schuren met de romp ,als alles kaal is ga ik de romp aan de buiten kant behandelen met epoxy of polyester eventueel met dunne matjes erin helaas is deze boot ook aan de binnenkant behandelt en lekte hij daar ook dus dat word daarna ook de binnenkant in de epoxy zetten,als dat gebeurd is alles in de primer zetten en de boot is gereed om verder afgelakt te worden, ik hoop dat je hier wat aan heb

m.v.g berry..... :D :D :D

hallo ,
een kennis van mij heeft hetzelfde probleem gehad met zijn boot,deze was ook met balsa latjes gemaakt ...
Ik heb toen de romp flink onderhanden genomen met schuren ,
het bleek dat er geen polyester op zat alleen grondverf en lak
deze geheel blank geschuurd geplamuurd en toen bekleed met polyester ,wer geschuurd ,grondlaag erop ,weer geschuurd ,grondlaag en toen weer opnieuw gespoten

dit wrerkt naar mijn mening gewoonweg het beste

ps stabilit express is zeer goed,echter weet ik niet of het goed is om op die manier kieren te dichten
ik gebruikte altijd satbiliet express om de roer en stuur kokers in mn model te lijmen
succes ermee
peter

Epoxy hars verdunnen met een beetje aceton, daarmee het hout insmeren (nadat je de verf verwijderd hebt!) en je zult zien dat het geheel in het hout trekt. Daarmee vul je porien, wordt het waterdicht en ook wat steviger. Wil je helemaal op safe gaan, dan nog een laagje glasvezel erover heen.

dag ,

epoxyhars is duur en moeilijk toe te passen .

neem beter G4 , het is een monocomponent polyuréthaanhars , moet niet verdund worden , aanbrengen van binnen en van buiten , met een goedkopere kwast die je nadien in de vuilbak smijt , en klaar is kees ...

en voor de volgende keer , geen balsa voor je romp , dat trekt op geen kl**** ... :wink:

de groetjes ,

Laurent

@Laurent,

Ik heb dit schip niet gebouwd.. dus heb er zelf geen balsa in de romp geplaats..
maar ik ga binnenkort maar eens helemaal kaal schuren...

Bedankt voor de tips!!!

ps . dat G4 , ik zag het al links en rechts voorbij komen .
heeft het nog een nabehandeling nodig of is de romp direct dan waterdicht ?
dat scheelt natuurlijk heel wat werk !!!

groetjes peter

Dag Peter ,

geen nabehandeling nodig , soms een tweede laag aanbrengen indien het hout alles gezogen heeft ...

je moet natuurlijk ervoor zorgen dat je romp goed beplankt werd , met andere woorden : lijm tussen de latten niet vergeten

na het aanbrengen van de G4 , de eindeoppervlakte moet zijdeglans zijn , indien er teveel G4 aangebracht wordt ( het blinkt dan als een spiegel ) , kan deze pelen , ben het reeds tegengekomen --> niet teveel aanbrengen dus ...

wel met zo'n groene "Scotch-Brite" spons de oppervlakte mat maken , om een beter hechting van de verf te krijgen ( om het even welke verf , acrylische , olieverf , whatever verf ) ...

de groetjes ,

Laurent

hallo Laurent,
bedankt voor de supertip ,
lijkt mij echt handig spul die g4 ,zeker als je bijvoorbeeld een romp hebt waar nog van alles aan de zijkant zit
(bv titanic) zou met polyester een hele klus zijn geweest om dit goed te krijgen
G4 was voor mij onbekent ,ok heb dan ook al bijna 20 jaar niks meer met modelbouw gedaan
maar ga het zeker in huis halen
peter

Back